Betala för skolmat, wtf!

Gick ut -95 från Jällaskolan
De som bodde i Uppsala fick betala maten, jag som kom från annan kommun fick maten betald
Vet att vi hade fotoid med bevis att vi betalat men det var sällan nån kollade
 
När man har råd att betala internat för sina barn är kostnaden för skollunch kanske inte något att orda om. Det är när ungdomarna inte får lunch i "vanliga" skolor som jag reagerar.

Ha barn på internat är inte särskilt dyrt, och som någon skrev utgår bidrag från staten. Skulle tro att det i slutänden blir ganska plus minus noll jämfört med att ha tonåring hemma.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Att bo på internat är ju inte något speciellt eller "fint". Det blir (eller blev i alla fall) helt enkelt så om man valde en utbildning som inte fanns tillhanda i hemkommunen. Antingen fick man byta inriktning eller också blev det internat.
 
Ha barn på internat är inte särskilt dyrt, och som någon skrev utgår bidrag från staten. Skulle tro att det i slutänden blir ganska plus minus noll jämfört med att ha tonåring hemma.
Ur höginkomsttagarperspektiv är det säkert inte så dyrt, för normalinkomster är det säkert överkomligt. För de mindre privilegierade är det en helt annan historia.

Mellan 1190 och 2350 kr är inackorderingstillägget, att det skulle räcka full ut till merkostnaderna för att bo borta och inklusive resor är mycket optimistiskt. Det krävs också att avståndet till skolan är tillräckligt långt och det inte finns motsvarande utbildning hemmavid.
 
Senast ändrad:
Ha barn på internat är inte särskilt dyrt, och som någon skrev utgår bidrag från staten. Skulle tro att det i slutänden blir ganska plus minus noll jämfört med att ha tonåring hemma.
Jo det är dyrt och det går verkligen inte plus minus noll jämfört med att ha tonåring hemma. Mitt ena barn ville ett tag gå på internat och jag kollade upp och räknade på det. Det fanns inte en chans, även om jag helt slutade äta själv (köpa kläder till mig själv hade jag slutat med många år tidigare), att jag skulle haft råd med det. Turligt nog ändrade hen sig och ville inte gå på den linjen som innebar internat längre så jag slapp ta det jobbiga samtalet om att det verkligen inte gick med hen.
 
Jo det är dyrt och det går verkligen inte plus minus noll jämfört med att ha tonåring hemma. Mitt ena barn ville ett tag gå på internat och jag kollade upp och räknade på det. Det fanns inte en chans, även om jag helt slutade äta själv (köpa kläder till mig själv hade jag slutat med många år tidigare), att jag skulle haft råd med det. Turligt nog ändrade hen sig och ville inte gå på den linjen som innebar internat längre så jag slapp ta det jobbiga samtalet om att det verkligen inte gick med hen.

Jag betalade 2800:- per månad 2018, det var för logi och alla måltider (mån-fre). Minns inte inackorderingstillägget men tror ca 1500:-. Så 1300:- netto - jag är säker på att en 18-årig pojke äter för åtminstone nästan så mycket.
 
Jag betalade 2800:- per månad 2018, det var för logi och alla måltider (mån-fre). Minns inte inackorderingstillägget men tror ca 1500:-. Så 1300:- netto - jag är säker på att en 18-årig pojke äter för åtminstone nästan så mycket.
Ja så kan man räkna om man har pengar ändå. Har man inte det så får man räkna med alla extrakostnader internat medför. För oss skulle bara resorna till och från internatet gå på 1500 kr/månad. Till det kommer också en hel del andra extrakostnader som inte finns om barnet bor hemma.
 
Ja så kan man räkna om man har pengar ändå. Har man inte det så får man räkna med alla extrakostnader internat medför. För oss skulle bara resorna till och från internatet gå på 1500 kr/månad. Till det kommer också en hel del andra extrakostnader som inte finns om barnet bor hemma.

Alla har väl individuella situationer. Vilka andra extrakostnader skulle tillkomma menar du?

Vad gäller resor så tror jag att jag la betydligt mindre pengar på det under de här tre åren jämfört med det skjutsande ett liv på landet innebär med tonåringar.
 
Vi hade tallriksautomater med kort- och fingeravtrycksläsare (detta var 97-00 så den tekniken var nog inte billig på den tiden, men det kunde de lägga pengar på...). Det gick ju att följa med nån kompis som hade betalat och snylta från hens tallrik, men det var inte så himla kul så jag var nog inte inne i matsalen mer än ett par gånger under min gymnasietid. ICA mittemot skolan hade tekakor och portionsförpackat smör för 1 kr/st, vi fattiglappar levde på det istället om vi nu behövde äta.

Samma här. Man fick tallriken ut en automat med fingeravtryck. Alltså var det väldigt bra koll på vem som betalar och inte.
 
Jag betalade 2800:- per månad 2018, det var för logi och alla måltider (mån-fre). Minns inte inackorderingstillägget men tror ca 1500:-. Så 1300:- netto - jag är säker på att en 18-årig pojke äter för åtminstone nästan så mycket.
Och du åkte aldrig hem? Bidraget ska räcka till det också då det baseras på avstånd?
 
Alla har väl individuella situationer. Vilka andra extrakostnader skulle tillkomma menar du?

Vad gäller resor så tror jag att jag la betydligt mindre pengar på det under de här tre åren jämfört med det skjutsande ett liv på landet innebär med tonåringar.
Klart att det kan finnas någon enstaka det går med vinst för, de föräldrar jag tänker på har inte råd med bil så att räkna in kostnader för att skjutsa ungar som de mindre privilegierade aldrig gör är inte direkt aktuellt utifrån perspektivet att alla inte har råd.
 
Och du åkte aldrig hem? Bidraget ska räcka till det också då det baseras på avstånd?

Det är mitt barn jag skriver om (jag gick inte på gymnasiet 2018). Jo som jag skrev ovan så åkte han hem på helgerna men jag tror som sagt att jag hade fått lägga mer pengar på diesel om han bott hemma. Det är oerhört mycket skjutsande med tonåringar på landet.
 
Klart att det kan finnas någon enstaka det går med vinst för, de föräldrar jag tänker på har inte råd med bil så att räkna in kostnader för att skjutsa ungar som de mindre privilegierade aldrig gör är inte direkt aktuellt utifrån perspektivet att alla inte har råd.

Nu skrev jag inte att alla har råd. Jag skrev att så himla dyrt är det inte. Allt är relativt såklart. Där jag bor kan man öht inte bo utan bil. Vi bor billigare men lever dyrare.
 
Nu skrev jag inte att alla har råd. Jag skrev att så himla dyrt är det inte. Allt är relativt såklart. Där jag bor kan man öht inte bo utan bil. Vi bor billigare men lever dyrare.
Nej du skrev:

Ha barn på internat är inte särskilt dyrt, och som någon skrev utgår bidrag från staten. Skulle tro att det i slutänden blir ganska plus minus noll jämfört med att ha tonåring hemma.

Som svar på:
När man har råd att betala internat för sina barn är kostnaden för skollunch kanske inte något att orda om. Det är när ungdomarna inte får lunch i "vanliga" skolor som jag reagerar.

Om det går med plus minus noll så har alla råd så jag kan inte tolka ditt inlägg som annat än att du från början protesterade mot min analys att alla inte har råd.
 
Det är mitt barn jag skriver om (jag gick inte på gymnasiet 2018). Jo som jag skrev ovan så åkte han hem på helgerna men jag tror som sagt att jag hade fått lägga mer pengar på diesel om han bott hemma. Det är oerhört mycket skjutsande med tonåringar på landet.
Och du hade lagt ut pengarna på diesel även om du inte haft råd med bil?
 
Och du hade lagt ut pengarna på diesel även om du inte haft råd med bil?

Hade jag inte haft råd med bil hade jag bott någon annanstans. Släpp det där nu.

Jag fattar väl såklart att alla inte har råd med allt. Det jag vill ha sagt är att internat inte är särskilt dyrt, precis som jag skrev i första inlägget. Jag tror många tänker sig typ Sigtuna framför sig när man säger internat, så är det ju inte i ganska många fall. Menar jag, av egen erfarenhet både som tidigare internatelev och som förälder i nutid.
 
Hade jag inte haft råd med bil hade jag bott någon annanstans. Släpp det där nu.

Jag fattar väl såklart att alla inte har råd med allt. Det jag vill ha sagt är att internat inte är särskilt dyrt, precis som jag skrev i första inlägget. Jag tror många tänker sig typ Sigtuna framför sig när man säger internat, så är det ju inte i ganska många fall. Menar jag, av egen erfarenhet både som tidigare internatelev och som förälder i nutid.
Och det jag ville ha sagt är att om man har råd med internat så är skollunchen inget större problem. Det är inte de som har problem att betala skollunchen som skickar sina barn till skolor med internat, det har de inte råd med. Det finns barn vars enda regelbundna mat är skollunchen.

När jag i gymnasiet så skulle jag inte haft någon möjlighet att gå på någon skola med internat. Hade min kommun infört betalning för skollunchen på gymnasiet hade mina föräldrar (skilda) säkert betalt den på något vis, eller så hade jag haft med mig lunch, men vart pengarna skulle komma från vet jag inte, men det var de som hade det betydligt sämre.
 
Jag gick i gymnasiet mellan 83 och 86 och betalade inget för maten. Moderatstyrd kommun
 
Så sorglig utveckling tycker jag. Möjligheten till en balanserad och sund lunch för att orka en lång skoldag ska inte vara en klassfråga.
Risken blir ju annars att billigare och betydligt sämre mat blir alternativet. Som tonåring är det lätt att hamna i "mer snabb mättnad för mindre pengar". Den modellen hamnade jag själv i när jag pluggade i London. Bra mat var ett unikum på skolan, men istället för att försöka plocka ihop något vettigt för den peng vi fick varje dag att handla för så lärde vi oss snabbt att det var billigare att gå till cafét och köpa cola light, bounty och kakor för pengarna. Mycket socker och snabb tillfredsställelse och så räckte pengarna även till "mellanmål" (om man nu kan kalla en chokladbit för det). Jag gissar att vi inte var de sista tonåringarna i världen att vara lätt dumma i huvudet och göra på detta sätt och ptja, det var varken bra för hälsan, vikten, orken eller något annat.
Alltså, när jag gick på gymnasiet så betalade man lunchen per termin vid terminsstart, dvs det var inget man som elev betalade när man gick till matsalen så tanken "mer snabb mättnad för mindre pengar" var aldrig aktuell.

Är det vanligt att matsalen på gymnasiet har en kassa och att man alltså betalar maten varje lunch???
 
Alltså, när jag gick på gymnasiet så betalade man lunchen per termin vid terminsstart, dvs det var inget man som elev betalade när man gick till matsalen så tanken "mer snabb mättnad för mindre pengar" var aldrig aktuell.

Är det vanligt att matsalen på gymnasiet har en kassa och att man alltså betalar maten varje lunch???
Inte i Sverige, det står om London i inlägget du svarar på.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men det talas aldrig om när funktionsnedsatta blir UTSATTA för myndighetsförakt... och överförmynderi...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: IngelaH
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 593
Senast: tanten
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 478
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp