Betala hemma.

mag

Trådstartare
Ja nu tar min äldsta studenten om en månad och ska jobba ett år. I sommar har hon fått jobb och kommer troligen att jobba heltid. Hon hoppas givetvis att få gå kvar som tim vick sedan. Nu kom jag på att hon borde väl betala hemma ?? Vad är rimligt? Hon har länge stått för sina kläder själv och även andra förbrukningsvaror som hör en tonåring till. Men mat och husrum har ju varit gratis, hon får också låna min bil när hon vill och betalar bensin efter förmåga. Vi har två hästar tillsammans och de har jag stått för alla kostnader. Hur gör ni andra som har ungarna kvar hemma ??
 
Sv: Betala hemma.

Vi tog en viss procent pa inkomsten medan de jobbade under skoltid. Det verkar val rimligt om hon betalar, sag 25% av sin inkomst i "room and board" och sedan betalar for hast och annat sjalv?
 
Sv: Betala hemma.

När jag tog studenten bodde jag också kvar en tid hemma. Jag betalade då inget för mat och husrum men tog över kostnaderna helt för hästen.

Jag bidrog dock till matkostnaderna genom att jag regelbundet på frivillig basis köpte mat. Både sådan som jag specifikt själv ville ha, men även basvaror.

Jag flyttade dock inom ett år. Hade jag bott kvar längre hade jag nog både varit tvungen och velat, betala "hyra".
 
Sv: Betala hemma.

http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/kostnadsberakningar/betala-hemma/
Konsumentverket kan kanske vara något att utgå från?

När jag bodde hemma betalade jag inte, men mina föräldrar var noga med att jag inte skulle slösa bort pengarna jag sparade på fest, kläder eller annat onödigt så de såg till att jag sparade ganska mycket varje månad. Jag hjälpte också till med mycket hushållssysslor och var chaufför åt mina småsyskon så mina föräldrar såg det som "hyra". Bodde hemma 10 månader efter studenten och det kanske hade varit annorlunda om det var längre tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Betala hemma.

Jag betalade 2000 när jag bodde hemma och hade jobb. Då ingick maten och husrum i det. Egna utgifter för kläder och hästar stod jag för själv.
 
Sv: Betala hemma.

Jag har aldrig betalat någonting för att bo hemma, men hästen har jag betalat själv sedan jag fick min första lön.
 
Sv: Betala hemma.

Spontant känner jag också att 2000 vore rimligt. Att hon får tanka bilen det hon kör och hjälpa till med hästarna. Nu är ju hästarna egentligen mina men hon har nog hela tiden sett dom som lika mycket sina. Har alltid tagit lika stort ansvar vad gäller jobbet kring dom. Funderar på om hon skulle betala stallhyran för den ena. Vill ju också att hon ska ha råd att spara en del eftersom hon kommer att studera vidare och flytta om ett år.
 
Sv: Betala hemma.

Procent på lönen låter rimligt. Jag betalde när jag bodde hemma och hade jobb. Hade jag inget jobb betalde jag inte (jobbade mest hela tiden dock) min mamma räknade ut kostnaderna på internet, undra om det var där på Konsumentverket som någon tipsade om, så hon kunde ta betalt de hon kände var helt rimligt tex så betalde brorsas någon hundring mer då han åt typ tre gånger så mycket mat.
 
Sv: Betala hemma.

2000 kr i månaden plus stallhyra för den ena hästen (som inte ens är hennes)?
Jag tycker nog faktiskt att det är lite tungt att lägga på en nybliven student som dessutom ska stå för alla kläder och nöjen själv, speciellt om man skall ha råd att spara undan en del till resande eller dylikt. Som fd gymnasiestudent brukar man oftast inte få så välbetalda jobb, om man inte gått en yrkesförberedande linje och på så sätt har en mer "normal" lön. Då skulle jag tycka att dina kostnader vore ok.
 
Sv: Betala hemma.

Eftersom hasten egentligen ar din skulle jag nog krava att hon satte in pengar pa ett sparkonto istallet for att betala for hasten. Hon jobbar ju for formanen att ha hast, sa istallet kan pengar sattas in pa konto som inte kan roras forran hon borjar plugga igen.
 
Sv: Betala hemma.

2000 kr i månaden plus stallhyra för den ena hästen (som inte ens är hennes)?
Jag tycker nog faktiskt att det är lite tungt att lägga på en nybliven student som dessutom ska stå för alla kläder och nöjen själv, speciellt om man skall ha råd att spara undan en del till resande eller dylikt. Som fd gymnasiestudent brukar man oftast inte få så välbetalda jobb, om man inte gått en yrkesförberedande linje och på så sätt har en mer "normal" lön. Då skulle jag tycka att dina kostnader vore ok.

Varför är det orimligt att en person som har jobb, betalar 2000kr för hyra och mat?
Och om personen äger hälften av två hästar, varför är det orimligt att personen betalar kostnaden för hälften av två hästar?

Bodde inte hemma efter studenten utan levde på studiemedel som var ca 6000kr/mån, hyran var 1900 kr/mån och utanpå det kom mat et c.
En person som har ett jobb, torde få ut mer än 6000kr/mån.
 
Sv: Betala hemma.

Hon har fått jobb inom vården och har lön enligt avtal. Lägsta lön är runt 16000, sen kommer det OB- tillägg på det. Sen blir det ju skatt på det, men kommer ändå att få ut en hyfsad lön. Sen kan det väl bli sämre till hösten men då kan jag också tänka mig att hon får betala lite mindre. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig med hästarna. De är mina och jag som köpt, men hon är i stallet och har ett lika brinnade intresse som jag.
 
Sv: Betala hemma.

Nu förstod inte jag det som att dottern faktiskt stod som ägare till en av de två hästarna, men då skulle jag tycka att det vore ok att betala för sin häst då man faktiskt har ekonomisk möjlighet. Att dottern ska betala för en av sin mors hästar, tycker jag väl kanske inte är riktigt lika ok..

Att "en person" betalar för mat och hyra är verkligen inte främmande för mig, men i min värld så är inte ens 19-åriga dotter "en person" i den bemärkelsen. Snarare ens kött och blod som man gärna hjälper på traven så mycket man bara kan, även ekonomiskt om det finns möjlighet. Som jag förstår det ska dottern jobba ett år, ha lite studievila, kanske spara ihop pengar till någon längre resa, vilket är ganska vanligt att unga människor idag gör efter studenten.
Att betala en relativt stor peng hemma + stallhyra + kläder + nöjen + sparande till resa skulle inte gått ihop med den servitrislön jag hade efter studenten, men det är självklart individuellt och beror på vilket jobb man kan få tag på.

Jag är helt för att betala en symbolisk summa hemma för mat när man har inkomst, men att se sitt barn som en typ hyresgäst ligger inte riktigt för mig.

Edit: Jag fick ut ca SEK 8000-9000/månad, vilket är tämligen normalt, kanske något i underkant.
 
Senast ändrad:
Sv: Betala hemma.

Fast som foralder ar det ens plikt att se till att barnen ar redo for det "riktiga" livet. Ett liv dar ingen annan betalar ens nojen eller skulder, dar man sjalv avgor vad man gjor med sina pengar ... det man far kvar efter att allt ar betalat. Det ar inte att vara snall att plocka upp efter sina barn, varken ekonomiskt eller prylar som stros runt huset.
Det ar kanske lika viktigt att barnen lar sig att nojen och klader ar sadant man lagger pengar pa nar allt annat ar betalat.

Om dottern har ett brinnande intresse i hasten kan det vara pa sin plats att hon betalar atminstone en bit av stallhyra/hast kostnader sjalv... och darmed ocksa har storre beslutsratt vad det galler hasten.
 
Sv: Betala hemma.

Jag håller helt med dig, men det är inte riktigt så jag menar.
Det jag är ute efter är väl något mellanting mellan barn och vuxen, dvs. hjälpa på traven.
Alltså inte "plocka upp efter sin barn" till 100 % men inte heller klippa navelsträngen helt.

Med en vettig uppfostran i ryggen (gällande båda ekonomi och diverse annat) tror jag att man blir vuxen ändå.
 
Sv: Betala hemma.

Men då kan det enklaste vara att hon betalar % på lönen? Ca 25% (av lönen efter skatt) kan vara rimligt, och sen det extra som tillkommer på hästarna, som träningar och tävlingar?
 
Sv: Betala hemma.

Hur gör ni andra som har ungarna kvar hemma ??
När äldste grabben för 4-5 år sedan bodde kvar hemma under halvannat år och jobbade 75-100% betalade han 2500/mån. Ett veritabelt övergrepp och snudd på orimligt tyckte han då, rena gratisboendet tycker han nu med egen BR-lägenhet, bil och halvvägs inne i ekorrhjulet. ;)

Vi valde att hoppa över schablonbelopp och procentsatser och istället titta på hushållets faktiska kostnader, eftersom det kändes som det enda rättvisa. Vi lade en kväll på att summera och periodisera, och kom fram till att hans del av hushållet - sakligt och objektivt - kostade strax under 4000/mån. Med en (förvisso subjektivt) rimlig nivå av föräldrasubventionering landade vi på 2500/mån.
 
Sv: Betala hemma.

Hur ser familjens övriga ekonomi ut? Nej, du behöver inte redovisa några siffror eller så, utan jag är mer ute efter om det är knapert så att du "behöver" att hon betalar för hästen?
Annars tycker jag att alternativet "sätt in motsvarande pengar på ett sparkonto" låter som en ganska bra ide. Det kan ju ge en grundplåt till något litet extra att leva för medan hon studerar - för inte är det fett att leva på studiemedel... Och det ger ju ett mer begränsat utrymme för att festa bort alla pengarna utan blir mer som en förberedelse för vuxenlivet där man betalar allt själv, med skillnaden att hon ändå kommer ha lite kvar sen.

En liten hyra för boendet tycker jag dock är självklart när hon tjänar egna pengar.
 
Sv: Betala hemma.

Vi gjorde något liknande. Då var det också så att en del av hushållets utgifter, var utgifter som sonen inte skulle ha dragit på sig på egen hand. Såsom en del prenumerationer, vi äter dyrare mat än han skulle ha gjort på egen hand, vi går ut och äter och hämtar mer hämtmat, vi bor (även relativt sett) större och framförallt i ett dyrare läge, han drog nytta av bilen, men skulle inte ha haft en egen osv.

Alltså: sonen var väsentligen dyrare i drift då han levde vår livsstil än han är då han nu lever sin egen (under villkor dikterade av CSN).

Jag skulle i TS sits räkna hästarna som samma typ av lyx, utgifter som det inte är särskilt troligt att dottern skulle dra på sig om hon inte kunde luta sig mot föräldraekonomin. Däremot verkar det inte orimligt att dottern betalar sina egna träningar och tävlingar.

Att lägga utgifterna - och ansvaret - för en häst på en ung person som ska sparka igång något slags självständigt liv, skulle jag undvika. Det blir ju en bromskloss vad man än ska göra, utom att just rida.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 114
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 338
Senast: miumiu
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp