Betala hemma.

Sv: Betala hemma.

För ärligt talat- att bo hemma är inte alls lika roligt som att ha egen lägenhet, inte alls samma bekvämlighet. Varför skulle man då betala lika mycket för det?
Jag för min del tycker det är mycket roligare och bekvämare om någon annan än jag själv betalar husräntan, elräkningen och sophämtningen - så varför skulle jag då betala för det? :angel:

Roligare att ha eget boende än att bo i föräldrahemmet - visst. Bekvämare... inte en chans. :p
 
Sv: Betala hemma.

Jag som student själv bor hos mina föräldrar på sommarlovet (ca 3 månader per år) och har alltid tyckt att det känts lättare och bättre att betala direkt för saker än att ge mina föräldrar pengar i handen. Jag brukar till exempel sköta veckohandlingen varje vecka för att jag gillar det, och betalar då ur egen ficka vilket blir ca 500 kr per gång. Tankar också bilen var tredje gång ungefär, och så blir det att jag bjuder på fika, köper hem lite extra gott eller liknande ibland. Utslaget på hela perioden blir det nog då att jag betalar ca 2000-2500 kr i månaden i rena pengar, och så lite i "arbetskraft" också då föräldrarna slipper veckohandla etc.

Betalar självklart även för allt vad kläder, skor, skönhet och nöjen heter själv, och hjälper till med städning, tvätt, disk och sådär precis lika mycket som alla andra.
 
Sv: Betala hemma.

Att betala hemma har jag hitils inte sätt en enda motsätta sig emot dock. Däremot tycker jag det är konstigt hur man kan resonera "hade hon haft egen lägenhet hade det kostat 4000, så då ska hon minsann göra det hemma med!" För ärligt talat- att bo hemma är inte alls lika roligt som att ha egen lägenhet, inte alls samma bekvämlighet. Varför skulle man då betala lika mycket för det?

Det har väl ingenting med roligt att göra? För min del handlar det om att personen ju är vuxen och då ingår det liksom i leken att betala för sig oavsett om man bor hemma hos päronen eller har eget. Jag tycker inte att man behöver betala lika mycket som om man hade bott ensam, dessutom blir det ju billigare ju fler man bor tillsammans: man delar på kostnaden för bredband, telefon (kanske), TV-avgift, hemförsäkring och liknande. Däremot tycker jag att 2000-2500 kr är väldigt lite och undrar vad man baserar den kostnaden på.
 
Sv: Betala hemma.

Jag är 23 och bor fortfarande hemma, vilket är en överenskommelse jag har gjort med mina föräldrar när jag bestämde mig för att plugga vidare på samma ort som jag är uppväxt. Jag pluggar med halvt lån från CSN, har bara den här terminen kvar tills jag är "färdig", men kommer fortsätta plugga till hösten om jag inte får jobb.

Jag betalar min unghäst själv (vi har en häst till som väl egentligen är min också, men min syrra har också ridit henne och hon är mer "familjens", unghästen är bara min och köpt för egna pengar, så föräldrarna betalar hyran för den andra, allt annat står jag för), jag har egen bil som jag också betalat själv, där jag står för bensin och försäkring. Jag har eget bredband, vilket jag betalar, samt mobilen då förstås. Utöver det betalar jag 1000 kr/månad till mamma. Hästarna har jag fått hjälpa till med att betala för sen jag var sexton och fick studiebidraget själv. Innan dess tog mamma hela barnbidraget, då behövde jag bara betala tävlingar och träningar själv.

Det är mycket möjligt att jag fortsätter bo kvar hemma ett tag till även om jag får jobb (jag är absolut ingen lägenhetsmänniska och skulle tycka det var svintrist att sitta själv i en lägenhet i stan), men då är det ju också självklart att jag kommer få betala mer. Jag skulle definitivt kunna betala samma summa för att bo hemma som det skulle kosta att ha en lägenhet i stan, förutsatt att jag har en lön att betala från.
 
Sv: Betala hemma.

Jag betalade aldrig något när jag bodde hemma och då bodde jag ändå hemma väldigt länge, fram till jag var 25.
Tack vare det hade jag pengar att lägga en kontantinsats och köpa min första lägenhet.
Mamma sa att dagen jag börjar slösa bort mina pengar istället för att spara så skulle hon börja ta betalt och spara dem år mig, nu behövdes det aldrig.

Jag är väldigt tacksam för att mina föräldrar valde att göra på detta sätt. Tack vare vinst när jag sålde lägenheten har jag haft råd att tillsammans med min sambo köpa hus. Har många kompisar som hade velat köpa, men som måste hyra då de inte haft pengar till kontantinsatsen.
 
Sv: Betala hemma.

För ärligt talat- att bo hemma är inte alls lika roligt som att ha egen lägenhet, inte alls samma bekvämlighet. Varför skulle man då betala lika mycket för det?

Det beror väl på hur "hemma" ser ut?
Min äldste son har en halv stor villa till sitt förfogande när han bor hos sin pappa.
Ofta har han hela villan för sig själv när pappan är bortrest.
Hur bekvämt är inte det?

Vi bor på en gård med tillhörande badstrand, fiske, båt, hästar, stall m.m. hur kul är inte det?

På min "förra" gård så hade dottern en egen stuga om hon ville.
Den är en fullständig bostad som nu är uthyrd.
Men hon ville hellre bo inne i stora huset tillsammans med oss.
Sällskap, gemensamma måltider och diskmaskin var roligare och bekvämare än att sitta ensam i en stuga och häcka.
Så vi byggde ett rum till.
 
Sv: Betala hemma.

Håller med :)

I min krets finns det en tjugoåring som bor hemma och som utöver skola och utbildning, jobbat så mycket det gått i flera år på somrarna, andra skollov, på helger och även på timme resten av året.

Inte betalat någon hyra eller mat, men skött sin egna utgifter som kläder, nöjen och dylikt. Och har på detta sätt lyckas spara ihop drygt 100.000 kronor.

Jag kan inte annat än gratulera detta :) Ge ungarna en chans om chansen finns där från början. Så länge dom sköter sin ekonomi vill säga och inte bränner den på skräp.
 
Sv: Betala hemma.

Jag fick bo hemma gratis, men när jag bara hade en häst så stod mina föräldrar för fasta månadshyran, resten fick jag ta över. När vi sedan blev med två hästar betalde jag den ena helt själv och den andra var samma upplägg på tidigare. När vi sedan bara blev med en häst igen och jag hade varaktigare jobb så betalade jag allt på hästen. Vid sidan om sparade jag pengar som en tok, så jag sen när jag hade fast jobb kunde köpa mig min lägenhet och betala kontantinsatsen själv och alla möbler osv utan att låna från mina föräldrar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 391
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp