Betala nypris på beg. sadel (Prestige D1)?

harri

Trådstartare
Skulle behöva lite inputt ang butiks prissättning på en sadel jag ev ska köpa.

Nästa vecka ska pållen få prova en Prestige D1 Iceland dressyrsadel hos en av de större sadelbutikerna i Sverige. Sadeln kostar hos denna butik 24999:-. När jag tog kontakt första gången med butiken så var det för att jag ville prova ut en helt ny sadel för att då kunna byta in en av mina andra sadlar.

Sadelansvariga sa då att dom hade fått tillbaka en precis utlevererad sadel i samma model och storlek som jag behöver och om jag ville ha den skulle priset justeras eftersom den var provad. Jättebra tyckte jag som då får en sadel i nästintill nyskick med garanti och grejer kvar till ett billigare pris.

Nu när jag i förrgår pratade med butiken igen så säger dom att denna "begagnade" sadel kostar 24999:- och att jag får välja tillbehör för 1000:- som kompensation för att den är provad. Kan detta verkligen vara rimligt?? Jag har absolut ingen lust att att betala fullpris på en i mitt tycke begagnad sadel som blivit först provriden och sen såld och troligtvis riden i några gånger när jag kan få en fabriksny för samma samma pris....

Hur mycket är rimligt att sadeln sätts ner? Åsikter tack :)
 
Sv: Betala nypris på beg. sadel (Prestige D1)?

Sadlar sjunker fort i pris precis som med bilar, så fort en ny bil rullat några meter ifrån försäljaren så är prisskillnaden markant. I mitt tycke sä har sadeln sjunkit betydligt mer än 1000 kr i värde och jag skulle aldrig betala så mycket för en begagnad sadel. Jag betalar hellre en tusenlapp extra och får en ny (förutsatt att man tänker att sadeln är nedsatt 1000 kr) ännu mindre skulle jag gå med på den dealen de ger dig.
 
Sv: Betala nypris på beg. sadel (Prestige D1)?

Det är väl bara att gilla läget?

Deras pris gäller, du kan inte kräva att de ska gå ner. De har väl hellre sadeln hängande än går ner i pris, som det verkar.
 
Sv: Betala nypris på beg. sadel (Prestige D1)?

du har ju alternativet att säga att "jag köper den för **.000 kr, annars får det vara".
Hur mycket prisavdrag som är vettigt från den nya beror ju på hur många gånger sadeln provats, hur mycket det syns på den.
 
Sv: Betala nypris på beg. sadel (Prestige D1)?

Om det inte syns på sadeln att den är riden i, ser jag ingen egentlig orsak till att priset ska sänkas. Så är det ju på många ställen när man köper en ny sadel; kunder har haft möjlighet köpa/låna hem sadeln i några dagar och sedan lämna tillbaka den om de inte vill ha den kvar. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny sadel utan någon form av öppet köp, eftersom jag vill ha möjlighet att rida ordentligt i sadeln ett par gånger. På många ställen berättas nog inte ens för kunderna, att sadeln som hänger i butik ridits i. Om det inte syns på sadeln, ser jag ingen skada skedd.

Syns det däremot på sadeln, bör priset förstås sänkas. Då i förhållande till slitaget på sadeln.

Att få prissänkningen i form av ett tillgodokvitto i butiken, hade jag dock inte accepterat.

Vill du inte betala det pris butiken sätter på just detta exemplar, kan du ju ge ett bud. Eller be dem ta hem en sprillans ny från fabrik åt dig.
 
Sv: Betala nypris på beg. sadel (Prestige D1)?

Låter ganska rimligt i mina öron. Om det inte finns något fel på sadeln finns det ingen anledning till prissänkning. Finns det skönhetsfel så erbjuder många butiker, inom vitt skilda områden, tillbehör som kompensation.

De kläder du köper är ofta provade rätt många gånger de också, men de är knappast att betrakta som begagnade.
 
Sv: Betala nypris på beg. sadel (Prestige D1)?

Jag håller med. Det måste vara sadelns skick som avgör. När jag köpte sadel för kort tid sedan hade jag sadelutprovare ute. Jag provred i flera sadlar, inklusive den jag sedan köpte. Jag förmodar att dessa sadlar sedan säljs till någon annan, och att den sadel jag köpte hade provridits av andra. Kan inte se någon egentlig skillnad mellan det och att någon har provat den hemma, så länge det handlar om en kortare tid och det inte har skett något slitage på sadeln. I grund och botten handlar det dock om vad du tycker. Ingen tvingar dig att köpa den här sadeln. Om du vill kan du ju lika gärna beställa den från någon annan.
 
Sv: Betala nypris på beg. sadel (Prestige D1)?

Säljaren kan sätta vilket pris den vill och sedan är det upp till köparen om den vill köpa för det priset eller inte köpa.

Ser inget konstigt med det.
 
Sv: Betala nypris på beg. sadel (Prestige D1)?

Skulle behöva lite inputt ang butiks prissättning på en sadel jag ev ska köpa.

Nästa vecka ska pållen få prova en Prestige D1 Iceland dressyrsadel hos en av de större sadelbutikerna i Sverige. Sadeln kostar hos denna butik 24999:-. När jag tog kontakt första gången med butiken så var det för att jag ville prova ut en helt ny sadel för att då kunna byta in en av mina andra sadlar.

Sadelansvariga sa då att dom hade fått tillbaka en precis utlevererad sadel i samma model och storlek som jag behöver och om jag ville ha den skulle priset justeras eftersom den var provad. Jättebra tyckte jag som då får en sadel i nästintill nyskick med garanti och grejer kvar till ett billigare pris.

Nu när jag i förrgår pratade med butiken igen så säger dom att denna "begagnade" sadel kostar 24999:- och att jag får välja tillbehör för 1000:- som kompensation för att den är provad. Kan detta verkligen vara rimligt?? Jag har absolut ingen lust att att betala fullpris på en i mitt tycke begagnad sadel som blivit först provriden och sen såld och troligtvis riden i några gånger när jag kan få en fabriksny för samma samma pris....

Hur mycket är rimligt att sadeln sätts ner? Åsikter tack :)

Verkar som att den kostar 30 000 hos vissa ÅF så det låter som ett bra pris tycker jag....
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 909
Senast: Maoam
·
Utrustning Nu känner jag att jag verkligen behöver lite hjälp på sadelfronten... Har nu en Prestige Venus D som ligger väldigt bra på hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 396
Senast: Muninn
·
Utrustning Sökte och fann en gammal tråd om D1:an, men det var ingen som provat/köpt denna sadel, därför slänger jag ut frågan om det finns någon...
Svar
9
· Visningar
3 594
Senast: Morcraban
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp och hoppas få några goda råd av er:) Söker efter en ny dressyrsadel till dottern och hennes ponny. Ponnyn är welsh...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Dannie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp