Betala partners skuld?

Zinfernia

Trådstartare
Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad.

Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa hus inom några år. Kvinnan har en ordnad ekonomi medan mannen har dragit på sig rena konsumtionsskulder.

I programmet (som förvisso kan vara hur vinklat som helst) avslöjas att han har skulder på över en miljon danska kronor. Hans sambo har inte vetat att det rör sig om så mycket pengar utan han har ljugit och undanhållit det och sitt spenderade. Hans konsumtion består av energidryck, dataspel, oddset och liknande, ren skitkonsumtion alltså.

När experterna sen ska lägga upp en kommande budget förklarar de för paret att enbart hans lön inte kommer att räcka för att han någonsin ska bli skuldfri. De ger därför paret tre alternativ som möjliggör en avbetalningsplan under olika lång tid.

Varje alternativ (billigare boende, extrajobb, etc) har dock med en punkt, nämligen att HON måste betala 2000:- (danska kronor) i månaden av hans skuld.
Allvarligt talat. Hon har precis blivit utsatt för ekonomisk misshandel av honom, han har ljugit under många år och spenderat pengarna på rena skitgrejer och ändå tycker experterna att hon skulle kunna hjälpa till att betala hans skuld.
Som argument trycker de på att paret drömmer om att köpa ett hus tillsammans och att om hon säger nej till att hjälpa till så är den drömmen om hus också över.

När hon (tack och lov) säger nej till att hjälpa till tackar experterna för sig, säger att de inte kan göra mer för paret och åker hem.
På väg hem pratar experterna sinsemellan, varav den ena säger: "-Om man har en gemensam dröm, varför satsar man inte då?", som att det vore en självklarhet att hon ska stötta sin sambo ekonomiskt.

Jag blev helt jävla skogstokig över avsnittet. Det enda vettiga i det läget skulle vara att råda henne att dra så fort som möjligt, långt bort från den mannen.

Hur hade ni gjort? Kan ni tänka er att hjälpa till att betala av en partners lån, om pengarna ifråga hade gått till saker ni själva inte haft någon nytta av?
 
Spontant tänker jag "Aldrig i livet!". Väl där så är jag inte lika säker, men troligen inte. Hade det varit att personen hade skuld pga undanhållen information, lögner osv så är det verkligen aldrig i livet. Hade det varit att personen av olika anledningar råkat illa ut pga arbetslöshet, sjukdom eller liknande och hela tiden gjort sitt bästa för att ordna upp saker och ting så kanske.
 
Spontant tänker jag "Aldrig i livet!". Väl där så är jag inte lika säker, men troligen inte. Hade det varit att personen hade skuld pga undanhållen information, lögner osv så är det verkligen aldrig i livet. Hade det varit att personen av olika anledningar råkat illa ut pga arbetslöshet, sjukdom eller liknande och hela tiden gjort sitt bästa för att ordna upp saker och ting så kanske.
du har ett gott hjärta, det kan man inte ta ifrån dig och jag förstår din tankevärld.
 
Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad.

Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa hus inom några år. Kvinnan har en ordnad ekonomi medan mannen har dragit på sig rena konsumtionsskulder.

I programmet (som förvisso kan vara hur vinklat som helst) avslöjas att han har skulder på över en miljon danska kronor. Hans sambo har inte vetat att det rör sig om så mycket pengar utan han har ljugit och undanhållit det och sitt spenderade. Hans konsumtion består av energidryck, dataspel, oddset och liknande, ren skitkonsumtion alltså.

När experterna sen ska lägga upp en kommande budget förklarar de för paret att enbart hans lön inte kommer att räcka för att han någonsin ska bli skuldfri. De ger därför paret tre alternativ som möjliggör en avbetalningsplan under olika lång tid.

Varje alternativ (billigare boende, extrajobb, etc) har dock med en punkt, nämligen att HON måste betala 2000:- (danska kronor) i månaden av hans skuld.
Allvarligt talat. Hon har precis blivit utsatt för ekonomisk misshandel av honom, han har ljugit under många år och spenderat pengarna på rena skitgrejer och ändå tycker experterna att hon skulle kunna hjälpa till att betala hans skuld.
Som argument trycker de på att paret drömmer om att köpa ett hus tillsammans och att om hon säger nej till att hjälpa till så är den drömmen om hus också över.

När hon (tack och lov) säger nej till att hjälpa till tackar experterna för sig, säger att de inte kan göra mer för paret och åker hem.
På väg hem pratar experterna sinsemellan, varav den ena säger: "-Om man har en gemensam dröm, varför satsar man inte då?", som att det vore en självklarhet att hon ska stötta sin sambo ekonomiskt.

Jag blev helt jävla skogstokig över avsnittet. Det enda vettiga i det läget skulle vara att råda henne att dra så fort som möjligt, långt bort från den mannen.

Hur hade ni gjort? Kan ni tänka er att hjälpa till att betala av en partners lån, om pengarna ifråga hade gått till saker ni själva inte haft någon nytta av?
Nu har jag inte sett avsnittet men sure, om det tydligt skrevs in att jag sen stod som ensam ägare till huset som kompensation så möjligen.
 
Aldrig i livet!!
Jag var gift med en ekonomisk sullputt. Men det var först vid skilsmässan som det kröp fram att han hade lånat stora summor bakom min rygg. Inte nog med att allt jag lagt ekonomiskt i hus och hushåll gick upp i blå rök iom skilsmässan. JAG fick föra över pengar till HONOM för att den ekonomiska delen skulle bli 50/50.
Detta en snubbe som tjänade dubbelt så mycket som mig!!

Så nänänä. Aldrig att jag bär någon annans ekonomiska ansvar! Ffa inte en som uppvisat att de inte kan hantera pengar.
 
du har ett gott hjärta, det kan man inte ta ifrån dig och jag förstår din tankevärld.
Ja jag tänker mest att det alltid kan hända konstigheter som gör att personer inte får hjälp från de håll som i normala fall ska hjälpa, och i krissituationer kan "konstiga" saker ske. Men, sådant är nog inte jättevanligt ändå.

Förhoppningsvis slipper jag nog tänka på sådant i framtiden, killen jag träffar nu är välutbildad, har välbetalt jobb och en jäkligt bra koll på ekonomi (betydligt bättre koll än vad jag har, så det är nog mer troligt att det är jag som går till honom för att få hjälp i så fall. Skulle dock aldrig vilja ha hjälp att betala skulder eller liknande utan i så fall bara hjälp att förstå hur jag skulle reda ut allt själv.)
 
Vill minnas att liknande scenarion kommit upp i svenska lyxfällan där experterna tryckt på att det inte är partners ansvar men ev då att det helt enkelt inte går med en inkomst. Att skuldbelägga den som inte vill betala för partners skräpkonsumtion är riktigt dåligt beteende och tv. Med det sagt så nej, ren skit hade jag inte betat av åt en partner. Hade haft väldigt svårt att känna att partner älskade mig om hen lagt sina pengar på egna intressen istället för att bidra till en gemensam framtid och förmodligen avslutat.
 
Jag tycker sambon gjorde helt rätt som sa nej till att betala ett lån som inte är hennes. Det är inte bara det att det inte är hennes lån, sambon har därtill ljugit alt. undanhållit detta från henne. Nopp, nix aldrig att jag skulle ta ansvar för det.

Förstår absolut inte programledarna som anser att hon ska ta ansvar för hennes sambos skuld! Undra om de hade haft samma åsikt om situationen var den omvända, dvs om den var kvinnan som tagit lån och ljugit/undanhållit det hela. Kanske jag som är lite cynisk i att samhället, enligt mig, ofta tycker kvinnan i ett förhållande ska ta så mkt ansvar för mannen i förhållandet.
 
Tack för alla svar! Jag är helt enig med er.

(Avsnittet går att se på Viaplay, Lyxfällan Danmark, avsnitt 6 av säsong 26)

Jag tycker att det är helt vansinnigt att experterna dels ger ett sånt råd men också shamear henne när hon säger nej till att betala. (Jag var tvungen att kolla, 2000:- danska kronor är över 2700:- svenska. Helt galen summa att lägga varje månad på någon annans konsumtionslån!)
 
Spontant tänker jag "Aldrig i livet!". Väl där så är jag inte lika säker, men troligen inte. Hade det varit att personen hade skuld pga undanhållen information, lögner osv så är det verkligen aldrig i livet. Hade det varit att personen av olika anledningar råkat illa ut pga arbetslöshet, sjukdom eller liknande och hela tiden gjort sitt bästa för att ordna upp saker och ting så kanske.
Är skulden pga av sjukdom, arbetslöshet eller liknande håller jag med om att situationen kan vara annorlunda, särskilt om personen försöker ordna upp det.

I detta program lätt det dock inte som att så var fallet.
 
Är skulden pga av sjukdom, arbetslöshet eller liknande håller jag med om att situationen kan vara annorlunda, särskilt om personen försöker ordna upp det.

I detta program lätt det dock inte som att så var fallet.
Nä, så som det verkade vara i Lyxfällan (inte sett programmet, bara läst den här tråden) så låter det helt absurt att någon ens skulle tänka tanken att råda partnern att hjälpa till att lösa den andras problem!
 
Tack för alla svar! Jag är helt enig med er.

(Avsnittet går att se på Viaplay, Lyxfällan Danmark, avsnitt 6 av säsong 26)

Jag tycker att det är helt vansinnigt att experterna dels ger ett sånt råd men också shamear henne när hon säger nej till att betala. (Jag var tvungen att kolla, 2000:- danska kronor är över 2700:- svenska. Helt galen summa att lägga varje månad på någon annans konsumtionslån!)
2700:- är vad jag betalar på skulderna jag fick efter mitt kraschade äktenskap! Det är inte kul! men men. jag har gjort mig av ca 400000 i skulder redan och har 270000 kvar.
 
Absolut inte, om det inte var väldigt speciella förutsättningar, och då skulle det skrivas korrekta avtal om avbetalning och/eller att fastigheten blev min enskilda egendom.

Jag har träffat alldeles för många som velat vara snälla mot en partner och hjälpa till med dennes ekonomi, antingen via att ta lån eller gå i borgen. Det har slutat med att långt efter att partnern är borta så är man kvar med dennes skulder. Så att bygga allt på att en partner ska lösa någons ekonomiska problem är inget annat än vansinne.
 
Som fallet var här med ekonomisk slarvighet, spel, lögner osv så hade jag inte hjälpt till utan snarare kvickt lämnat partnern. Däremot hade jag självklart hjälpt till med den typen av summor (och mer) om det på något sätt var utan egen förskyllan, utan lögner och utan risk att beteendet skulle fortsätta. Själva grejen med pengarna känns som ett betydligt mindre problem än beteendet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp