Betala partners skuld?

Jag är alltså chanslös att nånsin hitta en partner
Jag kommer aldrig bli skuldfri om jag inte lägger mig på sofflocket och lever på Soc. Då kan jag få skuldsanering och bli skuldfri.
Skulderna uppkom under 3 år av sjukskrivning
Nu läser du väl ändå tokigt. Det handlar om en person som tagit konsumtionslån som han dels inte skött och dels mörkat för partnern. Och att lösningen på hans problem skulle vara att partnern betalade dom åt honom. Det är väl inte så likt din situation?
 
Jag är alltså chanslös att nånsin hitta en partner
Jag kommer aldrig bli skuldfri om jag inte lägger mig på sofflocket och lever på Soc. Då kan jag få skuldsanering och bli skuldfri.
Skulderna uppkom under 3 år av sjukskrivning
Men det är väl en jäkla skillnad!
Sen ingen kommentar om du ska ha någon partner eller inte men du kan inte jämföra din situation med trådstartens!
I grunden handlar det inte om skulder öht. Utan om osanningar och en produktion av tv som är helt befängd.
Nu har inte jag sett lyxfällan Danmark men det låter HELT uppåt väggarna!!
 
Jag är alltså chanslös att nånsin hitta en partner
Jag kommer aldrig bli skuldfri om jag inte lägger mig på sofflocket och lever på Soc. Då kan jag få skuldsanering och bli skuldfri.
Skulderna uppkom under 3 år av sjukskrivning
Men alltså, det handlar ju inte om att man ska dumpa sin partner för att h*n har en skuld. Majoriteten av alla vuxna människor idag har ju skulder på olika belopp, bolån för bostaden man bor i och billån är väl de två absolut vanligaste formerna av skuld, och det kan vara på rätt stora belopp utan att det är det minsta konstigt och många har denna typen av skuld mer eller mindre hela livet. Det som folk reagerar på här är ju att killen dragit på sig en skuld på över en miljon DKK för att han köpt energidryck, spelat och hållit på med en massa annat trams, det är mao inte skulder som uppkommit för att han försökt överleva under en tuff tid i livet utan han har bokstavligen pissat ut varenda krona och dessutom som om inte det vore nog har han ljugit för sin sambo om hur mycket pengar det handlar om och undanhållit detaljer om sitt spenderande.

I ett sånt läge hade jag ansett att mitt förtroende för en sån partner hade varit fullständigt förbrukat.
 
Om nu sambon hade ställt upp och betalt skulderna, vad hade sagt att mannen i resten av sitt liv hade varit ekonomiskt skötsam? Är inte risken stor att han gör precis samma sak om några år och hoppas på att sambon ställer upp igen?
Det låter som att mannen helt saknar förmåga att hantera pengar på ett vuxet och eftertänksamt sätt, sen om det beror på psykisk ohälsa som kan behandlas eller om det är "kroniskt" det är omöjligt att veta, men jag tror risken är oerhört stor att han faller tillbaka i gamla bekväma hjulspår igen förr eller senare, risken är ju dessutom att han drar med sig sambon ned i skuldfällan med tiden.
 
Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad.

Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa hus inom några år. Kvinnan har en ordnad ekonomi medan mannen har dragit på sig rena konsumtionsskulder.

I programmet (som förvisso kan vara hur vinklat som helst) avslöjas att han har skulder på över en miljon danska kronor. Hans sambo har inte vetat att det rör sig om så mycket pengar utan han har ljugit och undanhållit det och sitt spenderade. Hans konsumtion består av energidryck, dataspel, oddset och liknande, ren skitkonsumtion alltså.

När experterna sen ska lägga upp en kommande budget förklarar de för paret att enbart hans lön inte kommer att räcka för att han någonsin ska bli skuldfri. De ger därför paret tre alternativ som möjliggör en avbetalningsplan under olika lång tid.

Varje alternativ (billigare boende, extrajobb, etc) har dock med en punkt, nämligen att HON måste betala 2000:- (danska kronor) i månaden av hans skuld.
Allvarligt talat. Hon har precis blivit utsatt för ekonomisk misshandel av honom, han har ljugit under många år och spenderat pengarna på rena skitgrejer och ändå tycker experterna att hon skulle kunna hjälpa till att betala hans skuld.
Som argument trycker de på att paret drömmer om att köpa ett hus tillsammans och att om hon säger nej till att hjälpa till så är den drömmen om hus också över.

När hon (tack och lov) säger nej till att hjälpa till tackar experterna för sig, säger att de inte kan göra mer för paret och åker hem.
På väg hem pratar experterna sinsemellan, varav den ena säger: "-Om man har en gemensam dröm, varför satsar man inte då?", som att det vore en självklarhet att hon ska stötta sin sambo ekonomiskt.

Jag blev helt jävla skogstokig över avsnittet. Det enda vettiga i det läget skulle vara att råda henne att dra så fort som möjligt, långt bort från den mannen.

Hur hade ni gjort? Kan ni tänka er att hjälpa till att betala av en partners lån, om pengarna ifråga hade gått till saker ni själva inte haft någon nytta av?
Klokt beslut!
Jag hjälpte min dåvarande så han kunde betala bort sina gamla billån 250 000- 300 000kr, gå en utbildning till nytt arbete. Vi har haft det knapert men det har gått.
När han hittade ny var det inte värt en spänn.

Aldrig mer!
 
Klokt beslut!
Jag hjälpte min dåvarande så han kunde betala bort sina gamla billån 250 000- 300 000kr, gå en utbildning till nytt arbete. Vi har haft det knapert men det har gått.
När han hittade ny var det inte värt en spänn.

Aldrig mer!

Jag skulle nog hävda att det är värt 250.000 -300.000 - om det går att fastställa skulden på något sätt. Att göra slut/separera är inte som att gå i konkurs så att alla skulder försvinner. Men jag håller såklart med om att det är väldigt tveksamt att betala någon annans skuld om man inte har pengar i väldans överflöd. Och då också, men av andra skäl.
 
Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad.

Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa hus inom några år. Kvinnan har en ordnad ekonomi medan mannen har dragit på sig rena konsumtionsskulder.

I programmet (som förvisso kan vara hur vinklat som helst) avslöjas att han har skulder på över en miljon danska kronor. Hans sambo har inte vetat att det rör sig om så mycket pengar utan han har ljugit och undanhållit det och sitt spenderade. Hans konsumtion består av energidryck, dataspel, oddset och liknande, ren skitkonsumtion alltså.

När experterna sen ska lägga upp en kommande budget förklarar de för paret att enbart hans lön inte kommer att räcka för att han någonsin ska bli skuldfri. De ger därför paret tre alternativ som möjliggör en avbetalningsplan under olika lång tid.

Varje alternativ (billigare boende, extrajobb, etc) har dock med en punkt, nämligen att HON måste betala 2000:- (danska kronor) i månaden av hans skuld.
Allvarligt talat. Hon har precis blivit utsatt för ekonomisk misshandel av honom, han har ljugit under många år och spenderat pengarna på rena skitgrejer och ändå tycker experterna att hon skulle kunna hjälpa till att betala hans skuld.
Som argument trycker de på att paret drömmer om att köpa ett hus tillsammans och att om hon säger nej till att hjälpa till så är den drömmen om hus också över.

När hon (tack och lov) säger nej till att hjälpa till tackar experterna för sig, säger att de inte kan göra mer för paret och åker hem.
På väg hem pratar experterna sinsemellan, varav den ena säger: "-Om man har en gemensam dröm, varför satsar man inte då?", som att det vore en självklarhet att hon ska stötta sin sambo ekonomiskt.

Jag blev helt jävla skogstokig över avsnittet. Det enda vettiga i det läget skulle vara att råda henne att dra så fort som möjligt, långt bort från den mannen.

Hur hade ni gjort? Kan ni tänka er att hjälpa till att betala av en partners lån, om pengarna ifråga hade gått till saker ni själva inte haft någon nytta av?

Svårt att sägs på rak arm men det lät osmakligt att ekonomer tyckte att lösningen är att någon annan försätter sig i en jävligt pissig ekonomisk sits. Även om hon skulle ha råd med det så är det 24 000 om året som hon inte kan investera i sin egen ekonomi. Vettigare förslag skulle väl ha varit att hon sparadr 2 000 i månaden för ett framtida boende? Bara för att man köper gemensamt måste man ju inte dela 50-50, hon kan ju köpa och äga 75 %.
 
Jag är alltså chanslös att nånsin hitta en partner
Jag kommer aldrig bli skuldfri om jag inte lägger mig på sofflocket och lever på Soc. Då kan jag få skuldsanering och bli skuldfri.
Skulderna uppkom under 3 år av sjukskrivning
Min partner hade skulder när vi träffades. De var hans, bara hans och det var han själv benhård med. Och det var inte uppkommet av konsumtionslån eller dyl.
 
Jag skulle nog hävda att det är värt 250.000 -300.000 - om det går att fastställa skulden på något sätt. Att göra slut/separera är inte som att gå i konkurs så att alla skulder försvinner. Men jag håller såklart med om att det är väldigt tveksamt att betala någon annans skuld om man inte har pengar i väldans överflöd. Och då också, men av andra skäl.
 
Nej det är det inte värt.
Jag har låg inkomst och har verkligen kämpat för att få allt till att gå runt.
 
Grejen är också att en person som skuldsatt sig pga den inte förstår sig på ekonomi, behöver hjälp. Och då inte hjälp att betala, utan först och främst hjälp att hitta en tankemodell som gör pengar hanterbara. Annars finns inte så mycket pengar I världen att det förslår, så det är meningslöst att betala bort. (Att en sådan pissar bort pengarna på "inget" är nog ganska symptomatiskt )

Att inte kunna hantera pengar är handikappande.

Jag skulle nog kunna betala av en skuld om jag hade det gott ställt - men det beror på hur skulden uppstått och vad den skuldsatta själv gjort för att vända situationen. Och jag tror att jag inte skulle ge bort pengarna, utan åtminstone på pappret låna ut till en lösning (så att jag inte går lottlös om personen dör eller relationen oss emellan förändras).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp