Bukefalos 28 år!

betala stallhyra på sommarn

S

__Stilett__

betalar ni stallhyra på sommaren fastän ni inte är i stallet?? Full hyra eller kallhyra etc?
 
Vi får också betala kallhyra året runt, lite tåkigt då betet inte är så bra...
 
Nej, det gör vi inte. Stallägarna kan hyra ut våra boxar till några från ridskolan som hyr sommarhäst, brukar alltid vara ett antal som vill stå i vårt stall. Annars hade vi nog fått göra det? Bra för oss hur som helst.

Där jag stått förut har man fått betala kallhyran för att få behålla sin box.
 
Kallhyran är väl mest normalt att man betalar för, även under sommaren. Slipper man det, så är det ju snarare en generös stallägare.

Jag menar, man slipper ju inte hyran för lägenheten bara för att man bor på landet under sommaren.
 
Betalar kallhyra under sommaren även fast hästen kanske blir tvungen att stå på bete på annat håll. Tjejen som har stallet hyr av en karl som vill ha hyran som vanligt även under sommaren :smirk:
 
Eftersom vi hyrt box av bonden i åratal behöver vi inte betala något alls!! :cool: Vi hjälper dock till mycket mer på gården än många andra... Annars är det kallhyra som gäller!
 
I dom två tidigare stallen jag stått har jag ej betalt på sommaren, men i nuvarande har jag en känsla av att jag kommer o få göra det. Kallhyran då...
Inget fel i det, helt rätt ju, bara att man blivit lite bortskämd i dom tidigare stallen. ;)
 
Vi betalar kallhyra om hästen inte vistas i stallet eller om det inte tas nån mat. Men vi betalar full hyra eftersom att hästen får komma in under dagarna.
 
Hästen åker på eget bete som inte sköts av stallet. Betalar halv kallhyra då hon inte står där (juni- tom sep-okt nån gång). (350:- + moms :)) Då är jag garanterad att de håller boxen till hösten. Får givetvis utnyttja ridhus, utebanor mm även under tiden jag inte är där.
 
Jag har inte betalat någonting under sommaren när jag inte var där.. Eftersom hon (stallägaren) inte sa någoting, så fick hon ingenting. Perfekt tyckte jag! :)
 
När vi hyrde ut platser tog vi kallhyra på sommaren, om inte hästen var uppstallad. Då betalade man som vanlig.
 
I mitt gamla stall så betalade vi endast för betet = halva
kallhyran. Hade då INTE tillgång till boxen.

Nu i mitt nya vet jag tyvärr inte hur det blir men en reducering blir det nog...hoppas jag iaf
 
Jag flyttade till nytt stall för drygt en månad sedan. Här finns även bete. Jag betalar 800,-/månad, året runt. I stallhyran ingår, fodring + utsläpp/intagning morgon och kväll samt halm, jag köper hö själv. Hästarna går i stora gräshagar året runt.
 
Får betala 600 kr i kallhyra om hästen inte är där Om hästen är uppstallad full hyra.
 
betalar alltid bara kallhyra (550:-) så det är samma året runt.

Men på förra stället så låg kallhyran på 750:-, men på sommaren så tog dom 800:- fast man inte kunde använda boxen då. (Det skulle städas ur och skrubbas rent och sen stå tomt till hösten.)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 050
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 736
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 558
Senast: Skye
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 453
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp