Betala tillbaka handpenning?

P

Ponnymamman

Juridikfråga, men om hundar.....
För en tid sedan sålde jag en kull hundvalpar. Priset var relativt lågt och jag tog en handpenning på 500:- när köparen bokade sin valp. Ett kontrakt upprättades där det tydligt framgick att handpenningen inte betalades tillbaka om *Köparen ångrade sig före valpens avhämtande *Om valpen inte avhämtades inom två veckor efter överenskommen tidpunkt. Däremot återbetalades hanpenningen om det framkom något vid vet.bes som gjorde att köparen inte ville genomföra köpet.
En tjej bokade en valp, skrev på kontraktet och betalade handpenning. När det var dags att hämta valpen så sa hon att hon nu tyvärr inte kunde ta den då hon nu hade fått ta över familjens ena hund. Jag talade om för henne att handpenningen då var föreverkad och hon sa att det var helt klart.
Nu, över en månad senare får jag ett samtal från tjejens mamma. Det var inte hon som skulle ha valpen utan en lillasyster..... Eftersom hon ju inte hade familjens tillstånd så blev det alltså inget valpköp. Storasyster hade ringt, skrivit på kontrakt i lillasysterns ställe, visade det sig. Nu ville mamma att jag skulle betala tillbaka handpenningen, "det var ju flickans veckopengar".
Jag hänvisade till skrivet kontrakt men känner mig lite som en skurk i alla fall.... :devil:
Hur ska man göra i såna här fall? Köpeavtal får man ju ingå from 16 års ålder, har jag för mig :confused: och hon som skrev på var 20 år. Ska man låta folk lära sig av sina misstag eller skall man vara snäll????? Hundvalpen kostade mig ju pengar så länge den var kvar här. Besväret med att leta fram en ny köpare osv.
Mamman tyckte nog i alla fall att jag var århundradets största :devil:
Hå, hå ja ja...det är inte lätt! Men vad f-n gör man?
 
Man har rätt att ingå avtal när man är 18.

Det är inte ditt bekymmer att flickan förlorar de 500 kr, om det nu är flickan, och inte det att mamman spelar med dina känslor. Du får väl upplysa mamman om att det är hon eller hennes storasyster bör stå för fiolerna om de vill bespara flickan förlusten. Vidare kan du ju bre på med att du aldrig sålt hunden om du visste att det var en så pass ung tjej som skulle ha det ekonomiska ansvaret då du alltid håller dig till lagen vid affärer.
 
Du kan inte vara säker på att den här mamman talar sanning heller.Om du visste vad folk kan köra med för att påverka folk samvete genom att hitta på lögner som inte är av denna värld! :(

Behåll du handpenningen med gott samvete. ;)Har folk inte bättre koll på sina ungar får de skylla sej själva.Systern är så pass gammal att hon får stå för sina konsekvenser...jag anser att såväl en 16 åring som en 20 åring vet ofta mkt väl vad de gör.Det är som de säger...man lär sej av livets misstag.

Jag fick barn när jag var 16 år...nog visste jag vad jag gjorde när jag valde att behålla barnet.Lite skillnad på ansvar vid 16 års ålder va´!?!Att hon förlorar handpenningen är ju en bagatell jämfört med detta!Att det får svida i hennes plånbok...ja låt det bli en läxa för impulshandel i framtiden!Du gör henne en tjänst genom att behålla handpenningen även om hon tycker att du kanske är en... :devil:.... ;)
 
Behåll pengarna! Tjejen som skrev under kontraktet kan väl betala sin lillasyster de femhundra kronorna, om någon ska göra det. Ett kontrakt är ett kontrakt, och en tjugoåring borde veta vad hon ger sig in på.

(Var jag hård nu..?) :smirk:
 
Du har ingått avtalet med 'storasyster'. Pengarna är dina. Att sedan hunden egentligen var till 'lillasyster' som inte fick lov är ju inte ditt fel. Det borde 'storasyster ha kontrollerat innan avtalet. 'Mamma' får väl kräva tillbaka 'lillasysters' fickpengar av 'storasyster' om det är så viktigt för dem.
 
Tycker att det låter som en vals.

Oaktat sanningshalten i mammans utsago, behåll pengarna. Så fungerar världen. Man skriver på papper och det är juridiskt hållbart. Då får man stå sitt kast.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag kommer det en seriös spekulant och tittar på min häst och hon vill lägga handpenning idag om vi kommer överrens om ett bra avtal...
2
Svar
21
· Visningar
2 902
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 138
Senast: Chilodeur
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 735
Senast: Mirre
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp