betalande medryttares skyldigheter?

Santa

Trådstartare
obs! detta är inte en tråd om medryttare ska betala eller inte! Jag undrar vad ni tycker ska ingå i medryttarens skyldigheter, framför allt två saker:
- är medryttaren skyldig att hjälpa ägaren med kollektivstallsgrejer, typ insläpp och fodringar?
- ska medryttaren betala även på sommaren?
 
OM medryttare har hästen som sin egen de dgar han/hon rider, dvs INTE har restriktioner på hur det skall ridas så tycker jag att man är med och hjälper till med kollektivsysslorna, om det inte handlar om massor av jobb för då är det lite oschysst att dessutom ta betalt.

Rids hästen på sommaren ? Om mederyttare rider den som vanligt så varför inte betala ? Men om hästen vilar så tycker jag inte att man skall behöva betala om man är medryttare
 
Jag tycker att medryttaren ska hjälpa till med kollektivstallgrejor, men jag tycker inte att medryttaren ska betala över sommaren, om hästen går på bete då!
 
Klart medryttaren ska hjälpa till med sköttseln runt hästen, när hon eller han rider hästen..

Men rider väl inte bara när man har pålle.. :)
 
Det är ju helt upp till hur ni vill ha det.
Gå igenom sakerna med den blivande medryttaren innan ni skriver avtal.

Jag har bara 1 skyldighet som medryttare, att rida hästen minst 1 ggr/vecka.
 
Det där beror nog lite på under vilka förutsättningar man har skaffat sig en medryttare! Själv har jag en medryttare till min ena häst för att jag för tillfället inte hinner med båda, och jag är enbart glad att jag "hittat" henne! Alltså betalar hon inget(fast hon vill det själv :confused:)
Hon behöver inte hjälpa till med något, fast det gör hon ändå! Men det beror ju som sagt på varför man vill ha en medryttare, kanske just för att man vill ha någon att dela kostnader och jobb med, men då får man ju bestämma det från början! Det bästa är kanske att skriva ett slags kontrakt, om vad som ska betalas och göras.
Mvh. Matten
 
Som flera sagt innan så finns det ju inga rätt och fel - allt handlar om överenskommelse mellan ägare och medryttare.

Min egen åsikt är dock att jag inte skulle vara så pigg på att hålla på med andra hästar än medryttarhästen, dvs är det ett kollektivstall skulle jag vilja att ägaren tog de pass som ingår. Vill ägaren att medryttaren ska ta pass tycker jag att det ska dras av på medryttarpengen (eller att medryttarpengen sätts med det i åtanke). Kollektivstall är ju i regel billigare än andra med mer service - så det borde ju avspeglas i medryttarpengen.
 
hmm, precis.

Min medryttarhäst ska byta stall och nu vill min ägare ha hjälp med ut/insläpp. Det är ett kollektivstall med ca 20 hästar så det tar ju ganska mycket tid. Ärligt talat tycker jag att det är lite mycket begärt. :confused:

Men det har varit så många trådar här på senaste om att medryttare inte ställer upp. Ingår detta verkligen i sånt man måste ställa upp på som medryttare? :(
 
Som betalande medryttar tar man hand om sin häst de dagar
man är i stallet. Matar, rengör, osv. Men kollektivsysslorna
är det hästägaren som utför tycker jag.

Men allt är ju relativt. Det bästa är att prata med varandra!
 
I stallet där jag har min häst har vi kollektiv skötsel på helgerna, vilket brukar innebära en fodring per hästägare/helg.

Om jag hade en medryttare på helger skulle jag kräva att denne tog det foderpasset. Om denne inte skulle göra det måste jag ju åka till stallet ändå och då kan jag lika gärna rida och sköta om hästen också!
 
Om jag hade stått i ett kollektivstall hade jag inte velat att alla andras medryttare/kompisar/släktingar fodrade och ledde omkring med min häst. Jag vill ha min häst hanterad av så få olika personer som möjligt helt enkelt för att ha koll på läget och minska risken för fel och misstag.

Så kolla med dina stallkompisar först om det är OK för dem innan ni bestämmer något.
 
Kollektivgrejer tycker jag är ägarens ansvar, inget man lämpar på medryttaren. Som hästägare har man rätt att ha viss koll på vilka som hanterar & fodrar hästen. Det blir tillräckligt många olika människor ändå i stora kollektivstall.
 
Det beror ju givetvis på vad man avtalar. Jag tycker nog det är okej att medryttaren tar sin del om priset sätts utifrån detta. Om ni inte kommer överens kan det ju bli så att ägaren söker efter en annan medryttare. Det är som någon nämnt tidigare meningslöst att ha en medryttare om man ändå måste till stallet den dagen.
 
Min medryttare skulle aldrig få ta några insläpp eller utsläpp. Inte för att jag inte litar på henne, utan för det ingår inte i hennes sysslor. Hon betalar för att få rida inte för att få jobba i stallet. Självklart så sköter hon allt runt vår häst. Jag tror att hon skulle ställa upp om det knep sig för oss någon gång vi in eller utsläpp, vid sjukdom etc.
 
Skyldig är man väl inte så länge som man inte har kontrakt på det. Sen tycker jag väl att det inte är så mycket begärt att ta in el fodra på sina dagar..

Ja, fast lägre pris om hyran är lägre.
 
Många kloka åsikter här...

Om jag var medryttare på en häst i ett kollektivstall där ägaren hade en fodring per helg skulle jag räkna med att ägaren tar den dagen själv och annars byter med en annan hästägare.

Vad gäller om man ska betala på sommaren så tycker jag inte att det ska vara någon skillnad så länge hästen går som vanligt. Men om man rider mindre än vanligt ska man ju såklart betala mindre.

Jag är också av den åsikten att en medryttare inte ska betala något om hästen blir sjuk och att man inte kan räkna med att medryttaren ska åka och sköta en sjuk häst (inte om "grundavtalet" var att man betalar för att rida). Jag ser det som att en betalande medryttare betalar för en tjänst - att få rida en häst. Uppfylls inte det kan man inte heller förvänta sig några pengar. Man behöver dock inte dra det till sin spets: det gäller framförallt när hästen blir stående i en vecka eller mer.

Jag själv är en medryttare som inte betalar något. Det gör att jag inte ställer krav på att göra ditten och datten. Det innebär också att jag ställer upp mockar/sköter hästen vid enstaka tillfällen om hästen är sjuk.
Jag har själv varit hästägare och haft medryttare på samma premisser.
 
Jag är också av den åsikten att en medryttare inte ska betala något om hästen blir sjuk och att man inte kan räkna med att medryttaren ska åka och sköta en sjuk häst
Att åka ut och sköta en sjuk häst månad efter månad ska man inte behöva göra, och inte heller betala för att rida en icke ridbar häst, men den medryttare som slutar komma om hästen är sjuk i några veckor upp till ett par månader får nog se sig om efter en annan häst och troligen i ett annat stall. Man lär inte var välkommen tillbaks när hästen blir frisk.
 
Jag är medryttare i ett kollektivstall, men ägaren sa själv att jag inte skulle behöva ta insläpp som medryttare. Jag rider en gång i veckan, och det är inte ofta insläppet infaller på min dag om man säger så (runt 14 hästar i stallet). Hon sa att hon inte tyckte att jag skulle behöva ta på mig det ansvaret (jag ser fortfarande inte skillnad på vissa bruna hästar med bläs :o).
Men jag mockar och fixar mat etc. det tillhör mina sysslor.
Rider jag på sommaren så betalar jag också!
 
Skyldig och skyldig. Det är väl saker som man får komma överns om med sin medryttare. Om jag var medryttare till nån häst skulle jag om ägaren ville, hjälpa till med fodringar och utsläpp. Medryttaren betalar väl för användandet av häste, och ska väl betala om hon rider den på sommaren.
 
När jag hade min ena häst i halvkollektiv så skötte jag alla stallsysslorna själv. Jag anser själv att min ev. medryttare är där för att ta hand om min häst, inte jobba åt andra. Jag kan inte ta ansvar för om min medryttare råkar göra något galet, men det drabbar mig som hyresgäst om det blir fel.

Likaså har jag alltid sagt åt övriga i stallet att har de synpunkter och klagomål ska de komma till mig så tar jag upp det, något tjafs eller bråk med min medryttare går jag inte med på. Självklart så får de ta direkt med personen i fråga om något är direkt galet, men om ngn skulle gå omkring och reta sig så vill jag veta vad som är fel. Jag är lika petig med mina medryttare som med min häst. En bra medryttare är viktig och jag vill att den ska trivas med både mig, min häst och stallet hästen står i. Är det problem vill jag veta det så jag kan försöka fixa dem innan personen slutar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp