Betalar du till "svartveksamhet"?

Emsan

Trådstartare
Hur vanligt är det igentligen att människor som bedriver hästverksamhet har verksamhet? Själv tar jag emot hästar för inridning och utbildning och mina priser är inkl moms men när jag ser liknande annonser om inridning/utbildning för 2000-3000 kr billigare så förstår jag att det är svarta pengar och när jag nu har tittat lite närmare så är det ju hur många som helst som tar emot hästar som inte har någon verksamhet. Tyvärr är det likadant när jag för några år sedan sökte hästjobb, 98% av jobben var svartjobb och jag tänker inte jobba x antal timmar om dagen, sex dagar i veckan och bara få någon tusenlapp.

Vad kan man göra åt detta problem?

Ni får gärna svara på frågorna.

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?


Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Får inget kvitto på stallhyra (för att jag aldrig bett om de) men hyran betalas in till ett företag.
Hovslagaren varierar (alltid vitt!!) för de är två (de är kompisar och den som det passar för skor våra två hästar) ena tar kortbetalning, den andra lämnar faktura, får kvitto från båda.
Betalar träningarna vitt med, får kvitto och faktura och tränaren har företag.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Kan jag tyvärr inte svara på då det inte är jag som betalar boxhyran (delar häst).

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto? Får du kvitto?
Hovslagaren betalar jag kontant, får kvitto. Vitt (och prisvärt, tycker jag, 1200:- för en skoning inkl skor :p).
Veterinären går på faktura. Något övrigt har vi inte just nu.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto

Tränar inte för tillfället.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Jag gjorde ett projektarbete om detta i höstas, och efter en undersökning, som pågick i flera månader, visade det sig att 95% av alla anställningar som undersöktes, var svarta. Medellönen var 6000.-/månaden (då är ev boende o stallplats inräknat o värderat i dom 6000.-) och arbetstimmarna sällan mindre än 200h/mån.

Anledningarna till varför det är såhär är många. Dels har ridsporten gått från lyxsport till något som kreti och pleti håller på med (det har självklart en massa positiva aspekter också). Kreti och Pleti har inte råd att betala lika mycket som en utövare med mycket pengar. Det finns dessutom så många Kreti och Pletisar inom ridsporten idag, att det finns få utövare som är villiga o betala vad det faktiskt kostar att ha häst.

Dels finns det så många hästtjejer som inte ser att jobba med hästar som ett jobb. De ser det som en lyx att kunna hålla på med vad de älskar, och är nöjda sålänge de får fickpengar för att överleva. Dessa tjejer verkar dock bli färre o färre. Man ser, både på annonssidorna här, och andra ställen, att ställena som är ökända för ett betala skitpengar annonserar efter arbetshjälp med jämna mellanrum sisådär varannan månad.

Ännu en anledning är att häst och stallskötseln inte moderniseras. Man mockar och fodrar likadant idag, som för hundra år sedan. Övrigt jordbruk har moderniserats och kostnadseffektiserats, men inte hästnäringen. Det ger låga investeringskostnader, en skottkärra o grep, är inte särskilt dyra, men det kostar att hålla med någon som sköter kärran o grepen.

Ännu en anledning är att SKV har viktigare saker för sig. De är inte ett dugg intresserad av att rensa ut i svartbranschen. Facket har gjort en del. Bla blockaden mot Ri*ab, förhandlingarna med Söd******* RC, men särskilt mkt har de inte kunnat göra. De anser inte heller att problemet är särskilt stort.

Det enda som kan förändra branschen är att folk bojkottar all svart verksamhet. Det kommer nog aldrig hända tyvärr. Hur många har lust o betala 2000.- extra i månaden för att personalen ska få vit lön? Hur många har lust o betala sin tränare dubbelt så mkt för att pengarna ska kunna skattas? Inte tillräckligt många tyvärr.

Gällande hovslagare tror jag däremot att det blir ovanligare o ovanligare att det görs svart? Iaf här i Sthlm. Under 20 år, har jag vid ett enda tillfälle inte fått kvitto, o det var en hovslagare jag akut fick ta in vid ett tillfälle, o då har jag ändå avverkat rätt många hovslagare.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Vit. Jag får iofs inte kvitto, men jag betalar in till deras BG via min internetbank så det är därför. Skulle säkert kunna få om jag behövde det till något. :)

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Hovslagare får jag faktura av, snövitt :)

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto

Nu är jag inte sådär mycket för att träna, men de ytterst få gånger vi åkt iväg har jag betalat till BG innan kursen. Får inget kvitto utom det man får när i banken när man betalat. Antingen är det en av islandshästföreningarna det går via eller företaget (kan man väl säga) som anordnar kursen. Ibland har jag nog fått bekräftelsemail på att betalningen är inne.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?

Den är vit, betalar på faktura in på konto.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Kontant mot kvitto för hovis, andra tjänster sker mot faktura.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto

Jag har betalat in på konto, däremot så har jag inte alltid bett om kvittot. I de flesta fall får jag en bekräftelse på vad betalningen gäller för, tider osv.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Vi tar emot inackorderingar i ett litet stall (fyra boxar) och det sker vitt, vi har handelsbolag. Ovanligt i våra trakter där många hyr ut "all inclusive" för en femhundring känns det som..

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Min hovslagare har firma men jag betalar kontant, svart, utan kvitto. En kompis-deal som många säkert skulle anse är väldigt osmart. Men för mig känns det okej att sko min pensionerade ponny så. Min tidigare hovslagare fakturerade.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Vit. Jag får inget kvitto, har sagt att det inte behövs.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Finns många hovisar här som jobbar svart här, men jag är noga med att ha en som jobbar vitt. Brukar begära faktura, vid kontantbetalning vill jag ha kvitto.


Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto

Betalar träningen kontant (de få gånger jag tränar). Har inte fått kvitto. Ibland tränar jag via förening, då betalar jag till den.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?

Vitt, kontant, får kvitto.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?


Vitt, kontant, får kvitto

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto


Vitt, kontant, får kvitto
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Stallhyran betalas vitt, får kvitto

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Samma här

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Tränar inte för tränare för tillfället
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Vit, får iofs inget kvitto, men det är till ett bolags BG.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Kontant, vitt till hovis. Det enda jag köper just nu utöver hyra och hovis är extrafoder vilket är mot kvitto självklart.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto

Min dressyrtränare betalade jag via konto, vitt, mot kvitto. Hopptränaren ville ha betalt svart.

Jag har aldrig bett någon att ta det svart eller liknande, men eftersom jag inte redovisar för verksamhet ber jag inte heller om kvitto.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Intressant att ni som har svarat betalar övervägande till vitverksamhet.

De andra 200 som tittat på tråden då? Betalar ni svart?

Jag kan själv svara på frågorn.

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?

Min hyra är svar. Har konrtakt och trodde att den var vit men nu i efterhand har jag fått reda på att de inte har någon verksamhet och letar nu nya boxplatser.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?


Min hovslagare har verksamhet och jag får kvitto. Ensilaget får jag kvitto på men inte kraftfodret som köps av en bonde.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto


Min tränare har verksamhet men jag har aldrig bett om kvitto.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Det kan jag tänka mig att 95 % är svartjobb.

Det är inte lätt att driva hästverksamhet vit heller när kunderna kan få samma tjänster mycket billigare för någon som gör det svart.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Hyr vitt med kontrakt. Får inget kvitto, betalar på nätet.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Hovslagare, svart, kontant. Veterinär, vitt, får kvitto/faktura för rutinbesök. Har enstaka gånger tagit ut en för mer brådskande saker och då är det svart om man inte begär kvitto = dubbelt så dyrt..


Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto

Kontant, får inget kvitto. Vet inte om det är svart eller vitt, tror dock det är svart hos de flesta.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?

Ärligt talat vet jag inte, men jag antar att den är vit, jag får en "faktura" varje månad som betalas in på ett konto, adressen stallet ligger på "ägs" av ett handelsbolag.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?


Jag får faktura av hovslagaren, med moms och antar att detta är vitt också! Veterinär och det foder jag köper får jag alltid kvitto av och de har ju org nr osv så det är vitt!

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto


Samma som hovslagaren, samma företag men olika personer.

Det har egentligen aldrig slagit mig att fråga, men det klart, man borde ifrågasätta mer! Tycker det är helt horribelt att hästskötarlöner ser ut som dom gör, jag har själv jobbat och vet hur det är, man sliter som en häst, höhö, får knappt betalat men boende och ibland mat utöver "lönen". Men så länge det finns en tjej till bakom hörnet som vill jobba med hästar och ingen säger ifrån ordentligt så kommer det tyvärr nog inte hända så mycket...
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?

Har hästarna på pappas gård så där betalar jag inte.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?


Skor mina egna hästar, första gången jag köper hö i år men troligen svart övrigt foder vitt, vet mot faktura.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto


Hopp, enstaka gång betalas kontant, har aldrig frågat om kvitto.
Dressyr samma som hopp.
Båda har företag.

Kram
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Mitt stall är helt vitt,stallägaren har det som enda jobb och skattar för allt,man får hem en räkning varje månad som man betalar. Först fick man hem i brevlådan,sen sattes den på boxdörren,nu får vi den via mejlen istället för att spara lite papper/träd. Är spec. med moms och allt. Har aldrig bett om kvitto då jag känner att jag inte behöver ha det,men skulle garanterat kunna få det.

Hovslagaren är även helt vitt,får papper direkt efter skoningen där det står spec. med moms,samt summan som ska betalas innom 20 dagar.

Träningen är också vitt,har bara varit iväg en gång,och jag skulle betala in till tjejens företagskonto/alt få en räkning så allt kom med i bokföringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Jag tror att anledningen till att många hyr boxar svart är för att det finns för lite information om VARFÖR man ska hyra vitt.
nu i skrivandets stund så kan jag inte komma på att det har funnits info om det någonstans... kanske bara är jag som är kass på att läsa? :D haha.

Jag kan ärligt säga att jag har hyrt boxplats svart, det gör inte mej något sålänge det fungerar och min häst är glad och mår bra :)

Ni får gärna upplysa om länkar eller hemsidor där man kan få reda på "varför det är bättre med vitt", för jag känner mej väldigt okunnig på området.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Svarar utifrån när jag hade häst, dvs ca ett halvår sedan.

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?

Stod i pappas stall så jag betalade ingen hyra. Skulle jag stalla upp skulle jag definitivt se till att få kvitto - för allas säkerhet.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?


Min far skötte skoning så här var det heller ingen betalning. Hade jag betalt hade jag fått kvitto. Han har däremot problem med vissa kunder som inte vill ha kvitto, eftersom de vill slippa momsen...

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto


Konto, till en privat ridskola och fick kvitto. Privatlektioner betalades kontant och med kvitto.

Jag har nog haft väldig tur, ffa tack vare att min pappa driver verksamhet (vitt). Det finns en hel del svart verksamhet här i krokarna... Något som jag i minsta möjliga mån vill bidra till.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Jag tror att anledningen till att många hyr boxar svart är för att det finns för lite information om VARFÖR man ska hyra vitt.

Det är också så att många hyr ut sina boxar/platser för i stort sett ingenting för att få hjälp i utbyte. Jag har själv haft inackorderingar, som betalade i stort sett ingenting för att jag skulle få hjälp, då blir det så pass lite pengar att det hamnar under hobbyverksamhet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Kirie
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 483
Senast: Lavinia
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 249
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Frågar åt en kompis men vi är inne på samma linje båda så jag frågar er hur ni skulle tolkat det. Summorna är inte samma summor som i...
Svar
10
· Visningar
1 862
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp