Betalar inte.....

B

**BORTTAGEN**

Jag lånade ut kör utrustning till en "kompis" under längre tid. För några månader sedan sa kompisen att hon ville köpa sakerna. Vi kom överens om ett pris på 15.000:- som hon skulle betala av med 5.ooo:- i månaden.
Jag fick pengar insatta på mitt konta dom två första månaderna men nu har det gått drygt två månader sedan sakerna skulle vara betalda och det fattas fortfarande 5.000:- :(
Jag har ringt, skrivit brev, mailat, sms:at och bett att hon i alla fall ska sätta in lite av pengarna tills hon har möjlighet att betala allt. Hon lovar att skicka pengar men inga pengar kommer.
Nu har kompisen flyttat och jag har bara ett mobil nummer jag kan nå henne på. (kontantkort)
Hur ska jag göra? :confused:
Ska jag hota med att polisanmäla henne eller får jag skylla mej själv för att jag var korkad och litade på att hon skulle betala?
 
Ej brottsligt

Det är inget brott att inte betala sina skulder. För att det ska vara brottsligt, skulle hon redan från början ha planerat att lura dig. Eftersom hon har betalat 10 000 kr förefaller det inte som om hon har haft några sådana planer.

Vad du kan göra är att ansöka om betalningsföreläggande, men då har du bevisbördan. Kan du styrka att hon skulle betala sammanlagt 15 000?

Det bästa tror jag vore om du kunde träffa en överenskommelse som hon klarar av nu, kanske 500 kr/mån, om hon har det svårt. Det är inte mycket, men det kanske kan vara det som får henne att betala.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 778
Senast: Manji
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 299
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp