Betald semesterledighet

kompis87

Trådstartare
Sen november 2013 har jag min första heltidsanställning, har tidigare varit egen företagare, och har därför lite dålig koll på hur det här med semester fungerar.

Så här står det i mitt avtal:
"Rätten till betalt semesterledighet omfattar 25 dagar per år, av dessa är fem dagar förlagda till klämdagar vid vissa helger enligt företagets direktiv. Som intjänadeår för semester räknas perioden 1 april till 30 mars. Betald förskottssemester utgår ej"

Vad innebär detta?
När kommer jag har möjlighet att ta ut betalt semester om jag har jobbat sen 20 november 2013?

Hade frågat chefen men hen är bortrest just nu.
 
Sv: Betald semesterledighet

Det betyder att den från och med den 1 april i år (2014) kommer du att ha ca 8 betalda semesterdagar att ta ut i perioden 2014-04-01 till 2015-03-31. (Året efter dvs 2015 (om du jobbar kvar) får du 25 dagar.) Semester är något man ansöker om hos sin närmaste chef. Det finns ingen skyldighet för arbetsgivaren att bevilja semester vid en viss tidpunkt, utom under perioden juni-augusti då man har rätt till att få 4 veckors sammanhängande ledigt NÅGON gång under perioden.

Däremot verkar det vara så att det finns ett direktiv om att man MÅSTE ta semester vissa dagar och hur det fungerar med att man INTE har betald semester får du ta med din chef.
 
Sv: Betald semesterledighet

För att fördjupa sjoberg´s svar:

Semesteråret infaller 1/4 - 30/3. Om man inte har rätt till förskottssemester, måste man tjäna in sin semester året innan. Det du ska ta ut under 2014 måste du alltså ha tjänat in mellan 1 april 2013 och 30 mars 2014. Har du semesterrätt 25 dagar, tjänar du in 2,08 betalda semesterdagar per månad du är anställd (25 dagar/12 månader).

Frågetecknet är alltså om du själv får bestämma om du ska ta ut betald eller obetald semester klämdagarna.
 
Sv: Betald semesterledighet

(Vilket trist avtal. Vi har också "påtvingad" semesterperiod men har 30dgr totalt och alla dessa går inte åt under den påtvingade perioden).
 
Sv: Betald semesterledighet

För att fördjupa sjoberg´s svar:

Semesteråret infaller 1/4 - 30/3. Om man inte har rätt till förskottssemester, måste man tjäna in sin semester året innan. Det du ska ta ut under 2014 måste du alltså ha tjänat in mellan 1 april 2013 och 30 mars 2014. Har du semesterrätt 25 dagar, tjänar du in 2,08 betalda semesterdagar per månad du är anställd (25 dagar/12 månader).

Frågetecknet är alltså om du själv får bestämma om du ska ta ut betald eller obetald semester klämdagarna.

Hos oss funkar det så att man direkt har rätt till de dryga två dagar man får per månad. Dvs man har rätt att ta ut dem som betald semester så fort de är intjänade.
25 dagars semester/år får man alltid ta ut men antalet betalda dagar av dem bestäms av hur många du hunnit tjäna in.

Jag tog ut två veckor i somras och det var nästan allt jag tjänat in.
 
Sv: Betald semesterledighet

Hos oss funkar det så att man direkt har rätt till de dryga två dagar man får per månad. Dvs man har rätt att ta ut dem som betald semester så fort de är intjänade.
25 dagars semester/år får man alltid ta ut men antalet betalda dagar av dem bestäms av hur många du hunnit tjäna in.

Jag tog ut två veckor i somras och det var nästan allt jag tjänat in.

Formellt är det nog att betrakta som möjlighet att ta ut betald förskottssemester. Vilket inte fanns för TS i alla fall.
 
Sv: Betald semesterledighet

Hos oss funkar det så att man direkt har rätt till de dryga två dagar man får per månad. Dvs man har rätt att ta ut dem som betald semester så fort de är intjänade.
25 dagars semester/år får man alltid ta ut men antalet betalda dagar av dem bestäms av hur många du hunnit tjäna in.

Jag tog ut två veckor i somras och det var nästan allt jag tjänat in.

Det hade varit det mest logiska tycker jag, men jag gissar att jag kommer att få vänta till april. Vi är bara två heltidsanställda i företaget så det krävs nog en del planering för att få det att funka praktiskt.
 
Sv: Betald semesterledighet

Citat:
Ursprungligen postat av tanten
Hos oss funkar det så att man direkt har rätt till de dryga två dagar man får per månad. Dvs man har rätt att ta ut dem som betald semester så fort de är intjänade.
25 dagars semester/år får man alltid ta ut men antalet betalda dagar av dem bestäms av hur många du hunnit tjäna in.

Jag tog ut två veckor i somras och det var nästan allt jag tjänat in.
Formellt är det nog att betrakta som möjlighet att ta ut betald förskottssemester. Vilket inte fanns för TS i alla fall.

Formellt är det nog att betrakta som möjlighet att ta ut betald förskottssemester. Vilket inte fanns för TS i alla fall.

Vi hade som tanten beskriver på mitt förra jobb, men där hade vi intjänandeår=semesterår. Alltså kunde man ta ut intjänad semester omedelbart. Utöver det fanns möjlighet till betald förskottssemester vilket då gjorde att även den som började t. ex 1 februari kunde få 25 dagars betald semester första sommaren.
 
Sv: Betald semesterledighet

Vi hade som tanten beskriver på mitt förra jobb, men där hade vi intjänandeår=semesterår. Alltså kunde man ta ut intjänad semester omedelbart. Utöver det fanns möjlighet till betald förskottssemester vilket då gjorde att även den som började t. ex 1 februari kunde få 25 dagars betald semester första sommaren.

Den modellen hade jag på en bank för många år sedan. Om man slutade inom fem år fick man betala tillbaka de som inte var intjänade.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 865
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Jag kan inte bestämma mig för om jag ska byta jobb eller inte. Min chef/chefer vet om att jag är supermissnöjd + att jag och en av de är...
Svar
1
· Visningar
546
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Det här med semester och semesterersättning verkar väldigt komplicerat, speciellt för mig som nästan aldrig varit anställd innan utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Skola & Jobb Första gången jag arbetar på ett jobb där jag får betalt i semesterdagar som kan tas ut året efter, istället för att få...
Svar
9
· Visningar
1 438
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp