Betalningsförmåga

Det ändrar inte det faktumet att du måste gå över lik för att nå det socialustiska drömvärld du tycks förespråka....så länge man är beredd att dela med sig (dela= 50/50) så kan knappast kallas egoist, däremot om man vill ta det mesta...
Den drömvärld du drömt upp åt mig möjligen, då jag nu enbart diskuterar din oförmåga att inse att din åsikt inte representerar det enda normala. Jag har påtalat att det inte är vits att diskutera ekonomi utifrån utgångspunkten " bara det jag anser är normalt"
 
Den drömvärld du drömt upp åt mig möjligen, då jag nu enbart diskuterar din oförmåga att inse att din åsikt inte representerar det enda normala. Jag har påtalat att det inte är vits att diskutera ekonomi utifrån utgångspunkten " bara det jag anser är normalt"
Hm...har vi fastighetsskatt , förmögenhetsskatt eller arvsskatt i Sverige? Eftersom reglerna bestämms av en majoritet av riksdagen får man nog anse att min ståndpunkt är rätt normal..;)
 
Hm...har vi fastighetsskatt , förmögenhetsskatt eller arvsskatt i Sverige? Eftersom reglerna bestämms av en majoritet av riksdagen får man nog anse att min ståndpunkt är rätt normal..;)

Ja, vi har fastighetsskatt i Sverige. Och vi har skatt på tillgångars värde. Sålunda är din ståndpunkt att vi ska ha såna skatter i Sverige?
 
Hm...har vi fastighetsskatt , förmögenhetsskatt eller arvsskatt i Sverige? Eftersom reglerna bestämms av en majoritet av riksdagen får man nog anse att min ståndpunkt är rätt normal..;)
Vi har haft förmögenhetsskatt från 1947 till 2007.

Nu handlade dessutom att kalla företeelsen onormal och omoraliskt. Blev det onorlmalt och omoraliskt i januari 2007 då den avskaffades och blir normalt och moraliskt om den införs igen eller?
 
Vi har haft förmögenhetsskatt från 1947 till 2007.

Nu handlade dessutom att kalla företeelsen onormal och omoraliskt. Blev det onorlmalt och omoraliskt i januari 2007 då den avskaffades och blir normalt och moraliskt om den införs igen eller?
Om runt 50% av valmanskåren anser det normalt...så är det normalt för Sverige. Speciellt som röda o bl ministärer bytt plats sedan 2007. Internationellt sett så är det normalare med arvs, förmögenhet o arvsskatt.
 
Ja, vi har fastighetsskatt i Sverige. Och vi har skatt på tillgångars värde. Sålunda är din ståndpunkt att vi ska ha såna skatter i Sverige?
Har vi fastighetsskatt i Sverige? Förmögenhetsskatt? Eller arvsskatt.
Om din aktieportfölj ökat i värde så betraktas det väl som inkomst av kapial. Min fastighet ökat i värde med i närheten av 10%..... ingen skatt på det

Fasrighetsavgiften är befogad då staten håller och säkrar de rister som finns.
 
Senast ändrad:
Om runt 50% av valmanskåren anser det normalt...så är det normalt för Sverige. Speciellt som röda o bl ministärer bytt plats sedan 2007. Internationellt sett så är det normalare med arvs, förmögenhet o arvsskatt.


Jag har inte sett någon omröstning eller undersökning överhuvudtaget om huruvida svenska folket anser det onormalt och eller omoraliskt med förmögenhetsskatt och jag skulle tro du helt saknar du helt saknar stöd för den uppfattningen.

Personligen kan jag både rösta för och emot något utan att lägga in någon värdering om normalitet/moral och ärligt talat är det bara dig jag stött på som lägger in de värderingarna i ett majoritetsbeslut.

Jag lägger ner det här, vi kommer inte längre. Jag hoppas att du inte anser allt som onormalt/ omoraliskt som inte får någon klar riksdagsmajoritet.
 
Jag har inte sett någon omröstning eller undersökning överhuvudtaget om huruvida svenska folket anser det onormalt och eller omoraliskt med förmögenhetsskatt och jag skulle tro du helt saknar du helt saknar stöd för den uppfattningen.

Personligen kan jag både rösta för och emot något utan att lägga in någon värdering om normalitet/moral och ärligt talat är det bara dig jag stött på som lägger in de värderingarna i ett majoritetsbeslut.

Jag lägger ner det här, vi kommer inte längre. Jag hoppas att du inte anser allt som onormalt/ omoraliskt som inte får någon klar riksdagsmajoritet.
Det är ju så vår representativa demokrati fungerar..och har ju val att välja om dem som avskaffade/ behöll dessa skattefriheter. Nej jag delar inte alla åsikter som erhåller en majoritet. Men jag respekterar systemet inom vissa gränser.
 
Har vi fastighetsskatt i Sverige? Förmögenhetsskatt? Eller arvsskatt.
Om din aktieportfölj ökat i värde så betraktas det väl som inkomst av kapial. Min fastighet ökat i värde med i närheten av 10%..... ingen skatt på det

Fasrighetsavgiften är befogad då staten håller och säkrar de rister som finns.

Ja vi har fastighetsskatt.
”Fastighetsskatt
Fastighetsskatt ska betalas av den som äger fastigheten den 1 januari under aktuellt år.

Småhus, pågående byggnation
Om nybygget av ett småhus påbörjas under ett år och färdigställs först under följande år måste vanlig fastighetsskatt betalas på tomtvärdet + värdet av bygget vid årets ingång.

Småhus, tomt
Fastighetsskatten är 1,0 procent av taxeringsvärdet.

Hyreshus, tomt
Fastighetsskatten är 0,4 procent av taxeringsvärdet.

Hyreshus, lokaler
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 1,0 procent av taxeringsvärdet som avser lokaldelen av fastigheten.

Industrilokaler
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 0,5 procent.

Elproduktionsenhet (ej vattenkraftverk eller vindkraftverk)
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 0,5 procent.

Vattenkraftverk
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 1,0 procent.

Vindkraftverk
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 0,2 procent.”

Och den kommunala fastighetsavgiften är trots sitt namn snarast att ses som en fastighetsskatt.

Vidare så betalar man skatt varje år på värdet av ISK, pensionsförsäkringar och kapitalförsäkringar. En skatt på tillgångar, inte inkomst.
 
Ja vi har fastighetsskatt.
”Fastighetsskatt
Fastighetsskatt ska betalas av den som äger fastigheten den 1 januari under aktuellt år.

Småhus, pågående byggnation
Om nybygget av ett småhus påbörjas under ett år och färdigställs först under följande år måste vanlig fastighetsskatt betalas på tomtvärdet + värdet av bygget vid årets ingång.

Småhus, tomt
Fastighetsskatten är 1,0 procent av taxeringsvärdet.

Hyreshus, tomt
Fastighetsskatten är 0,4 procent av taxeringsvärdet.

Hyreshus, lokaler
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 1,0 procent av taxeringsvärdet som avser lokaldelen av fastigheten.

Industrilokaler
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 0,5 procent.

Elproduktionsenhet (ej vattenkraftverk eller vindkraftverk)
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 0,5 procent.

Vattenkraftverk
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 1,0 procent.

Vindkraftverk
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 0,2 procent.”

Och den kommunala fastighetsavgiften är trots sitt namn snarast att ses som en fastighetsskatt.

Vidare så betalar man skatt varje år på värdet av ISK, pensionsförsäkringar och kapitalförsäkringar. En skatt på tillgångar, inte inkomst.
Ledsen att göra dig besviken....
Fastighetsskatten avskaffades den 1 januari 2008 och ersattes då av en kommunal avgift. Vid deklarationen 2019 är avgiften för småhus maximalt 7 812 kronor eller 0,75 procent av taxeringsvärdet 2018.8 juni 2018
 
Ja vi har fastighetsskatt.
”Fastighetsskatt
Fastighetsskatt ska betalas av den som äger fastigheten den 1 januari under aktuellt år.

Småhus, pågående byggnation
Om nybygget av ett småhus påbörjas under ett år och färdigställs först under följande år måste vanlig fastighetsskatt betalas på tomtvärdet + värdet av bygget vid årets ingång.

Småhus, tomt
Fastighetsskatten är 1,0 procent av taxeringsvärdet.

Hyreshus, tomt
Fastighetsskatten är 0,4 procent av taxeringsvärdet.

Hyreshus, lokaler
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 1,0 procent av taxeringsvärdet som avser lokaldelen av fastigheten.

Industrilokaler
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 0,5 procent.

Elproduktionsenhet (ej vattenkraftverk eller vindkraftverk)
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 0,5 procent.

Vattenkraftverk
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 1,0 procent.

Vindkraftverk
Oavsett värdeår är fastighetsskatten 0,2 procent.”

Och den kommunala fastighetsavgiften är trots sitt namn snarast att ses som en fastighetsskatt.

Vidare så betalar man skatt varje år på värdet av ISK, pensionsförsäkringar och kapitalförsäkringar. En skatt på tillgångar, inte inkomst.
Hur beskattas min pensionsförsäkring?
Det finns två typer av skatter:
  • Inkomstskatt betalar du på de pengar som utbetalas från en pensionsförsäkring. Det beror på att du tidigare dragit av inbetalda premier vid deklaration. Hur stor inkomstskatten blir beror på vilken marginalskatt du har när pensionsförsäkringen utbetalas.
  • Avkastningsskatt betalar försäkringsbolaget men drar sedan din andel från ditt försäkringskapital. Avkastningsskatten är en schablonbeskattning som för pensionsförsäkring är 15 procent av skatteunderlaget, som beräknas genom att man multiplicerar försäkringskapitalet med föregående års statslåneränta
På en kapitalförsäkring betalar du avkastningsskatt. Den beräknas på kontots värde per den 1/1 samt de insättningar som man gör till kontot under året.

Principen är, beskatta avkastning. ty den är den disponibla inkomsten Fastighetsavgiften är för hög idag, men är principiellt betydligt bättre än den gamla fastighetsskatten
 
Ledsen att göra dig besviken....
Fastighetsskatten avskaffades den 1 januari 2008 och ersattes då av en kommunal avgift. Vid deklarationen 2019 är avgiften för småhus maximalt 7 812 kronor eller 0,75 procent av taxeringsvärdet 2018.8 juni 2018

Avskaffad? Du bör nog läsa https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...1052-om-statlig-fastighetsskatt_sfs-1984-1052

Och texten jag klistrade in kan du läsa i denna länk: https://www.vismaspcs.se/visma-supp...n/fastighetsskatt-avgift-inkomstaret-2019.htm
 
Hur beskattas min pensionsförsäkring?
Det finns två typer av skatter:
  • Inkomstskatt betalar du på de pengar som utbetalas från en pensionsförsäkring. Det beror på att du tidigare dragit av inbetalda premier vid deklaration. Hur stor inkomstskatten blir beror på vilken marginalskatt du har när pensionsförsäkringen utbetalas.
  • Avkastningsskatt betalar försäkringsbolaget men drar sedan din andel från ditt försäkringskapital. Avkastningsskatten är en schablonbeskattning som för pensionsförsäkring är 15 procent av skatteunderlaget, som beräknas genom att man multiplicerar försäkringskapitalet med föregående års statslåneränta
På en kapitalförsäkring betalar du avkastningsskatt. Den beräknas på kontots värde per den 1/1 samt de insättningar som man gör till kontot under året.

Principen är, beskatta avkastning. ty den är den disponibla inkomsten Fastighetsavgiften är för hög idag, men är principiellt betydligt bättre än den gamla fastighetsskatten

Avkastningsskatten tas inte ut på faktisk avkastning utan på värdet av försäkringen. Försäkringen kan sjunka i värde, avkastningsskatt tas ut iallafall.
 
Hur har pensionsf. Betalats in ? Med skattade eller oskattade pengar
Tidigare fick man ju göra avdrag för insättningar.. umera undviker man den formen pga dubbelbeskattning...man tvi gas skatta för pengarna i och sedan när man tar ut dem
 
Senast ändrad:
Hur har pensionsf. Betalats in ? Med skattade eller oskattade pengar
Tidigare fick man ju göra avdrag för insättningar.. umera undviker man den formen pga dubbelbeskattning...man tvi gas skatta för pengarna i och sedan när man tar ut dem

Om inbetalningarna legat inom gränsen för vad som är avdragsgillt så är inbetalningarna obeskattade.
 
Om inbetalningarna legat inom gränsen för vad som är avdragsgillt så är inbetalningarna obeskattade.
men utbetalningarna skattas oavsett. Vilket gjorde att jag valde en annan form av pensionssparande..i fastighet..vilket visat sig..de senaste 20 åren ha varit betydligt gynnsammare. Bra boende + en hyfsad pension vid försäljning och då bara en beskattning på under 30 % på vinsten. Sålde i fjol..placerade som tur var inte vinsten i aktier hos swedbank ;) Men de olika kapitalförsäkringsreglerna är jag inte hemma på, det erkänner jag villigt
PS i min tidigare text saknas ibland N, eller A beroende på skyddsglas på telefonen ...
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 686
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 595
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp