Betalningsfråga?

Mia_R

Trådstartare
Har man som näringsidkare rätt att begära betalning inom 10 dagar på faktura mot privatperson, eller är det som min sambo påstår 30 dagar som gäller? :confused:
 
Rätt att begära har du förvisso, men du har inget rätt att kräva att de ska betala... Man ska ALLTID ha 30 dgr på sig att betala en faktura. Får jag en med 10 dgr väntar jag medvetet till 30 dgr gått.

Däremot är det så, att om du har en kund som en gång betalat inom 10 dgr, då räknas det som att han har accepterat de villkoren och du kan fortsatt kräva betalning inom 10 dagar på denna. Då kan du också begära att han betalar inom den tiden.
 
Så om jag nu fått en räkning med betalningdatum inom 10 dagar, låter den ligga för att istället betala inom 30 dagar och iaf får kravbrev med hot om inkasso + ett påslag så har den som skickade det inte rätt att göra så?
 
Precis!

Jag fick själv ett kravbrev idag, med hot om inkasso... Det var fakturan på språngavgiften från Flyinge, de hade 10 dgr på den och nu har det gått 25, tror jag det var. Jag kommer ju att betala den inom 30, så det händer inget, men jag kan förstå om folk blir stressade!
 
Ungefär samma lika här. Fast jag har då redan fått från inkasso med 50:- påslag för att jag inte betalade inom 10 dagar från utskriftsdatum! Fodringen kom fem dagar efter utskriftsdatum så jag hade i praktiken 5 dagar på mig att betala. :mad:

Jag har nu sökt fodringsägaren och även frågat på inkasso om det rent juridiskt är rätt att kräva betalt inom 10 dagar, vilket så inte är fallet om jag inte skrivit på ngt avtal där det står 10 dagar. Fodringsägaren var inte inne när jag ringde utan ska ringa tillbaka. :mad:
 
Nä, jag är klart irriterad. :mad: Får höra vad som sägs när h*n ringer tillbaka.
 
Funkar det med OCR o sånt brukar jag betala med den första fakturan, den utan pålägg alltså. Har aldrig hört ngn som kommit och krävt påminnelseavgiften sen... De vet ju att de inte har ngn rätt.
 
Var har du fått den informationen att det alltid gäller 30 dagar?
Överenkommen betalningstid gäller alltid! Mest troligt i detta fallet har du fyllt i ditt sto namn och övrigt på hingststationen. På det avtal du fyllt i har det säkert hänvisats till betalningvillkor och övriga villkor och du har därmed accepterat dessa.

Du måste med andra ord betala på angivna 10 dagar och betalar du försent är du skyldig att betala övriga avgifter också.

Tips, har du inte pengar per 10 dagar lyft alltid luren och tala om för säljaren, jag vet ingen som nekar anstånd vid kontakt. Däremot de som inte hör av sig utan bara struntar i det ger man sällan med sig till.

Det är alltid säljaren som bestämmer när godset skall betalas!
 
Om inget annat avtalats är det 30 dagar som gäller (oavsett om det är faktura till privatperson eller företag).

Om leverantören kan påvisa att han meddelat att det är 10 dagar som gäller (i t ex allmän information, leveransvillkor etc) är det 10 dagar som gäller. Som tidigare sagts; har man innan betalt på 10 dagar räknas det som accept.

Du har alltså rätt att skicka vidare förfallen fodran till inkasso.
 
Har ett företag 10 dgr betalnings villkor som sin "policy" så gäller detta så vida annan överenskommelse finns.
På Flyinges papper så hänvisas det till köpevillkor iaf min visserligen några år gammal, kolal upp dom så ser du säkert att det står 10 dgr och då får dom driva detta till inkasso om de så vill.
Sen är det innom vissa brancher mer vanligt nästan som regel 10 dgr, tex inom livsmedel (som jag jobbar inom) Vi skickar 5 dgr efter förfallet datum räntefakturor + krav, betalas det inte så går det till inkasso, detta är vi STENHÅRDA på sen har vi vissa kunder som vi har skriftliga avtal på längre betalning villkor.

Så ett företag har rätt till att själv välja när de vill ha in sina pengar, dock är 30 dgr vanligast då har företaget (läs kunden) en rimlig tid på sig att få in pengar att betala med.
 
Nja, möjligen kan det vara så att jag skrivit på ngt papper på hingststationen där jag medgett betalningstid 10 dgr. Så långt tänkte jag inte :o. Jag har dock _svårt_ att tänka mig att det är så, jag brukar alltid läsa noggrant allt jag skriver under. Och jag vet att jag t.o.m. fick med mig formuläret hem, lämnade det inte påskrivet förrän jag hämtade märren. Hade alltså gott om tid att studera villkoren. Och vad jag minns var det bara ett papper till ASVH (?) där jag medger att jag lämnar stoet på egen risk etc.

Räntelagen är dispositiv, precis som du säger, den kan alltså avtalas bort (som jag sagt ovan). Men enligt dess 4 § gäller:

"I annat fall än vad som avses i 3 § (vid avtalad bet., min anm.) utgår ränta på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller en månad efter det borgenären har avsänt räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning...".
 
när jag somarjobbade hos en vet så frågade jag henne varför hon hade 30 dagar på sina fakturor efftersom dom flesta är på 10 d och då svarade hon att hon hade kollat upp det och även om hon skrev 10 dagar så hade dom ändå 30d enligt lag, och det gällde även dom kunder som hade sina hästar på upstalning/bete och insemination :bump:
 
Jag fick ett liknande från Flyinge igår - problemet var bara det att jag aldrig fått något original :confused:
 
Emligt inkassobolaget så är det 30 dagar mot person som gäller om inget annat överenskommits. Jag har även varit i kontakt med fodringsägaren och h*n säger själv att det blev fel och att jag som privatperson har 30 dagar. H*n har även varit i kontakt med inkassobolaget i fråga och rättat till det där så det inte ska föreligga några missförstånd. Företag mot privatperson är 30 dagar, om inget annat överenskommits!
Problemet är ur världen och jag betalar fakturan som den är, utan betalningspåminnelse eller hot om indrivning! :banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Om jag skickar fakturor precis före årsskiftet, men de betalas 30 dagar senare, dvs i januari nästa år .... beskattas inkomsten då under...
Svar
15
· Visningar
506
Senast: tinaiva
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 790
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp