Betalningskrav på nedlagd förening. Hjälp!

Gry

Trådstartare
För två, tre år sedan höll vår förening i musikquiz vid tre tillfällen. Vi mejlade STIM (där man betalar för att man använder upphovsskyddad musik i offentliga sammanhang) dessa tre datum och redogjorde för antal besökare och bad om hjälp om hur vi skulle gå till väga. De skickade en faktura och vi betalade den. Inga andra uppgifter tillkom.

Nu är föreningen nedlagd, vilket den varit i över ett år.

Nu kom det ett krav från STIM på en rejäl summa pengar där det står att man ingår ett avtal som är löpande om man en gång betalat, trots att man varit tydlig med att man vill betala för enstaka datum som redovisats. Detta framgår ganska långt in längst bak på deras hemsida, faktiskt. De hävdar att de vid flera tillfällen försökt kontakta oss via den mejladress vi uppgivit, men som ju inte används och heller inte har betalats för då den sagts upp. Nu har de grävt fram vår fd kassörs hemadress och vägrar ge sig. Den nedlagda föreningen, eller någon annan ska betala!!!

Jag som gjort mig skyldig till quizen känner starkt solidariskt ansvar att betala fakturan men jag är ganska irriterad på att man ingår ett så dolt abonnemang när jag så tydligt redogjorde för tre datum och det inte på något sätt framgick i vår korrespondans att föreningen ingick något avtal.

De godtar inte att vi bestrider fakturan. De godtar inte heller att föreningen är nedlagd.

Hur går jag vidare? Vad händer om vi inte betalar fakturan? Google är inte min vän, dessvärre.
 
Jag hade nog bara svarat att föreningen är upplöst och avregistrerad. Eftersom det var föreningen som ingick avtalet kan de inte kräva er personligen på pengar. Hade de ändå försökt det hade jag bara bestridit fakturan. Det är inte upp till dem att godta en sådan bestridan eller inte. Då får de gå till tingsrätten med sitt krav.
 
Men om ni betalar fakturan, då kan väl en till faktura komma sen? Eller kan man säga upp abonnemanget? Så att det inte fortsätter i all evighet tänker jag.
 
För två, tre år sedan höll vår förening i musikquiz vid tre tillfällen. Vi mejlade STIM (där man betalar för att man använder upphovsskyddad musik i offentliga sammanhang) dessa tre datum och redogjorde för antal besökare och bad om hjälp om hur vi skulle gå till väga. De skickade en faktura och vi betalade den. Inga andra uppgifter tillkom.

Nu är föreningen nedlagd, vilket den varit i över ett år.

Nu kom det ett krav från STIM på en rejäl summa pengar där det står att man ingår ett avtal som är löpande om man en gång betalat, trots att man varit tydlig med att man vill betala för enstaka datum som redovisats. Detta framgår ganska långt in längst bak på deras hemsida, faktiskt. De hävdar att de vid flera tillfällen försökt kontakta oss via den mejladress vi uppgivit, men som ju inte används och heller inte har betalats för då den sagts upp. Nu har de grävt fram vår fd kassörs hemadress och vägrar ge sig. Den nedlagda föreningen, eller någon annan ska betala!!!

Jag som gjort mig skyldig till quizen känner starkt solidariskt ansvar att betala fakturan men jag är ganska irriterad på att man ingår ett så dolt abonnemang när jag så tydligt redogjorde för tre datum och det inte på något sätt framgick i vår korrespondans att föreningen ingick något avtal.

De godtar inte att vi bestrider fakturan. De godtar inte heller att föreningen är nedlagd.

Hur går jag vidare? Vad händer om vi inte betalar fakturan? Google är inte min vän, dessvärre.
Meddela att föreningen definitivt inte existerar sedan år X till rätt plats, den plats där man säger upp saker. (kanske inte antyda att man håller med om att det fanns ett avtal när man gör det.) Det finns inget alls som säger att personen som försöker få fakturan betald kommer att meddela personen som har hand om uppsägningar att föreningen inte finns längre, av sig själv. (så då blir det kanske samma sak nästa år igen)

Har ni skrivit under något avtal?

Har faktiskt ingen aning om vad som händer med krav på nedlagda föreningar. (jobbet tex tycker jag brukar ge upp om organisationen inte finns.)

Men sedan tror jag inte alltid en person som försöker få in en faktura är samma person som har mandat att avskriva den. Så det kan ju vara värt att försöka prata med just en annan instans av Stim om saken.

(Har du kvar mailen från när ni fick faktura och den betaldes? där det tex framgår att ni inte blev hänvisade till någon sida med finstilt?)
 
Senast ändrad:
För två, tre år sedan höll vår förening i musikquiz vid tre tillfällen. Vi mejlade STIM (där man betalar för att man använder upphovsskyddad musik i offentliga sammanhang) dessa tre datum och redogjorde för antal besökare och bad om hjälp om hur vi skulle gå till väga. De skickade en faktura och vi betalade den. Inga andra uppgifter tillkom.

Nu är föreningen nedlagd, vilket den varit i över ett år.

Nu kom det ett krav från STIM på en rejäl summa pengar där det står att man ingår ett avtal som är löpande om man en gång betalat, trots att man varit tydlig med att man vill betala för enstaka datum som redovisats. Detta framgår ganska långt in längst bak på deras hemsida, faktiskt. De hävdar att de vid flera tillfällen försökt kontakta oss via den mejladress vi uppgivit, men som ju inte används och heller inte har betalats för då den sagts upp. Nu har de grävt fram vår fd kassörs hemadress och vägrar ge sig. Den nedlagda föreningen, eller någon annan ska betala!!!

Jag som gjort mig skyldig till quizen känner starkt solidariskt ansvar att betala fakturan men jag är ganska irriterad på att man ingår ett så dolt abonnemang när jag så tydligt redogjorde för tre datum och det inte på något sätt framgick i vår korrespondans att föreningen ingick något avtal.

De godtar inte att vi bestrider fakturan. De godtar inte heller att föreningen är nedlagd.

Hur går jag vidare? Vad händer om vi inte betalar fakturan? Google är inte min vän, dessvärre.
Kan man verkligen använda en information som ges på en hemsida på det sättet som avtalsgrund många år senare? För mig låter det helt orimligt framförallt som du angett att det är en engångsföreteelse.
 
Ja säg upp abonnemanget direkt i alla fall, annars kommer väl en ny faktura nästa år?
Eller alltså meddela att föreningen definitivt inte existerar till rätt plats. (kanske inte antyda att man håller med om att det fanns ett avtal.) Det finns inget alls som säger att personen som försöker få fakturan betald kommer att meddela personen som har hand om uppsägningar att föreningen inte finns längre.

Har ni skrivit under något avtal?

Har faktiskt ingen aning om vad som händer med krav på nedlagda föreningar. (jobbet tex tycker jag brukar ge upp om organisationen inte finns.)
Men om hon säger upp abonnemanget så accepterar hon ju samtidigt att det existerar ett sådant. Ska det sägas upp ska det vara med kraftig markering att man säger upp ett avtal man inte anser sig någonsin ha ingått
 
Nu står det ju väldigt tydligt på stims sida att man köper en årslicens..och ni har inte sagt upp licensen.
 
Men om hon säger upp abonnemanget så accepterar hon ju samtidigt att det existerar ett sådant. Ska det sägas upp ska det vara med kraftig markering att man säger upp ett avtal man inte anser sig någonsin ha ingått
Ja jag skrev ju det i nästa mening.

Men jag ändrade nu så det är tydligt eftersom det tydligen inte var tydligt.
 
Kan man verkligen använda en information som ges på en hemsida på det sättet som avtalsgrund många år senare? För mig låter det helt orimligt framförallt som du angett att det är en engångsföreteelse.
Ja, jag håller med dig. I min värld är det väldigt konstigt. Fd kassören har kvar allt som hade med fakturan att göra och då mejlkorrespondensen skedde via hennes privata mejl, har hon även dessa mejl kvar. Inget kom till föreningens emejl så länge vi var igång fram tills vi lade ner i januari (det var visst inte ett helt år sedan vi la ner). Så det står liksom ingen stans att vi ingått en årslicens när man betalar för tre tillfällen.
 
Ja, jag håller med dig. I min värld är det väldigt konstigt. Fd kassören har kvar allt som hade med fakturan att göra och då mejlkorrespondensen skedde via hennes privata mejl, har hon även dessa mejl kvar. Inget kom till föreningens emejl så länge vi var igång fram tills vi lade ner i januari (det var visst inte ett helt år sedan vi la ner). Så det står liksom ingen stans att vi ingått en årslicens när man betalar för tre tillfällen.

Då bestrider ni fakturan och efterfrågar underlag för avtalet gällande abonnemang.
 
En förening är en juridisk person och har den upphört så har den inte längre några tillgångar antar jag. Ni som är fd medlemmar i föreningen är inte betalningsansvariga.

Jag hade upplyst dem om att föreningen inte längre finns.
Vi har upplyst dom om det. Ganska ”högt” upp. De bah: det tar vi ingen hänsyn till.

Det är inte det att jag inte tycker att man ska göra rätt för sig. Självklart ska man betala det man är skyldig. Just i detta fall när man inte ens vet att man ingår i någon årslicens på detta dolda sätt som inte anstår en sån här instans, då blir jag lite sned faktiskt.
 
Går det att bevisa?
Nej. Det tror jag inte. Det framgår inte i mejlkonversation och på det som medföljde fakturan. Och vi har ingen skärmdump på hur hemsidan såg ut.

Grejen är den att quiz med live-röst till karaokemusik inte fanns som alternativ någon stans så vi läste, läste och läste överallt på sidan. Om konsert, om tävlingar, om skvalmusik på restaurang mm. Vi kollade runt och läste jättemycket till vi gav upp och frågade kring hur vi skulle göra och vad det skulle kosta. Jag är normalbegåvad och inte helt trög när det gäller hemsidor och jag såg ingen stans att det stod något om att vi behövde säga upp eller att detta skulle antas pågå i år framöver. Inte heller i de papper vi fick hem.

Men visst. Det stod säkert.
 
Nej. Det tror jag inte. Det framgår inte i mejlkonversation och på det som medföljde fakturan. Och vi har ingen skärmdump på hur hemsidan såg ut.

Grejen är den att quiz med live-röst till karaokemusik inte fanns som alternativ någon stans så vi läste, läste och läste överallt på sidan. Om konsert, om tävlingar, om skvalmusik på restaurang mm. Vi kollade runt och läste jättemycket till vi gav upp och frågade kring hur vi skulle göra och vad det skulle kosta. Jag är normalbegåvad och inte helt trög när det gäller hemsidor och jag såg ingen stans att det stod något om att vi behövde säga upp eller att detta skulle antas pågå i år framöver. Inte heller i de papper vi fick hem.

Men visst. Det stod säkert.


Jag håller på att gräver lite i Wayback machine, på stims hemsida från 2019. Det går lite trögt, hittade någon text om att man kunde efteranmäla event och betala engångsavgift för dessa. Jag återkommer!
 
Vi har upplyst dom om det. Ganska ”högt” upp. De bah: det tar vi ingen hänsyn till.
Det är deras problem, föreningen är upplöst och ni är inte betalningsansvariga. När föreningen upplöstes gjordes antar jag ett ekonomisk bokslut och den påstådda skulden var inte känd så jag kan inte se hur styrelsemedlemmar personligen skall kunna krävas på betalning i efterhand.
 

Events, dance performances, fashion shows​


Music use to be reported in arrears to STIM. This allows you two or four times a year, depending on what suits your business best. Fill in any accounting options you prefer when you apply for a license."

https://web.archive.org/web/2019052...e-performances-fashion-shows-and-other-events


Kan det ha varit någon sån licens?

Medans det de hänvisar till är ett abbonemang Mini , 800 kr i månaden gissningsvis.
https://my.stim.se/shop/sv/nattklubb-bar

https://web.archive.org/web/20190525105135/https://www.stim.se/en/node/6233

Är det närmaste jag hittar nu? dvs att avgiften är beroende på antalet besökare och inträdespriset.

How much is it?​


The STIM fee is calculated based on entrance proceeds and the number of visitors per occasion. As an example, for a nightclub with a cover charge over 100 SEK, the fee is 3.38 SEK per visitor.

Men som andra sagt tidigare, föreningen finns inte längre, så det kvittar.
 
Vi har upplyst dom om det. Ganska ”högt” upp. De bah: det tar vi ingen hänsyn till.

Det är inte det att jag inte tycker att man ska göra rätt för sig. Självklart ska man betala det man är skyldig. Just i detta fall när man inte ens vet att man ingår i någon årslicens på detta dolda sätt som inte anstår en sån här instans, då blir jag lite sned faktiskt.
Jag håller med @vilde, dom har en fordran på en juridisk person som inte längre finns. Huruvida det funnits ett avtal eller ej har ingen betydelse, för ena parten existerar inte längre. Vem står som fakturamottagare? Föreningen? Isåfall hade jag nöjt mig med att upplysa om att föreningen inte längre finns (eventuellt hade jag frågat dom om dom även försöker driva in fakturor från aktiebolag som inte längre existerar, det kanske är lite lättare att förstå). Skickar dom det vidare, så meddela även dit att föreningen inte längre finns. Sista instans är tingsrätten, men jag har svårt att se att det kan gå dit, när ena parten inte existerar.

Jag förutsätter att föreningen är upplöst enligt konstens alla regler.
 
Jag håller på att gräver lite i Wayback machine, på stims hemsida från 2019. Det går lite trögt, hittade någon text om att man kunde efteranmäla event och betala engångsavgift för dessa. Jag återkommer!
Det är ju toppen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp