Bete eller bukfylla?

B

brom

Liksom halva Sverige sitter jag med nyanländ analysrapport och ska försöka få ihop nåt. Mina hästar går fortfarande ute dygnet runt på grön hage. Ska man räkna med det lilla gräs som finns kvar som grovfoder? De har gått i samma hage ganska länge, så den är ganska så nedbetad. Jag tror att den ena hästen klarar sig på det (ponny) Hon är rund, glad och pigg. Den stora hästen verkar däremot kräva mer. Han har fått kraftfoder hela sommaren. Men hur gör man med grovfoder så här i början av hösten? Ska jag räkna med betet åt honom eller inte, vad tror ni?
 
Inte alls?
Men... hur gör man dådå, min lilla häst får 5 kg hö om dagen (är ju för lite eftersom hon väger 520kg) just nu men äter knappt ut det, ska jag ge mer ändå?? Äter dina upp "full giva" nu?
 
Det där är problemet, om det finns gräs så är de ofta inte så intresserade av höet. Då får man justera foderstaten så det inte ställer till kvoterna.

Mina äter full giva nu ja,men det tog ett tag för dem att bli intresserade av det.

Men valacken är ganska kinkig på att äta hö när det är minsta gräs i hagen (i år verkar det fungera bra dock). Och då får man helt enkelt räkna med det hö de vill äta, lägga på kraftfoder som vanligt och kolla så att kvoterna är rätt. Gradvis börjar de ju äta mer hö, bara de har det att välja på liksom.

TS-halten behöver du inte oroa dig så mycket för sålänge det finns gräs, de reglerar ganska bra själv. Se dock till att hon har tillgång på full högiva så hon kan äta mer än 5 kg om och när hon vill.

Men jag känner igen problemet =) Det upprepas varje år här, och jag låter dem då äta så mkt hö de vill, och håller koll på att kvoter etc är korrekta. Faller de ur så ger jag lucernhack eller liknande som tillskott (eller liknande = det som passar in i foderstaten) så de inte går ner utan ändå får i sig det de behöver.
 
Det är fortf. näring i gräset och jag räknar med betet.

Mitt fullblod går just nu på 3 kg hö med höga värden och 0,8 kg havre (+2 dl betfor). Hon klarar sig på det, och lägger jag in mer hö just nu så ligger det kvar i bädden på morgonen.. :mad: Vi var uppe i 4 kg hö tidigare, men sedan bytte vi hage till en med mkt gräs i (sådd i somras och har fått stå orörd). De andra hästarna i stallet får bara krafftfoder.

I slutet av september kommer det nya höet med ganska låga värden, så då ska jag börja med soja och lusern utöver havren. Längtar lite tills man har foderstaten "klar"(att hästen äter den) faktiskt. :smirk:
 
Ett ganska hårt nedbetat bete innehåller förvisso näring (mer än ett förvuxet, sålänge det fortf växer), men de får inte i sig någon mängd att tala om när det är så hårt nedbetat ju.

Noterade fö igår att bonden lagt på kraftfoder till sina tjurar. Ett säkert tecken på att nu är gräset verkligen sluuut. Han brukar börja stödfodra lååångt efter mig (fast så har han idisslare med), men nu har han stödfodrat stråfoder i en månad, och la som sagt var på kraftfoder häromdagen =)

Jag fick fö plocka bort mina hästar från betet och till vinterhagen. De gick ner i vikt på betet (gör inget för valacken, men för stoet + fölet), men var inte intresserade av att äta full högiva därute (dock åt de ganska rejält med hö ändå), så jag fick plocka hem dem till vinterhagen så gräset tog tvärslut och jag fick i dem hö =)

(Jag had ekunnat lägga på kraftfoder ja, men det skulle helst undvikas pga fölis ben, bättre om jag la på hö. Nu äter dock fölis såklart även tillskottskraftfoder)
 
Vi har 4 hagar som vi cirkulerat mellan nu, så de får i sig ändå. Dock har min häst blivit liiite svullen bakom ganascherna, hon betar alltså så "hårt" att hon får med sig jord och annat som fastnar i spottkörtlarna. Men hon vill ju inte ha mer hö :mad: och de andra hästarna är i gott hull så stödfodring i hagen vill inte de andra i stallet(2 st) ha. Men men, snart blire ändring på den saken! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp