Bete och storablodmasken

kattan1974

Trådstartare
Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren . Parasit trycket har varit lågt och vi mockar hagarna ordentligt varje vår med bajssugen . Sedan håller vi efter i vinterhagarna fram tills det blir snö och vinter igen med mockning flera gånger i veckan. När vi odlat har ingen av våra hästar visat något tecken på storablodmasken . Många har legat väldigt lågt i EPG och inte behövs avsmaka alls varför vi kännt att våra beten varit ganska rena från smitta. Inför varje ny häst som flyttar in kräver vi att den ska vara avmaskad /kollad precis när den kommer till stallet . Vi har ju inte kontrollerat att så sker men man vill ju lite på folk.....
Nu har det visat sig att en av hästarna som kom ny i mars visade att han hade stora blodmasken när de tog odling på honom nu i våras. Dock hade odlingen dröjt på svaret och det kom en beteskompis till hästen så hon släppte ut hästen i sommarhagen iaf (vi visste inte att så var fallet vi hade upplyst noga om avmaskning och beteshagar osv) .
Han flyttades tillbaka till sin vinterhage och gick där en vecka under avmaskning .
Sommarhagen mockades ur men den är stoooor och mkt högt gräs så svårt att tro att man fått med allt.
Vinterhagen pedant mockad och har kort gräs så lättare att hålla ren .
Hur ska vi tänka nu gällandes hagar ? Vi vet att det finns rekommendationer att hagarna ska vila men vi har inte så många vinterhagar att det skulle funka . Fall all skit är ur mockad förhand samt att man går med bajssugen med hur mycket får man bort ? Själv klart får den ”smittade” dock avmaskade hästen tilldelas den hagen men det kommer behöva gå flera hästar i hagen hur ska vi tänka ? Vad finns det för annat man kan göra fall hagen behöver användas i höst ? Meningen var att nya stallgäster skulle få bli sällskap till denna i hagen men nu känns det inte så juste att säga att de ska gå i en smittad hage ....
 
Förstår dilemmat :(
Hur stor är sommarhagen? Om den är väldigt stor hade jag inte gjort nånting utan låtit de gå där och varit snabb med att flytta även om det fortfarande finns lite bete kvar men för att minsta risken att de som går där börjar beta närmare ratorna.
Hur ser vinterhagen ut? Storlek? Om den är stor skulle man kunna stängsla av vissa delar, som ”bajshörnor” så att de delarna med störst risk uteslut från hagen? Och fortsätta vara extra pedant när det gäller just den hagen.

Och nu på slutet av sommaren kolla alla individuellt även för stora blodmasken.
 
Förstår dilemmat :(
Hur stor är sommarhagen? Om den är väldigt stor hade jag inte gjort nånting utan låtit de gå där och varit snabb med att flytta även om det fortfarande finns lite bete kvar men för att minsta risken att de som går där börjar beta närmare ratorna.
Hur ser vinterhagen ut? Storlek? Om den är stor skulle man kunna stängsla av vissa delar, som ”bajshörnor” så att de delarna med störst risk uteslut från hagen? Och fortsätta vara extra pedant när det gäller just den hagen.

Och nu på slutet av sommaren kolla alla individuellt även för stora blodmasken.
Odling är för tidigt redan i höst. Däremot kanske välja avmaksning för gänget som gått där till hösten.
 
Vi har planer att odla alla nästa vår för att vara säkra även de som inte gått i samma hage , hagkompis avmaskad och instruerad om vidare masknings rutin . Dock ska hagkompisen (som man inte vet fall han är smittad ) flytta . Fall de maskar han nu (de har gjort det här om dagen ) och följer rutiner om ny avmaskning i slutet av sommaren borde han inte kunna föra masken till nytt stall utan vara fri såklart måste de också odla (6 mån???) sedan .
Men det jag funderar på hur tänka med hage . De han gå på betet någon vecka innan de fick provsvar . Hästen togs bort från betet avmaskades gick i annan hage fem dagar betes hagen mockades nu är hästen tillbaka på betet . Risk för honom att gå där hela sommaren ? Bör denna hage vila nästa år även fast den mockades ur på en veckas bajs ?
Hur stor risk för fort satt smitta i vinter hagen ordentligt mockad platt och kort gräs så man ser all skit . Bör man använda den alls ? Tror vi kommer få problem med hagar om vi inte har den samtidigt vill vi ju inte ge våra hästar mask i onödan . Svårt också när vi står kollektivt och folk har olika åsikter om hur vi ska tänka med hagarna , någon med mera erfarenhet som kan ge mig lite mera kunskap om just hur betet ska behandlas
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: Habina
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 764
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp