Bete på hösten. Gammeln?

majola

Trådstartare
Det pratas ju en hel del om att man måste stödfodra mot slutet av sommaren för att gräset blir näringsfattigt (framförallt proteinfattigt?).

Gammeln skriver i en annan tråd att cirka-värdena på bete ligger på:

Tidig försommarbete: 11,5 MJ/kgTs och 210g råprot/kgTs
Förvuxet sensommarbete: 9,5 MJ/kgTs och 110g råprot/kgTs

Men om man räknar på TS-värdena så hade ju också sensommarbetet en kvot på nästan 12! Eller kan man inte räkna så (alltså TS-Mj:TS-protein)? Hur ska man räkna i annat fall?

Våra hästar visade i helgen uppenbar hunger så vi har börjat fodra med hö i hagen nu (tidigare har de bara fått i stallet till natten). De får ett hö med Mj/smrp-kvot på 7,7 (plus kraftfoder med ungefär samma kvot, men det har de ätit hela sommaren). Är det tillräckligt? Jag blir yr. :confused: Hur ska jag tänka?
 
Det pratas ju en hel del om att man måste stödfodra mot slutet av sommaren för att gräset blir näringsfattigt (framförallt proteinfattigt?). Detta beror ju på hur man skött sitt bete under sommaren, har man putsat/gödslat, har betet fått tillräckligt med vatten/regn osv. Man får helt enkelt bedömma varje bete för sig + att man tittar på hästarnas skick. Sen kan man ju lämna in på analys

Gammeln skriver i en annan tråd att cirka-värdena på bete ligger på:

Tidig försommarbete: 11,5 MJ/kgTs och 210g råprot/kgTs
Förvuxet sensommarbete: 9,5 MJ/kgTs och 110g råprot/kgTs

Men om man räknar på TS-värdena så hade ju också sensommarbetet en kvot på nästan 12! Eller kan man inte räkna så (alltså TS-Mj:TS-protein)? Hur ska man räkna i annat fall? Nej, man kan inte räkna så. Den som har ögonen med sig har sett att jag angett råprot/kgTs, alltså detta är INTE smältbart råprot/kgTs som man räknar kvoten på. Du får använda smältbarhets koffefficienten 65% för sensommarproteinet och 79% för försommarproteinet. Ex 110*0,65 = 72g smältbart råprot/kgTs. Då kommer du att få en helt annan kvot :smirk:.......och då ser du att man säkert får stödutfodra :)

Våra hästar visade i helgen uppenbar hunger så vi har börjat fodra med hö i hagen nu (tidigare har de bara fått i stallet till natten). De får ett hö med Mj/smrp-kvot på 7,7 (plus kraftfoder med ungefär samma kvot, men det har de ätit hela sommaren). Är det tillräckligt? Jag blir yr. :confused: Hur ska jag tänka? Man kan väl säga följande: Passagehastigheten för bete är i allmänhet mycket större än för hö beroende på vattenmängden och växttrådhalten i betet, därför kan hästarna vara hungriga på lite grovt material om betet är litet/spätt/dåligt. Mot slutet av sommaren så kan ju betet vara näringsrikt ändå men att hästarna ändå inte får i sig så mycket som de behöver beroende på att betet är nerbetat. Sen har vi ju det förvuxna betet som i sig håller bra näringsvärde men att hästarna inte äter så mycket av detta ändå beroende på hög växttrådhalt (de kan helt enkelt inte äta mer) eller att betet inte är tillräckligt smakligt längre.
 
Super! Tack så mycket, jag tror att jag fattar. Men säker kan man ju aldrig vara, så jag frågar igen.

72 gram smrp/kg TS och 9,5 MJ/kg TS, ger det en kvot på 7,7 eller händer det ytterligare något när man räknar om till kg foder? Våra hästar har gått på en kvot på 7,7 och är fina på det, så i så fall kan jag ge dem deras "vanliga" mat och bara hålla koll på hullet? Jag antar att näringsinnehållet i gräset sjunker ytterligare, vilket alltså kommer att innebära att gräset blir sämre än höt.

Det är en gammal hövall som har varit sommarhage till hästar i ca 10 år. Ca 1 hektar för 3 hästar. (Om nu detta kan vara en ledtråd...) Putsning och sånt är vi dåliga på.
 
Super! Tack så mycket, jag tror att jag fattar. Men säker kan man ju aldrig vara, så jag frågar igen.

72 gram smrp/kg TS och 9,5 MJ/kg TS, ger det en kvot på 7,7 rätt eller händer det ytterligare något när man räknar om till kg foder? Nej Våra hästar har gått på en kvot på 7,7 och är fina på det, så i så fall kan jag ge dem deras "vanliga" mat och bara hålla koll på hullet? Jag antar att näringsinnehållet i gräset sjunker ytterligare, vilket alltså kommer att innebära att gräset blir sämre än höt. Ja, om du har ett BRA hö. Vid den här tiden börjar nu gräsen att förbereda sig för vintern och då transporteras det ner näring från bladen till rötterna för att klara övervintringen.

Det är en gammal hövall som har varit sommarhage till hästar i ca 10 år. Ca 1 hektar för 3 hästar. (Om nu detta kan vara en ledtråd...) Putsning och sånt är vi dåliga på.
Då är det läge för stödutfodring :d
 
Är det inte så oxå att hästarna(eller djuren) på hösten vill "äta upp sig inför vintern"
Jag har iallafall märkt att varje år vid denna tiden så äter hästarna "som hästar"...det finns som ingen stopp nästan på vad dom vill stoppa i sig...ändras ämnesomsättningen på dom tro??
(obs....egen källa av egna iaktagelser)
 
Ahaaaa! Tack för den här meningen Gammeln:

Vid den här tiden börjar nu gräsen att förbereda sig för vintern och då transporteras det ner näring från bladen till rötterna för att klara övervintringen.


DEN meningen köper jag direkt! DET skulle förklara mitt "huvudbry"; vi har rejält med nyuppvuxet bete, riklig mängd, välskött "ny" vall på åkermark men så här på höstarna kommer hästarna alltid in och är vrålhungriga fastän de betat friskt hela dagen och inte har tid med några pauser längre och magarna fulla med gräs så de ser dräktiga ut om kvällarna.

Med hö till så blir hästarna mätta och belåtna så att de enbart skulle fodra upp sig inför vintern känns inte som hela sanningen.

Suck, vi som har ½ ha obetat fint nyuppvuxet gräs som väntar efter att nuvarande hage betats av.
 
Är det inte så oxå att hästarna(eller djuren) på hösten vill "äta upp sig inför vintern" Många djurarter har ju det i sig, så att säga. Vad som gäller för häst vet jag inte men ett är då säkert och det är att om tamhästarna gör detta så är ju vi (människan) där och sätter P för detta ;)
Jag har iallafall märkt att varje år vid denna tiden så äter hästarna "som hästar"...det finns som ingen stopp nästan på vad dom vill stoppa i sig...ändras ämnesomsättningen på dom tro?? Jag tror att det kan ligga nåt i det du säger. För nu så byter ju hästarna päls och den är ju inte ännu utvecklad till riktig vinterpäls. Detta medför att det går åt mer näring (foder) då det nu börjar bli kallare ute, speciellt om hästarna fortfarande går ute på nätterna. Vi hade frost inatt och mina gick ute (med bara sommarpäls) :crazy: *hutter hutter*
(obs....egen källa av egna iaktagelser)
 
Alla växtätare anpassade till tempererat eller kallare klimat försöker lägga upp ett reservförråd inför hösten, när det gäller hästar verekar det som nordliga lite primitiva typer har störst tendens. Renar lägger på sig ett rejält späcklager (svalbardsrenen sägs vara värst med 30 cm) inför vintern men rentjurarna bränner slut på hela lagret under brunsten o svälter ofta tidigt men det fixar sig ändå, en rentjur klarar många vajor.
PL
 
De flesta människor brukar ju också lägga på sig inför vintern :D Visserligen är vi inte några herbivorer, men ändå :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 944
Senast: cutty
·
C
Foder & Strö har ett fbl sto som är hopplös att hålla hullet på. Köpte henne för ett par år sedan från banan och redan då såg hon hemsk ut. Hon är...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 969
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp