Bete på nysådd

SkorpSmulan

Trådstartare
När kan man räkna med att kunna släppa på bete på en äng som blivit upplöjd och insådd utan att den blir förstörd?
 
Det brukar rekommenderas 18 månader, iaf om man läser på. Däremot känner jag ingen som haft möjlighet att vänta så länge.
Själv så hoppas jag så in till hösten medan det fortfarande är återväxt och släppa dem nästa sommar när det hunnit rota sig en del.
 
Okej. Jag kan verkligen ingenting om sånt där.
Men det är inget spannmål, det är sått för att ha som bete enbart.

Om vallen harvades upp och nysåddes så, som flera skrivit, behöver den stå utan att betas ett år framåt som minimum för att marken ska hålla och en vettig svål hinna bildas.

När gjordes det hela?
 
Om vallen harvades upp och nysåddes så, som flera skrivit, behöver den stå utan att betas ett år framåt som minimum för att marken ska hålla och en vettig svål hinna bildas.

När gjordes det hela?
Jag vet tyvärr inte exakt när det gjordes men det växte gräs där i slutet av förra sommaren, dock var marken väldigt skör och mjuk och gräset tunnt och tanigt, så kanske i början av förra sommaren om jag ska gissa.

Bor uppe i norr och här har inte snön farit än så jag antar att det också spelar in på hur lång tid marken tar att repa sig.
 
Jag vet tyvärr inte exakt när det gjordes men det växte gräs där i slutet av förra sommaren, dock var marken väldigt skör och mjuk och gräset tunnt och tanigt, så kanske i början av förra sommaren om jag ska gissa.

Bor uppe i norr och här har inte snön farit än så jag antar att det också spelar in på hur lång tid marken tar att repa sig.

Ah ok. Ja absolut spelar väderförhållandena in.

Om det fortfarande är glest och spätt hade jag inte släppt dem där till sommaren. Om du har tur kanske framåt hösten. Men hellre om möjlighet finns vänta lite längre- det har du igen på sikt.
 
Jag vet tyvärr inte exakt när det gjordes men det växte gräs där i slutet av förra sommaren, dock var marken väldigt skör och mjuk och gräset tunnt och tanigt, så kanske i början av förra sommaren om jag ska gissa.

Bor uppe i norr och här har inte snön farit än så jag antar att det också spelar in på hur lång tid marken tar att repa sig.
Skulle släppa efter första höskörden eller om du inte vill så vänta tills andra tar fösta skörden på sina marker och släp efter det.
 
För att så snabbt som möjligt kunna nyttja ett nysått bete sår vi på höst eller vår en blandning av spannmål och gräs. Strax efter midsommar skördas det som helsädesensilage. Sedan brukar gräset vara i skick att släppa på i aug/sep. Men bor en bit längre söder ut med helt andra odlingsförutsättningar.
 
Skulle släppa efter första höskörden eller om du inte vill så vänta tills andra tar fösta skörden på sina marker och släp efter det.

Men hur har du tolkat att hagen det handlar om och vad som frågas om, ska användas för skördning av grovfoder 😳 Vad menar du ?
 
Men hur har du tolkat att hagen det handlar om och vad som frågas om, ska användas för skördning av grovfoder 😳 Vad menar du ?
Har aldrig hört om någon som sår in nytt och inte tar en skörd innan det kan användas som hage igen, är ju bara slöseri med både foder och areal att inte göra det😳.
 
Har aldrig hört om någon som sår in nytt och inte tar en skörd innan det kan användas som hage igen, är ju bara slöseri med både foder och areal att inte göra det😳.

Vi har varit tvingade att att putsa ner, p g a för dålig tillväxt och brist på resurser. Men ett minimum för mig är: insådd år 1, putsning midsommar år 2, kontroll av tillväxten/rotsystemet och möjligen en putsning till innan påsläpp vilket jag inte räknar med förrän till sensommaren/hösten.
 
Har aldrig hört om någon som sår in nytt och inte tar en skörd innan det kan användas som hage igen, är ju bara slöseri med både foder och areal att inte göra det😳.

Möjligt att min fråga blev för svår att svara på då det är så olika förutsättningar i landet.
Men, ja om vi har tur kan man ta en skörd och släppa på återväxten men de flesta år hinner det inte växa upp tillräckligt för både skörd och bete samma år.

Våran betesperiod brukar vara juli och augusti.
Om förutsättningarna är extra bra så kan man släppa i juni och ha dom till slutet på september men då brukar iallafall jag få stödfodra.
 
@SkorpSmulan Det blir ju tokigt i.o.m. att vi oftast svarar utifrån våra egna förutsättningar. Jag bor långt söderut och här kan man ta i.a.f. 3 skördar, ibland fyra om allt klaffar. Då hinner det rota sig på ett annat sätt när tillväxten har möjlighet att ske flera månader per år.

Av rent intresse, vart ungefär bor du?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
503
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 184
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
447
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp