Bete till tävlingshäst?

Sv: Bete till tävlingshäst?

Det finna massor av hästar som går i gräshage dygnet runt och presterar på topp. Men, det passar inte alla, det är individuellt som så mycket annat. Man får prova sig fram. :)
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

PÄMMI skrev:
Kan detta vara hemligheten m Åkes framgångar?:angel: Vet att MÅNGA andra tränare gör tvärtom:p Tror ni verkligen Gidde o de andra höjdarna går ute dygnet runt, måste vara yngre o vissa som verkar må bättre av det?:confused:

Gidde var väl inte ute dygnet runt?

Det finns ingen hemlighet. Åke gör på sitt sätt och man får ju säga att han lyckats med sitt koncept.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

PÄMMI skrev:
Kan detta vara hemligheten m Åkes framgångar?:angel: Vet att MÅNGA andra tränare gör tvärtom:p Tror ni verkligen Gidde o de andra höjdarna går ute dygnet runt, måste vara yngre o vissa som verkar må bättre av det?:confused:
jag veeeet att de så kallade höjdarna går ute dygnet runt - har jobbat där och haft en av dem som passhäst!!
sen så har jag aldrig påstått att det är så det skall vara för att hästarna ska va bra - se dom i USA som står inne vissa 24 h /dygn - dom e likabra för det - MEN är dom lika sunda hästar?? det var frågan... inte fasen är en häst skapt för att stå inlåst coh aldrig få äta gräs, proppas full med kraftfoder etc etc.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

solros skrev:
Gidde var väl inte ute dygnet runt?

Det finns ingen hemlighet. Åke gör på sitt sätt och man får ju säga att han lyckats med sitt koncept.
gidde har jag inte såå jättestor koll på när det gäller hagfrågan - men jag kan tänka mig att dom inte vågade h han ute dygnet runt eftersom han e hingst - men han var ute så mycket det bara gick!!
sen dom andra hingstarna som var opålitliga fick gå in eftersom dom kan ställa till med så mycket skada om det händer nåt. vissa hingstar gick ute dygnet runt två och två :love: och ALLA valacker och ston är ute dygnet runt även om dom har 0kr eller heter Zoccer Wadd!!!!! ni kan ju inte påstå att hon inte e en höjdare? alla ston i en hage och alla valacker i en hage...
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

QL:) Då är det så att dom som går ute förmodligen både behöver och klarar av det. Instämmer helt att hästar ska få vara hästar:bow: Sen gör det inte mig nåt om dom inte går ute dygnet runt, vissa behöver gå in o vila för att orka tända till. o för att slippa otäcka flygfä så här års
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Går de ute dygnet runt hela året? Hur stora hagar och hurdan lösdrift har dom?

Här nere har vi ju Adielsson som har det så, alla går 2 och 2 i gräshagar på ca 1 tunnland med ett litet skjul med grus i.Tas in på morgonen för mat och träning , släpps ut på eftermiddagen igen. Dygnet runt, året runt, VÄL täckade.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Tycker det är bra att hätarna får vara ute. MEN.. Man får ju skylla sig själv om man har en starthäst som inte är van med gräs, och sen släpper den på ett kraftigt bete för då får man skylle sig själv om hästen blir seg/loj i loppen/träning..
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Djurjouren skrev:
Går de ute dygnet runt hela året? Hur stora hagar och hurdan lösdrift har dom?

Här nere har vi ju Adielsson som har det så, alla går 2 och 2 i gräshagar på ca 1 tunnland med ett litet skjul med grus i.Tas in på morgonen för mat och träning , släpps ut på eftermiddagen igen. Dygnet runt, året runt, VÄL täckade.
dom går ute från april till november typ. dom har hyffsat stora hagar med skog i - inga vindskydd. men det är ganska tät skog. dom har inga täcken..
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

lucillehornline skrev:
gidde har jag inte såå jättestor koll på när det gäller hagfrågan - men jag kan tänka mig att dom inte vågade h han ute dygnet runt eftersom han e hingst - men han var ute så mycket det bara gick!!
sen dom andra hingstarna som var opålitliga fick gå in eftersom dom kan ställa till med så mycket skada om det händer nåt. vissa hingstar gick ute dygnet runt två och två :love: och ALLA valacker och ston är ute dygnet runt även om dom har 0kr eller heter Zoccer Wadd!!!!! ni kan ju inte påstå att hon inte e en höjdare? alla ston i en hage och alla valacker i en hage...

Var detta riktat till mig? :confused: Jag vet hur Åke har hästarna.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

lite till dig men mest till PÄMMI.. det jag svarade till dig var angående gidde bara!! :)
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

radon skrev:
vad menar du med det?? att jag hittar på eller?? de e väl fasiken känt hur åke håller sina hästar... :crazy:

Men lilla gumman/gubben?, menar inget illa, sa ju bara att jag trodde på det du sa, behöver du väl inte bli så ilsken för:confused: :D ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bete till tävlingshäst?

rocki skrev:
Men lilla gumman/gubben?, menar inget illa, sa ju bara att jag trodde på det du sa, behöver du väl inte bli så ilsken för:confused: :D ;)
var liite trött och grinig den dan :angel: men jag bad om ursäkt tidigare för det.. men kan säga det igen.. ursäkta :D ;)
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

sommarbete är inte att rekommendera för starthästar, dom tappar form samt blir lite dåliga i magen av det kraftiga gräset, men 2-åringar som inte tränas fullt så hårt som starthäst kan ju gå mer i gräshagar med mer gräs.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Tina6722 skrev:
sommarbete är inte att rekommendera för starthästar, dom tappar form samt blir lite dåliga i magen av det kraftiga gräset, men 2-åringar som inte tränas fullt så hårt som starthäst kan ju gå mer i gräshagar med mer gräs.
som vi diskuterat tidigare i tråden så har vi kommit fram till att framgångsrika tränare har sina hästar på beten och ändå vinner V75 finaler. så de handlar om att vänja hästen. om den inte är van är det klart att den kan bli "seg", men den är ju gjord att äta gräs - och bättre krut kan du ju inte stoppa i dem!!
så allt handlar om att VÄNJA dem, då fungerar det alldeles ypperligt!!
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Det va sött...ha ha;)

Har oxå tävlingshästar på bete, men får flytta runt dem lite :D är ju meterhögt gräs i vissa hagar och den ena bli lätt smällfet och tung:crazy: ;)
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

lie skrev:
Tycker det är bra att hätarna får vara ute. MEN.. Man får ju skylla sig själv om man har en starthäst som inte är van med gräs, och sen släpper den på ett kraftigt bete för då får man skylle sig själv om hästen blir seg/loj i loppen/träning..


Just detta har jag upplevt i verkligheten... Tränaren undrade efter starten om hästen var sjuk... Sedan byggde de en liten hage för att hon inte skulle ha tillgång till hur mkt gräs som helst. O så säger grannen att starthästar ALDRIG ska gå på bete för de tappar precis ALLT då!
Kondition och träning är en sak som inte försvinner över en natt, att äta gott och mkt och bli uppäten av insekter och vara mörkrädd (för att man inte varit ute en enda natt sedan man var liten bebis) är en annan sak som vilken häst som helst skulle springa sämre av, oavsett vad de presterat tidigare.

Jag är FÖR att ALLA hästar ska vara ute så mkt det går, men man måste ju göra det med lite eftertanke och inte som exemplet ovan, två dagar innan start...
Och om hästarna blir helt loja av att stå ute och undra om det finns varulvar:cool: och irritera sig över flygfän så får man väl ta in dem då. Men det kanske räcker med ett par timmar när det är som värst med flygfän?
//Lillan
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

men det är väl ungefär det vi har kommit fram till. och som du poängterar att man måste ju VÄNJA hästen för att den inte ska bli loj. och då räcker det ju inte med två dar innan!!
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

radon skrev:
men det är väl ungefär det vi har kommit fram till. och som du poängterar att man måste ju VÄNJA hästen för att den inte ska bli loj. och då räcker det ju inte med två dar innan!!


Det kom tränaren som jag pratade om också på...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
959
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 118
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp