Bete till tävlingshäst?

C

coolcase

Hej!
Hur gör ni med era tävlingshästar, går de ute på sommarbete? Dygnet runt?

Skriv och berätta! Jag har för första gången släppt ut mina (2 + 5 år) på bete. Tränas fortfarande men går ute dygnet runt i jättehärlig sommarhage. Får se hur det kommer gå på tävlingarna i sommar.:crazy: 5-åringen startar och 2-åringen tränas. 2-åringen har givetvis gått på sommarbete tidigare.

Vad har ni för erfarenheter:bump:
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

På den gamla goda tiden :D när jag hade tävlingshästar så gick dom på bete dygnet runt, men fick komma in och sova under nätterna ett par dagar innan start och det funkade bra.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Andra året jag gör så, har haft dem ute dygnet runt sen i april i stora härliga gräshagar. De har fri tillgång på gräs, basiblock och vatten. När solen skiner tar jag in dem i stallet och då får de fri tillgång till lucernstrå samt en krafftfodergiva med extra salt.

Jag gjorde misstaget att inför en start ta in dem natten innan men det gör jag aldrig om. Magen blev störd, benen blev störda och prestationen blev därefter. Det är en stor omvänjning att gå ut eoch stå i box, man bör ej ändra så mkt.
Nu startar vi på torsdag igen och hästen kommer att få gå ute på natten som vanligt.
Det är ju egentligen inte nätterna som är påfrestande, det är solen.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Jag skulle vilja säga att både sol och natt tar hårt på en tävlingshäst.
Eftersom det är dövarmt här på dagarna så får våra gå ute på nätterna och komma in på morgonen och sova. Efter frukost målet lägger sig nästan alla ner och soooover. Tvååringarna snarkar tom. Man känner sig elak som motar upp de som ska köras. Blickar och djupa suckar gör att man till och med ibland hoppar över joggingturen....
Vi försöker inte heller ändra några rutiner inför start. Men ibland så måste vissa hästar stå inne över natten och få vila om de ska orka med en lång resa och en tävling och resa hem.
gulan
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Vi gör så att våran flock med tjejer går ute från eftermiddagen till morgonen därpå, så får de komma in mitt på dagen och käka samt sova. De slocknar direkt, haha. Så söta. De hästar som är mest aktiva och tävlar går in om natten. Sen har vi ett stycke valack som tappar i vikt om han skulle gå ute om natten, han vandrar och vandrar. Så han får sova inne.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Tycker nästan det låter som om de fick för kraftigt/mkt mat så att de blev mer störda av det:smirk:när de stod inne...
Ta själv alltid in hästarna ett par nätter innan tävling, annars vart de för uppblåsta, tunga och trötta.....av både gräset och alla parasiter som bet och irriterade dem....:crazy:
Alltid pigga utvilade och glada på morgonen:bow: ;)
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Jag skulle vilja säga att både sol och natt tar hårt på en tävlingshäst.
Eftersom det är dövarmt här på dagarna så får våra gå ute på nätterna och komma in på morgonen och sova. Efter frukost målet lägger sig nästan alla ner och soooover.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

mina går ute dygnet runt å dom stormtrivs :) dom går i en gräshage på dagen på kvällen får dom gå tebax till sin gammla hage där dom har vindskydd å hö. tar in dom bara natten innan start så domfår vila ut och det funkar jätte bra :)
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Nej, de får samma mat ute som inne.....

Om man som jag bor på skånska slätten så njuter jag av lyxen att inet ha någar insekter som stör hästarna, de blåser bort :-)

Mina hästar är inte speciellt trötta när jag tar in dem, de sover gott ute oxå.
Sällan de lägger sig ner inomhus.

Men jag minns när jag jobbade med hästar i en skog, i Vomb, då var de så trötta efter att ha slåtts med insekterna hela natten att de knappt han äta innan de la sig ner för att vila.

På vintern är det förståss inte fullt så lyxigt..... Då måste man ha blyvikter i stövlarna för att stanna på marken :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Bete till tävlingshäst?

Lånar tråd .

Hur gör ni med kraftfoder/mineraler ?
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Mina går i en sandpaddock 9-15. Har haft dem ute en eller två nätter, men nu tar jag in dem framåt eftermiddagen istället. Halvdöda och överlata hästar är ingen hit.

De nätter de gick ute fick de sin vanliga mängd kraftfoder ute.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Ger ju basiblock i hagen så de har fri tillgång på mineraler där. Krafftfoder får de inne i boxen.
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Om man som jag bor på skånska slätten så njuter jag av lyxen att inet ha någar insekter som stör hästarna, de blåser bort :-)
Fy, vad fuskigt, tro jag flyttar hem till dej:bump:

På vintern är det förståss inte fullt så lyxigt..... Då måste man ha blyvikter i stövlarna för att stanna på marken :-)

Okey, låter inte roligt:D stanna nog här;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bete till tävlingshäst?

*kl*
när jag jobade hos svanen för 2 år sedan så gick alla hästar ute dygnet runt :love: dom gick in på eftermiddagen dan före start. finkade huur bra som helst. var fina i både ben och mage!
dom fick sitt kraftfoder på backen i hagen och lunch inne om dom körts den dan.

att hästarna blir trötta som vissa säger är ju för att dom e ovan - låt dom va ute så blir dom ännu piggare och gladare än när dom står inne. ofta glömmer vi att dom är hästar - låt dom få vara det i den mån det går.
kan lova att jag har ALDRIG träffat så glada och träningsvilliga hästar (och då snackar vi sunda hästar som dom skall vara) som när jag jobbade hos svanen. det märktes att dom värkligen älskade livet när dom fick vara i en flock om 40 hästar och bara vara. tränades bara 2 dar i veckan - så dom tyckte de va skitkul att komma ut!
åke:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

tro jag säkert....:p
en av mina hästar vill bara in någon gång under dan, för att hon bli så sönderbiten, en del är ju lite känsigare än andra:crazy:

Men bor man som tex Djurjouren så är det ju inga problem med insekterna i alla fall;)

Om man som jag bor på skånska slätten så njuter jag av lyxen att inet ha någar insekter som stör hästarna, de blåser bort :-)
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Tack alla för alla svar!

Det låter som om de får prova på att gå ute denna sommaren, alltid bra att ha ngnting att skylla uteblivna resultat på också:idea:

Nä, det ska nog gå bra hoppas jag:banana:
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

lucillehornline skrev:
vad menar du med det?? att jag hittar på eller?? de e väl fasiken känt hur åke håller sina hästar... :crazy:

Varför hugger du?
Jag tror rocki menade att hon höll MED dig faktiskt.....eftersom hon själv bara verkar ta in hästarna på dagen en sväng....eller?

Jag har oxå hästarna på lösdrift, och det är perfekt för ben, hjärta, hjärna, kropp och mage, ja ALLT :love: De håller sig aktiva och gör som de vill, de de känner för, utan att vara begränsade på en yta av 3x3 meter utan något att göra.....
 
Sv: Bete till tävlingshäst?

Kan detta vara hemligheten m Åkes framgångar?:angel: Vet att MÅNGA andra tränare gör tvärtom:p Tror ni verkligen Gidde o de andra höjdarna går ute dygnet runt, måste vara yngre o vissa som verkar må bättre av det?:confused:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
950
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp