"Bete" vs "installning" - hur gör ni?

Roheryn

Trådstartare
Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är det ganska främmande - vi har såhär års fortfarande en hel del bete kvar och jag räknar med att gräs är hästarnas huvudföda åtminstone oktober ut. Dock tas de in nattetid året om och får alltså en liten giva hö till natten även på sommaren, en giva som successivt ökar under höstmånaderna fram till någon gång i november då de i princip bara äter hö (även om det finns lite att "pilla med" i hagarna hela vintern). Och så omvänt på våren - när gräset börjar komma minskar vi högivan gradvis tills de bara får sin "nattgiva" (som minst mellan 0,5 och 1 kilo hö) och resten gräs. Eventuellt kraftfoder, mineraler, salt o andra tillskott får de i någon utsträckning hela året beroende på mängd och sort grovfoder och hästens behov. Jag tycker detta fungerar jättemycket bättre än att ha en skarp övergång mellan betesperiod och stallperiod och det ger bättre möjlighet att ha koll på hur mycket hästarna faktiskt äter (de två valackerna kan inte ha fri tillgång på mat, varken gräs eller hö, då blir de som vandrande tunnor). Dessutom vilar hästarna aldrig över sommaren, utan det är en ganska intensiv tränings- och tävlingsperiod för oss. Vi har det istället lugnare från mitten av hösten fram till lite efter årsskiftet, även om vi sällan ställer av någon häst helt. Och vi baserar hästhållningen på att hästarna året runt går ute i stora hagar där det större delen av året växer "någonting". Bor i södra sverige.

Blev väldigt nyfiken på hur ni andra gör - traditionellt sommarbete med vila och så intstallning och träning till hösten, eller gör ni som jag, eller gör ni på något helt annat sätt? Och hur funkar det för er och för hästarna?
 
Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är det ganska främmande - vi har såhär års fortfarande en hel del bete kvar och jag räknar med att gräs är hästarnas huvudföda åtminstone oktober ut. Dock tas de in nattetid året om och får alltså en liten giva hö till natten även på sommaren, en giva som successivt ökar under höstmånaderna fram till någon gång i november då de i princip bara äter hö (även om det finns lite att "pilla med" i hagarna hela vintern). Och så omvänt på våren - när gräset börjar komma minskar vi högivan gradvis tills de bara får sin "nattgiva" (som minst mellan 0,5 och 1 kilo hö) och resten gräs. Eventuellt kraftfoder, mineraler, salt o andra tillskott får de i någon utsträckning hela året beroende på mängd och sort grovfoder och hästens behov. Jag tycker detta fungerar jättemycket bättre än att ha en skarp övergång mellan betesperiod och stallperiod och det ger bättre möjlighet att ha koll på hur mycket hästarna faktiskt äter (de två valackerna kan inte ha fri tillgång på mat, varken gräs eller hö, då blir de som vandrande tunnor). Dessutom vilar hästarna aldrig över sommaren, utan det är en ganska intensiv tränings- och tävlingsperiod för oss. Vi har det istället lugnare från mitten av hösten fram till lite efter årsskiftet, även om vi sällan ställer av någon häst helt. Och vi baserar hästhållningen på att hästarna året runt går ute i stora hagar där det större delen av året växer "någonting". Bor i södra sverige.

Blev väldigt nyfiken på hur ni andra gör - traditionellt sommarbete med vila och så intstallning och träning till hösten, eller gör ni som jag, eller gör ni på något helt annat sätt? Och hur funkar det för er och för hästarna?
Våra har gått ute dygnet runt sedan sista helgen i maj. Förra året gick de ute tills slutet av september, det får vädret styra. Börjat stödfodra med silage ute när där inte är tillräckligt med gräs och tas in för natten när vädret blir för kallt/vått. Rids som vanligt året runt.
 
Det beror nog mest på vad man har tillgång till för hagar. Där jag står inackorderad finns ett fåtal ”gräshagar” (inte bete) som endast används sommartid. Vill man ha hästen på bete får man flytta iväg den och då blir det ju en skarp förändring. Så tror jag det är för många på lite större anläggningar och även på mindre ställen där man antingen har sina beten en bit bort (opraktiskt förutom om de går ute dygnet runt) eller om man har ganska lite bete.

Där jag bor har det förövrigt varit jättetorrt länge så jag tror bara det är folk med väldigt stora beteshagar som fortfarande har tillräckligt med gräs. Små eller normalstora beten är nog slut sedan länge.

Min häst har varken vilat eller gått på bete. Hon har gått i en gräshage delar av sommaren men i övrigt haft ungefär samma rutiner som vintertid.
Hade vi haft beten vid stallet med samma hagkonstellationer som vintertid hade hon fått gå på bete (men inte vilat).
 
I förra stallet gick alla hästar ute 24h/dygn från 1/6 till 1/9. Man fick ha hästen inne men då fick man fixa in/utsläpp och foder inne själv. I maj och delar av september fick man ha dem i liten gräsruta (så länge den inte blev söndertrampad) och resten av året i grusruta. Övergången blev ganska abrupt.

I nuvarande stall är "vinterhagarna" ca 1/2h gräs/skog med hårdgjord ingång. visst blir det lerigt på vintern (västkusten) men de har nåt att pilla med. "sommarhagar" är lika stora gräshagar fast på annat ställe.

Vi har service året runt så man får välja själv om hästarna skall gå ute dygnet runt eller vara inne och ute (under de absolut varmaste dagarna valde jag att ha hästen inne dagtid och ute kväll/natt, tex). Övergången blir mindre kraftigt då hästarna har gräshagar att hänga i även under installningsperioden på året. Gör som TS, fodrar på silage medan de går ute och ökar mängden efter åtgång (typ). Det gräset de har i sina vinterhagar är inte jättemycket men gör skillnad fram till slutet av oktober ungefär.
 
Våra går in året om och äter hö på kvällarna men även på dagtid. Svårt att endast se till att det äter gräs pga av att det gärna hänger i skogen på somrarna för att undkomma bromsen på dagtid. Sen tycker jag inte att min vallack alla gånger äter så mkt gräs att han klarar sig pga av att han tränar hårt i veckorna. Men det har hänt att vi endast haft dem ute på bete också men nuförtiden äter det som sagt hö året om. Självklart olika mängder beroende på årstid.
 
I år har jag i princip fått stödfodra nästan hela sommaren pga torkan, det är dessutom mest sandjord i ena hagen så där växte mest ogräs i år. Normalt sett går mina ute året runt men kommer in till nyår och sommartid får de stå inne dagtid pga värme och insekter. De brukar antingen redan vänta på mig på morgnarna eller så kommer de i full galopp när jag ropar på dem. I sommar har det mest varit för att det är svalare inne än ute, inte så mycket pga insekterna då allt utom flugorna torkat bort.
 
Mina går på lösdrift så ute dygnet runt året runt. Släpps ut på bete ungefär i mitten på maj, och har innan dess gått i stora hagar där det funnits mer/mindre gräs och där de betas in successivt. Tar successivt bort hö/hösilage ju mer gräs som kommer och ju mer de lämnar.

Under betestiden växlar de mellan några olika hagar och vi har i regel gräs september ut i dessa. Sen kommer de tillbaka till vinterhagarna (finns två som kan delas av eller sitta ihop). Dessa har vilat under sommaren och har därför bete så det räcker i regel minst oktober ut. Så när gräset börjar ta slut börjar jag stödfodra lite men det är vanligen i oktober/novemberskiftet.

Så våra lever nog ganska lika sommar som vinter men huvudfödan varierar även om det alltid finns lite att pilla med året runt. De lever året runt i relativt stora hagar. Men gräset räknar vi med räcker till oktober/november men då har vi inte haft torka här och mängden mark är ganska stor till relativt få hästar.
 
Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är det ganska främmande - vi har såhär års fortfarande en hel del bete kvar och jag räknar med att gräs är hästarnas huvudföda åtminstone oktober ut. Dock tas de in nattetid året om och får alltså en liten giva hö till natten även på sommaren, en giva som successivt ökar under höstmånaderna fram till någon gång i november då de i princip bara äter hö (även om det finns lite att "pilla med" i hagarna hela vintern). Och så omvänt på våren - när gräset börjar komma minskar vi högivan gradvis tills de bara får sin "nattgiva" (som minst mellan 0,5 och 1 kilo hö) och resten gräs. Eventuellt kraftfoder, mineraler, salt o andra tillskott får de i någon utsträckning hela året beroende på mängd och sort grovfoder och hästens behov. Jag tycker detta fungerar jättemycket bättre än att ha en skarp övergång mellan betesperiod och stallperiod och det ger bättre möjlighet att ha koll på hur mycket hästarna faktiskt äter (de två valackerna kan inte ha fri tillgång på mat, varken gräs eller hö, då blir de som vandrande tunnor). Dessutom vilar hästarna aldrig över sommaren, utan det är en ganska intensiv tränings- och tävlingsperiod för oss. Vi har det istället lugnare från mitten av hösten fram till lite efter årsskiftet, även om vi sällan ställer av någon häst helt. Och vi baserar hästhållningen på att hästarna året runt går ute i stora hagar där det större delen av året växer "någonting". Bor i södra sverige.

Blev väldigt nyfiken på hur ni andra gör - traditionellt sommarbete med vila och så intstallning och träning till hösten, eller gör ni som jag, eller gör ni på något helt annat sätt? Och hur funkar det för er och för hästarna?

Här har de gått ute dygnet runt sen i maj. De kommer tas in på nätterna från nån gång nu i september. Det beror på temperaturen och hur mycket gräs det finns. Det har varit rätt torrt så det kunde se bättre ut hagarna än vad det gör. Det är gräs i hagarna året runt så de har hela tiden nåt att pilla med. Sen justeras högivan efter hur mycket gräs det finns och näringsinnehållet i gräset. Så nä, vi har ingen skarp gräns mellan bete och installning här. Skönt!
 
Efter invänjning började mina gå i gräshage i mitten av maj. De går där runt 8-9 timmar/dag och övrig tid i grusad hage där de fodras med hö. De är inne om väder och vind gör att det behövs. Ligghall finns i den grusade hagen. Tillväxten har varit fantastiskt god, lagom regn och lagom sol och värme för att det ska växa kontinuerligt och jag har inga tankar på att sluta ha dem där.
 
Jag har lite svårt att förstå varför hästar ska vila för att deras huvudsakliga foder under en period av året är gräs. Våra går ut dygnet runt när vädret tillåter och kommer in på nätterna när det börjar bli för kallt eller blött, för det mesta är det blött som avgör. Det är också det som avgör när vi stängslar av den biten av vår skogshage som är rent bete. Under vintern går de på en bit som är tämligen stor, över 1 ha, men till största delen består av grusad yta och skog. När det gäller invänjning på bete och invänjning på grovfoder blir ju det väldigt naturligt, precis som flera andra säger anpassar vi bara grovfodergivan efter tillgång på bete. Hästarna arbetar precis som vanligt oavsett om de tillbringar natten ute eller inne eller om deras huvudföda är hösilage, hö eller gräs.
 
Jag stallar in när jag tycker vädret är för dåligt för att vara ute dygnet runt utan ordentlig ligghall vilket ofta brukar bli någon gång i oktober, alt när betet tar slut och man måste stödfodra, beroende på vad som inträffar först. Min häst "vilar" heller inte på sommaren utan om det är någon tid på året som jag håller igång hästen extra så är det på sommaren när det är fint väder. Ställer jag av min häst helt så är det isf mitt i vintern när det är som värst väder med regn, kyla, lera, isgata, mer lera, snöslask, töväder, mer isgata, lera igen osv. Den skånska vintern är ingen höjdare när man inte har ridhus. På våren så går hästarna ut på sommarbete när det finns tillräckligt med bete för att de inte ska behöva stödfodras.
 
Våra hästar börjar gå i gräshagar i slutet av maj/början av juni. Släpps i stora beteshagen efter midsommar då bonden tagit en skörd.

De kommer in några timmar för natten året runt, och får därför en högiva under natten även sommartid. Som utökas när gräset minskas.

Rids och tränas som vanligt, möjligtvis någon lugnare period under riktigt varma veckor.

Blir det en hyfsat torr och fin höst så hoppas jag att de ska kunna gå kvar på betet till oktober/till frosten. Med stödutfodring.

Vi bor i Norra Västerbotten.
 
Mina två går på lösdrift. Under vår, sommar och höst flyttar jag dem till gräshage på morgonen och tillbaka till lösdriften på kvällen. Jag har en som helst vill stå i ligghallen och mest äta hö och en annan som lätt skulle leva på bara gräs.
 
Det glömde jag, jag rider året runt. De går inte så hårt/så mycket att vilor behövs. Jag har inga unghästar nu. Med unghäst ser jag vilor som jätteviktiga men de brukar jag då lägga in lite nu och då, inte över just sommaren utan utspritt över året med längre vila från ungefär november till slutet av januari/början på februari beroende på vädret.
 
Våra har gräs i hagarna nästan året om (dvs om det inte täcks av is eller snö). Min går från gräshage på våren till skogshage med mindre gräs. Killarna har lite mindre gräs vintertid men mer sommartid.
Dom går ute så länge vädret tillåter.
I sommar har dom vilat en del, valacken har det svårt med värme så för hans skull har vi tagit det lugnare.
 
Jag rider också året runt. Vila brukar bli oplanerat med tappade skor, skador eller att jag är sjuk så det planeras aldrig in.

Är det en väldigt varm sommar som i år får de vila mer då jag inte tål sol och värme.
 
Min går inte på bete öht, stallas in året runt och rids året runt. Får några veckor vila sommartid pga semester, men inte annars. ☺️ Fungerar bäst så.
 
Lösdrift hemma, Norrbotten. I år öppnade jag till betet 1 juli, när det började bli mörkt om kvällarna i slutet av augusti stänger jag in i vinterhagen, för att slippa rymmare (har mycket älg, flyttfåglar etc, och en ny häst i flocken). Då får dom några kilo hö i småmaskigt hönät.

Än så länge går det kanske 3-4kg torrhö per storhäst, dom äter sig rätt mätta på 13 timmar bete just nu. Dom lämnar alltså kvar hö i näten. Förhoppningsvis håller betet fram till oktober, men jag stänger av innan det blir för slitet.

Utefter snömängd så skulle jag kunna låta dom beta oktober ut och ibland ända till i december, speciellt min mustang är bra på att gräva.

Så jag begränsar alltså tillgången till betet utefter slitaget på marken. Speciellt på hösten blir marken känslig om det regnar mycket. Hade jag mer mark skulle jag odla vinterbete/stående hö och förmodligen kunna ha dom året runt (men februari till april skulle dom nog inte komma åt så mycket pga snödjupet).

Jag jobbar inte mina hästar regelbundet men den tid på året jag rider minst är nog januari. Snålblåst och -20C, nej tack säger både jag och pålle 😅.
 
Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är det ganska främmande - vi har såhär års fortfarande en hel del bete kvar och jag räknar med att gräs är hästarnas huvudföda åtminstone oktober ut. Dock tas de in nattetid året om och får alltså en liten giva hö till natten även på sommaren, en giva som successivt ökar under höstmånaderna fram till någon gång i november då de i princip bara äter hö (även om det finns lite att "pilla med" i hagarna hela vintern). Och så omvänt på våren - när gräset börjar komma minskar vi högivan gradvis tills de bara får sin "nattgiva" (som minst mellan 0,5 och 1 kilo hö) och resten gräs. Eventuellt kraftfoder, mineraler, salt o andra tillskott får de i någon utsträckning hela året beroende på mängd och sort grovfoder och hästens behov. Jag tycker detta fungerar jättemycket bättre än att ha en skarp övergång mellan betesperiod och stallperiod och det ger bättre möjlighet att ha koll på hur mycket hästarna faktiskt äter (de två valackerna kan inte ha fri tillgång på mat, varken gräs eller hö, då blir de som vandrande tunnor). Dessutom vilar hästarna aldrig över sommaren, utan det är en ganska intensiv tränings- och tävlingsperiod för oss. Vi har det istället lugnare från mitten av hösten fram till lite efter årsskiftet, även om vi sällan ställer av någon häst helt. Och vi baserar hästhållningen på att hästarna året runt går ute i stora hagar där det större delen av året växer "någonting". Bor i södra sverige.

Blev väldigt nyfiken på hur ni andra gör - traditionellt sommarbete med vila och så intstallning och träning till hösten, eller gör ni som jag, eller gör ni på något helt annat sätt? Och hur funkar det för er och för hästarna?
Har både hästar till verksamhet och hobbytävlingsponny. Vi fodrar hö ute, gräset är nerbetat och det är så torrt här i år så växer typ inget. Men överlag är det ju så att mycket gräs- lite hö och tvärtom.
Alla har haft lite semester under sommaren och börjat jobba igen nu och då får de lite kraftfoder också. Vi har dom ute april till slutet av oktober om vädret är ok och det inte regnar så mycket.
Så installningen har inget med arbete att göra utan är bara väderberoende.
Gillar att vila dom på sommaren. På vintern är det tråkigt i hagarna med lera och spöregn... Inga av våra hästar vill vara ute då . Inte inne heller för den delen men vad gör man. Det blir typiskt stallliv då när regnet piskar på tvärsen.
 
Mina går i sommarhagarna tills det börjar bli för blött ute då går dom i vinterhagarna istället. Sover inne hela året då den ena har eksem. Har inte börja ge hö ute än men ska börja erbjuda dom på morgonen nu men tror inte att dom kommer äta så mycket då det finns gräs.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 275
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: phie
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp