Teilani

Trådstartare
Som en uppföljare till att det kommer att bli dyrt med hö i år, hur har ni det med bete?

Jag har som tur är lättfödda hästar, men jag har inte behövt använda munkorg i år om vi säger så. Förra året hade jag bete in i mitten av oktober, i år är det väldigt svårt att sia om hur länge det ska räcka, eller vilka andra blommor och blad de riskerar att stoppa i sig i brist på annat.

Har en stor skogshage och har kollat efter de mer uppenbara giftiga örterna, men hur är det tex med gran? Vanlig gran, i större mängder, kan det vara farligt?
 
Vanlig gran borde inte vara några problem. Jag vet bär vi hämtade julgranar på granngården efter nyår, berättade de att det endast var en sort av granarna som hästarna kunde ät. Den andra var inte bra. Minns tyvärr inte vad den andra sorten hette, men tror inte den andra sorten är så vanlig, den är lite speciell i utseendet.

Hoppas någon som har mer koll kan svara. Detta är det lilla jag kommer ihåg. 😅
 
Jag provar strippbete i år, har två lättfödda hästar och delat upp två hektar i fyra olika bitar på c:a 0.5 ha st. De har redan avverkat 1 ruta och i ruta 2 har de gått 1,5 vecka. Hoppas på att de kan gå en månad i varje ruta! Bor i Skåne, så vi har återväxt långt in på senhösten, bara det kommer lite regn igen!
 
Med två lättfödda ponnyer har jag troligen gnagbart gräs tills snön lägger sig. Av någon anledning har gräset utanför hagen vuxit som vanligt medan det i den avstängda delen knappt vuxit alls. Allt är samma gamla vall.
 
Extremt dålig tillväxt vid stallet i år, hästarna har gått på gräs dagtid i två veckor och det är i princip slut på bete nu.
 
Har tur för vi har 3 hagar med gräs att alternera mellan. 2 mindre och en jättestor så gräset kommer räcka till alla utan problem :)
 
Jag har tack och lov två små, lättfödda hästar så jag räknar med att de kommer klara sig hyfsat fram till hösten. Men som någon annan skrev, munkorg hade de bara första veckan i år. Och de gick över från vinterhagen senare i år än ifjol. Grannarna har sex stora hästar och de har redan slut på bete.
 
Jag tror att jag ska klara mig...
Än så länge går de i en hage med mycket skräpväxter i, och det finns gräs kvar även om den börjar se torr ut.
Men jag har en till rejäl hage med mycket gräs i som jag tänkt flytta dem till strax så att den första kan återhämta sig.

Är det tokigt att putsa av den första hagen nu när det är så torrt?
Skräpväxterna växer sig höga men jag vill ju inte slå av gräset om det är taskig återväxt.
 
Jag provar strippbete i år, har två lättfödda hästar och delat upp två hektar i fyra olika bitar på c:a 0.5 ha st. De har redan avverkat 1 ruta och i ruta 2 har de gått 1,5 vecka. Hoppas på att de kan gå en månad i varje ruta! Bor i Skåne, så vi har återväxt långt in på senhösten, bara det kommer lite regn igen!
Det du beskriver är inte "stripbeta" (stripbeta är egentligen en annan form av bete där man släpper fram djuren en stripa i taget och låter hagen bli större och större)

Du ska inte låta dom tugga ner gräset, du ska byta ofta så gräset hinner komma igen. Alltså en vecka kanske i varje hage i din storlek och sen rotera runt runt.
Jag kallar det rotationsbete.
 
Det du beskriver är inte "stripbeta" (stripbeta är egentligen en annan form av bete där man släpper fram djuren en stripa i taget och låter hagen bli större och större)

Du ska inte låta dom tugga ner gräset, du ska byta ofta så gräset hinner komma igen. Alltså en vecka kanske i varje hage i din storlek och sen rotera runt runt.
Jag kallar det rotationsbete.
Jag är medveten att det inte är "riktigt" strippbete. Nej betet betas ner till c:a en handsbredd och sedan byter jag.
Jag fortfarande fjolårshö att stötta med om det skulle behövas. Vilket jag gjorde de sista dagarna på förra hagen, men jag hade bytt tidigare där om de inte hade lovat regn som sedan ute blev.
 
Jag har gott om bete och två lättfödda så jag utökar hagen eftersom.

Vi kommer däremot inte att putsa ner någon åkermark i år vilket vi normalt sett alltid gör. Utan vi kommer att bala på all mark vi har.
Normalt sett så tar vi bara så det räcker till mina hästar, dvs 20-25 rundbalar.
 
Mitt bete är så gott som slut och då går mina två stora hästar ändå bara ute några timmar per dag pga att mitt sto blir galen av insekterna. Har fyra mindre (under 0,5-0,8 hektar) att växla mellan utöver lösdriftshagen.
Vi har ingen tillväxt alls så nu får de gå ut någon timme då och då för att leta strån. I vinterhagen har de fri tillgång på hö.
 
Igår stängslade jag in 1 hektar där det blev misslyckad vallsådd för några år sedan så har 3 hagar på 1 hektar vardera.
Lär ha gräs fram till snön kommer eller en bra bit in i december, beroende på vad som kommer först.
Först var planen att ta upp och så nytt i äldsta hagen men om det blir ont om hö får det vänta tills nästa år då den behövs som sista beteshage.

Hästarna håller sig bra, den svårfödda håller hullet och den normalfödda lite rund med ingen fara.
 
Jag har inte släppt på bete än, dock får han gå och äta ett par timmar om dagen. Lättfödd, tjock ponny så han kommer klara sig länge på hagen. Räknar med att släppa på fulltid i slutet av juli, sen kan han nog gå där tills i oktober någon gång. Är alldeles för mycket gräs åt oss som det ser ut nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 822
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 845
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Vilket av detta alternativt hade ni valt? Lättfödd shettis, men som ändå behöver äta konstant då hon haft magsår för 2 år sen. Kan gärna...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp