Idapockey

Trådstartare
Hjälp!
Jag har ingen större erfarenhet om bete så ursäkta många frågor...
Jag har två hästar som går i 1 hektar gräs hage året om. Sedan nu för att vänja in de på mer gräs har de fått beta ner våran vildvuxna trädgård men nu går de i den vanliga igen eftersom den ena hästen lärde sig att rymma.
Hur vet man att det är dax att släppa på bete?
När vet man att hästarna är redo?
Vill låta mina hästar gå dygnet runt men det är FORTFARANDE kallt på nätterna och de står o hänger vid grinden. Ska man bara låta de va och behöver de isåfall nattmat? Brukar inte kunna hålla mig vaken så länge XD
Ska de ha kraftfoder på bete, är det bara om de arbetar eller inte? Och om de inte ska ha det hur bär man sig åt att vänja av de?
Hur sjutton gör man med hö? Man stödfodrar ju om det blir blir dåligt med bete men annars? Och hur vänjer man av de från hö till gräs?
Mvh nojjig hästtjej
 
Det beror på häst och bete.
Ganska få hästar behöver stödfodras på bete, blir det torka som förra året så behöver dom flesta ge extra foder då gräset inte växer.

Berodde på häst så kan samma bete vara för lite mat och det behövs ge extra till dom hästarna där betet behöver begränsas då det ger för mycket näring, vanligaste är det sista.

Jag ställer inte av min ridhäst när det är bete, han skulle bli för fet och att inte rida från maj till en bra bit in i oktober finns inte på kartan. Vila gör han runt jul och nyår.
 
Avvänjning från hö till gräs brukar sällan behövas, de väljer själva gräset då det är smaskigare än höet.

När jag hade häst brukade vi börja beta hästarna för hand (dvs i grimskaft) lite varje dag, i början korta stunder och närmare sommaren längre. Sen släpptes de på bete i slutet av juni början av juli.
De beten jag hade min häst på behövde hon ej stödfodras, men det är väldigt olika från häst till häst och bete till bete vad gräset ger för näring.
Jag red även på som vanligt trots att hon var på bete.
 
Det beror på häst och bete.
Ganska få hästar behöver stödfodras på bete, blir det torka som förra året så behöver dom flesta ge extra foder då gräset inte växer.

Berodde på häst så kan samma bete vara för lite mat och det behövs ge extra till dom hästarna där betet behöver begränsas då det ger för mycket näring, vanligaste är det sista.

Jag ställer inte av min ridhäst när det är bete, han skulle bli för fet och att inte rida från maj till en bra bit in i oktober finns inte på kartan. Vila gör han runt jul och nyår.
Får han kraftfoder då eftersom han rids?
 
I förra stallet jag stod (där jag också stod i 12 år) så började vi med stripbetning i mitten av april/början av maj i små gräshagar. Innan det så handbetade jag upp till nån timme om dagen. Släppte på bete 1 juni, och fick gå tills vädret blev för dåligt, vanligtvis runt oktober.

Red hela betesperioden. Kraftfoder endast tillräckligt för att få i henne mineralerna och salt, så ca 100g pellets eller så (två nävar)
 
Får han kraftfoder då eftersom han rids?
Ingen häst behöver kraftfoder bara för att den rids. En häst behöver kraftfoder om hen inte kan äta tillräckligt med hö för att tillgodose sina behov. Mineraler ska däremot ges och de ska balanseras mot grovfodrets innehåll dvs. hö, ensilage, hösilage osv. För att veta vad grovfodret innehåller så gör man en analys som man sedan utgår ifrån när man räknar en foderstat.

Ett tips är att läsa på hastsverige.se. Där finns svaren på många av dina frågor och den sidan är också en stor kunskapsbank om mycket annat som rör hästar. Det är SLU som står bakom den sidan.
 
Ingen häst behöver kraftfoder bara för att den rids. En häst behöver kraftfoder om hen inte kan äta tillräckligt med hö för att tillgodose sina behov. Mineraler ska däremot ges och de ska balanseras mot grovfodrets innehåll dvs. hö, ensilage, hösilage osv. För att veta vad grovfodret innehåller så gör man en analys som man sedan utgår ifrån när man räknar en foderstat.

Ett tips är att läsa på hastsverige.se. Där finns svaren på många av dina frågor och den sidan är också en stor kunskapsbank om mycket annat som rör hästar. Det är SLU som står bakom den sidan.
Tack:-)
 
Jag har alltid följt principen "är det lönt?" Innom häst skötseln :p, dvs ger hö i hagen tills de inte äter upp det, tar in på natten tills det inte känns värt mockningen, ger kraftfoder men då det är mer lönt att ge mestadels hö så har det bara varit för mineraler och tillskott och det fortsätter jag med över sommaren.
Samma princip med täcken och rutinerna för in/ut släpp och fodring. Gav bara kvälls krafft och hö inne då det är smidigare att ge frukost hö och lunch i hagen.
Hade samma täcke ute och inne för att slippa byta och att täckena inte torkade, bytte mellan ute täcken bara för variation.

Man lär sig mycket av att försöka förenkla för sig själv och se vad hästen verkligen behöver för tillfället, och inte bara göra allt mer komplicerat i vardagen bara för att alla andra gör på ett visst sätt.
Hästar är flexibla med rutiner och gjorda för att klara väder och vind :).
 
Jag kan säga att av 100 personer får du antagligen 100 olika svar. :D Det beror på att man har olika erfarenheter, olika hästar, olika marker, olika klimat och olika åsikter i allmänhet. Med mera...

Personligen tycker jag att ju tidigare de får komma ut på gräs desto bättre. Så om man redan i mars kan erbjuda en hage med gräs - dvs där det inte är söndertrampad lervälling utan det finns vinterbete. Då kommer de successivt att börja beta nytillväxt när den kommer och samtidigt som de fortfarande får hö och betar av vinterbetet. En jämnare invänjning är svår att få till.

Vi bor i Uppland och vi brukar sluta ge hö i april/maj. Ibland mitten på april, oftast runt månadsskiftet, nån gåbg har det blivit några veckor in i maj. De går på vall och skog året om, dygnet runt. Så de väljs sakta in på tillväxten. I år har det varit sen tillväxt i hagarna så vi har tagit ut dem i trädgården några h om dan när vi har möjlighet. Vi slutade i år med hö strax innan månadsskiftet. Våra hästar var i gott hull, och hade lite att ta av om det var så.

En del oroar sig gör frostnätter, andra för regn. Jag orosr mig mer för att krångla till saker och störa hästens naturliga invänjning, och hittills efter iaf 15 år, har vi aldrig drabbats av fång eller kolik. Tur eller inte, vi tycker att det funkar för oss.
 
@Idapockey det bästa du kan göra är att läsa på ang det du undrar om, samt att vara noga med att vänja in hästarna på gräs om du sen ska släppa dem i hage med mer bete.

Övriga frågor ang stödfodringsbehov för just dina hästar går inte att svara på såhär. Det beror helt på betet, vädret, dina hästars behov, hagen de går i osv.

Du måste utifrån det helt enkelt lära dig det basala ang hur du ska bedöma. Ffa behöver du kunna så mycket att du kan bedöma betets status och hästarnas hull förebyggande - innan bete/hull ev tryter osv.

Som du fått tips om redan av @TinyWiny - läs på tex Hästsverige s sida till att börja med .
 
Jag har alltid följt principen "är det lönt?" Innom häst skötseln :p, dvs ger hö i hagen tills de inte äter upp det, tar in på natten tills det inte känns värt mockningen, ger kraftfoder men då det är mer lönt att ge mestadels hö så har det bara varit för mineraler och tillskott och det fortsätter jag med över sommaren.
Samma princip med täcken och rutinerna för in/ut släpp och fodring. Gav bara kvälls krafft och hö inne då det är smidigare att ge frukost hö och lunch i hagen.
Hade samma täcke ute och inne för att slippa byta och att täckena inte torkade, bytte mellan ute täcken bara för variation.

Man lär sig mycket av att försöka förenkla för sig själv och se vad hästen verkligen behöver för tillfället, och inte bara göra allt mer komplicerat i vardagen bara för att alla andra gör på ett visst sätt.
Hästar är flexibla med rutiner och gjorda för att klara väder och vind :).

Det är ju sant på många sätt men kräver ju att hästägaren har grundläggande kunskap runt det hela för att kunna appliceras tänker jag .
 
Var försiktig med betet. Nu är det mycket krut i gräset, och mindre hästar och hästar med övervikt kan lätt få fång. Med de kalla nätterna ökar risken, har jag lärt mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har börjat beta min häst för hand lite varje dag för att vänja in honom på gräs och har lagt märke till att han låter en del...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Beaniz
·
Ekonomi & Juridik Jag har sagt upp min lösdriftsplats där jag enligt kontraktet har två månaders uppsägningstid. Skälet till min flytt är att det ska ingå...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 878
Foder & Strö Hej! Mina två hästar går i lösdrift här hemma på gården. Där har funnits gräs att äta fram tills nu, men de har ändå fått hö de senaste...
Svar
18
· Visningar
2 097
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej! Det är så här att jag och sambon har köpt en gård! :) Gården har stått ganska orörd ett tag och inga hästar har funnits på marken...
Svar
5
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp