lillamy73

Trådstartare
Fick frågan från en hästägare om hen kunde få ha sina hästar här på bete.
Sa att det går fint men hagen behöver sig lite upprustning. Jag har material och tiden att fixa hagen är nog runt timmen att få den klar.
Hon hörde inte av sig mer.

Varför vill hästfolk ha hage gratis och inte lägga ner lite arbete att få.ha sina hästar på bete?

Samma förra året en annan hästägare som backade för att det var lite hagfix.

Fattar inte?
 
Fick frågan från en hästägare om hen kunde få ha sina hästar här på bete.
Sa att det går fint men hagen behöver sig lite upprustning. Jag har material och tiden att fixa hagen är nog runt timmen att få den klar.
Hon hörde inte av sig mer.

Varför vill hästfolk ha hage gratis och inte lägga ner lite arbete att få.ha sina hästar på bete?

Samma förra året en annan hästägare som backade för att det var lite hagfix.

Fattar inte?
För det första vet inte alla hästägare hur man gör "hagfix" och för det andra tycker jag att det är uppenbart att det finns någon annan markägare som erbjuder en bättre deal i närheten. Annars skulle säkert folk ta sig tid att fixa din hage, om det var det enda alternativet.
 
Själv är jag trött på markägare som hyr ut hagar som bara ska vara att släppa hästarna i. När man väl står där inser man att hälften är hopknutet med balaband och inte leder ström. Eller tråd som är så gammal att det växer mossa på det.


Annars håller jag med övriga.
 
De personerna som frågat mig om hage har själv hästar hemma och gjort deras egna hagar. Så brist på kunskap finns inte.
Mest troligtvis lathet och bekvämlighet.
De har bara mark till att hålla hästar på vintern.

Det är inte jag som annonserar om mark utan folk som vet att jag inte har häst längre.
Det kanske rör sig om ca 20 stolpar som ska ner och sätta tråd i redan ditsatta isolatorer.

När de fått reda på att de behöver fixas till så går de upp i rök. Hör inget mer ifrån dem trots att de var dem som tog upp kontakten från början.
Oförskämt tycker jag.
 
Själv är jag trött på markägare som hyr ut hagar som bara ska vara att släppa hästarna i. När man väl står där inser man att hälften är hopknutet med balaband och inte leder ström. Eller tråd som är så gammal att det växer mossa på det.


Annars håller jag med övriga.
Kan förstå irritationen om du betalar för att ha dina hästar där men inte om du får ha dem gratis. Sedan spelar det ju ingen roll om tråden leder ström.
 
För oss som vet hur man gör är det inte svårt, för den som aldrig gjort det kan det vara ett oöverstigligt hinder.
Kanske snarare för folk som aldrig har gjort det och inte är händiga.

En som aldrig har gjort det men är van vid att lösa praktiska problem skulle det säkerligen inte vara svårt för.

Jag har exempelvis aldrig byggt en helt ny hage men jag skulle säkerligen reda ut det den dagen det krävs.
 
För det första vet inte alla hästägare hur man gör "hagfix" och för det andra tycker jag att det är uppenbart att det finns någon annan markägare som erbjuder en bättre deal i närheten. Annars skulle säkert folk ta sig tid att fixa din hage, om det var det enda alternativet.
Personen ifråga frågade mig för hon hade ett bete ett par mil bort och jag låg närmare hennes.
Och för min egna del så struntar jag om hagen är hel eller ej. Vill inte ha gratis arbetskraft. Har inga egna hästar längre så jag struntar i om hagen är hel eller ej.
Det är ju jag som bitvis plockat ner den.
 
Fast om det mesta redan är klart så kan det inte va så svårt? Några stolp och lite tråd som behöver dras om kan ta ca 1 timme.
Men exakt inga svårigheter alls.
Hade jag inte varit rädd för fästingar nu när gräset är så oroligt högt så hade jag fixat det. Inga problem när jag hade egna hästar. Gjorde det då för jag måste. Men ger mig inte ut där frivilligt.
 
Fick frågan från en hästägare om hen kunde få ha sina hästar här på bete.
Sa att det går fint men hagen behöver sig lite upprustning. Jag har material och tiden att fixa hagen är nog runt timmen att få den klar.
Hon hörde inte av sig mer.

Varför vill hästfolk ha hage gratis och inte lägga ner lite arbete att få.ha sina hästar på bete?

Samma förra året en annan hästägare som backade för att det var lite hagfix.

Fattar inte?
Är din erfarenhet att det är lättare att du gör jobbet själv, dvs en timma, och tar betalt ordentligt? Dvs vad jag frågar alla, generellt, är ungefär, Är det lättare för folk att betala i pengar nuförtiden istället för tid?
 
Det är väl inte så himla svårt att förstå varför? Det är klart det är mer bekvämt att slippa fixa än att göra det.
Nu verkar det ju som att de redan hade bete på annat håll, så då gjorde de väl bedömningen att det inte var tillräckligt värt jobbet det innebar för att få bete på närmare håll?

Dock håller jag med om att det är en aning oförskämt att bara gå upp i rök och sluta höra av sig, istället för att enkelt säga "tack men nej tack".
 
Kanske snarare för folk som aldrig har gjort det och inte är händiga.

En som aldrig har gjort det men är van vid att lösa praktiska problem skulle det säkerligen inte vara svårt för.

Jag har exempelvis aldrig byggt en helt ny hage men jag skulle säkerligen reda ut det den dagen det krävs.

Och jag som inte är särskilt händig skulle ha stora problem om ingen informerat mig om vad som är siktigt att tänka på.
 
De personerna som frågat mig om hage har själv hästar hemma och gjort deras egna hagar. Så brist på kunskap finns inte.
Mest troligtvis lathet och bekvämlighet.
De har bara mark till att hålla hästar på vintern.

Det är inte jag som annonserar om mark utan folk som vet att jag inte har häst längre.
Det kanske rör sig om ca 20 stolpar som ska ner och sätta tråd i redan ditsatta isolatorer.

När de fått reda på att de behöver fixas till så går de upp i rök. Hör inget mer ifrån dem trots att de var dem som tog upp kontakten från början.
Oförskämt tycker jag.

Ganska konstigt, faktiskt.

Jag hör till dem som äger lite mark, och endast rasthagar.
Jag har fått låna mark till bete. En av hagarna fick jag - självklart - göra helt från grund och det tog ganska lång tid eftersom det är en rejäl hage och delvis genom skog.
De andra hagarna har jag bara behövt byta ut någon isolator och någon trampstolp, tagit en halvtimme. Jag är jättetacksam mot mina grannar som generöst lånar ut sin mark med så liten insats från min sida.
 
Personen ifråga frågade mig för hon hade ett bete ett par mil bort och jag låg närmare hennes.
Och för min egna del så struntar jag om hagen är hel eller ej. Vill inte ha gratis arbetskraft. Har inga egna hästar längre så jag struntar i om hagen är hel eller ej.
Det är ju jag som bitvis plockat ner den.
Här svarar du själv på din fråga. Det var uppenbarligen enklare att beta hästarna ett par mil bort än att laga din hage.

Jag kan mycket väl se mig själv ställa frågan om en oanvänd hage i närheten men sedan ändå använda en längre bort om det innebar mindre jobb. Tycker inte att det är det minsta konstigt.

En annan gång kanske jag skulle bygga en hage från grunden för att läget betydde allt.

Jag förstår faktiskt inte vad det är som du tycker är så konstigt med beteendet.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 859
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 978
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp