Moppa123

Trådstartare
jag har ett litet dilemma som jag önskar lite råd om. Jag har ett sto som är ganska ranghög, iaf ganska kaxig och ska helst sätta andra på plats. Nu ska jag släppa henne på bete tillsammans med 2 valacker och 1 sto i sommar. Jag har talat om för de som har de andra hästarna att min kan vara lite bråkig osv osv.
Vad jag har för ansvar om hon skadar någon av de andra hästarna?

Sedan att något kan hända i en beteshage / med hagkompisar
är något man får räkna med när man går med andra hästar ...

eller hur resonerar ni?

:confused:
 
Det bästa är att ni bestämmer innan hur ni ska göra om något händer. Det kan vara omöjligt att veta vilken häst som sparkat, om någon blivit sparkad, om man inte ser när det händer.

Men ett tips är att ta av skorna bak, så är risken att någon blir skadad mindre. Och se till att ingen har broddar kvar!! En kompis häst blev sparkad av en häst på sommarbetet som hade vinterbroddar kvar.. Den har varit skadad och är inte igång förrens nu. Ägaren sa att hon inte ens visste att hästen hade brodd på... :confused: :crazy:
Hur man nu kan missa något sånt...
 
tack för ditt svar :)
att diskutera innan är nog bäst, och som du sa, vem som sparkar/skadar vem är ju svårt att veta. Jag har tänkt ta av alla skorna under betes tiden, just för skaderiskens skull och för att se hur hovarna mår efter ett par veckors barfota....
 
Hm skulle man inte kunna göra så att varje hästs försäkring betalar skadan samt att alla som delar på betet delar på självrisken vid ev skador? Det borde ju inte bli mer än 500:-/ man.

Och småskador som man ej tar försäkring på delar man också solidariskt mellan hästägarna.

Just eftersom man ej vet om hästarna blkir stökiga eller ej?
/KT
 
När vi släpper ihop hästar gör alla det på egen risk. Om någon har en häst som är extrem tycker jag att man har skyldighet att berätta om det innan man släpper (alternativt välja att inte släppa alls).

Var och en betalar sedan själva för eventuella skador på hästar och tillbehör (täcken och grimmor t ex). Skulle kusarna ge sig igenom staketet hjälps vi åt att laga och köpa in material.
 
Alla ska ju naturligtvis vara med när ni släpper ihop hästarna och gärna då en häst åt gången med mellanrum så dom hinner vänja sig vid varandra och så. Men det har du väll koll på!
Sen är det ju så att du har i princip inget ansvar (ingen skylldighet att betala någonting) om din häst sparkar någon eller så.
Men du har ju ett ansvar att informera andra om att hon kan vara tuff. Sen är det ju upp till var och en att ha sin häst i hagen eller som hagägare släppa in eller inte släppa in hästar där?!

Skador kan hända överallt det är ju därför man har försäkringen. Sen får man ju minimera riskerna så gott man kan.
 
ang, detta du skrev att de ska släppas i omgångar så de hinner vänja sig med varandra...
Ska man släppa den tuffaste hästen först? med den näst tuffa hästen? hur länge brukar ni vänta med att släppa in nästa häst?

henne jag ska släppa med är väldans, ärsh vi kör så ser vi vad som händer.... jag är mer av den oroliga varianten :)

de är två hästar som redan gått tillsammans ( vallacker) sedan nu kommer två jämnåriga ston som ska till "flocken"

alla råd mottages tacksamt!
 
Jag tycker mig minnas att det var ngn här på Buke som blev helt och hållet skyldig att betala den andra hästens skador när hennes häst hade råkat skada hagkompisen. Inga delade kostnader där inte. Om jag minns rätt...
 
jag bävar för vad som kan hända :(
Jag har inte haft denna dam över ett bete ( alltså i mitt ägo) men hon är väldans kaxig när det kommer andra hästar i boxen bredvid, eller i hagen bredvid..

Har försökt att prata med de andra ägarna att man kanske kan dela av hagen först, tror ni det kan hjälpa damerna ifråga?
 
Det är en fördel om hagen är riktigt stor så att en häst som blir jagad kommer undan lättare. Se upp för konstiga vinklar i staketet där en häst kan bli inträngd.
 
Jag har bara varit med om att ägaren själv betalar skador på den egna hästen, det är ju oftast omöjligt att vata vem som skadat och vems fel det är.
Vad gäller betesutsläpp så har alltid alla hästar släpps samtidigt för att undvika att det blir "gängbildning", då är det risk att den hästen som släpps in sist får det besvärligt. :)
 
Men jag tycker mig minnas (inte helt säker) att detta blev prövat t.o.m. (eller det kanske bara var försäkringsbolagen som bestämde? *osäker* :confused:) och det blev iallafall ägaren till hästen som skadat den andra hästen som blev skyldig att betala.
 
jag är nästan säker på att Immer här på forumen har varit i den situationen, dvs hennes häst sprakade en annan. Så skicka henne ett PM o fråga!!

Ang att släppa ihop hästarna en o en, anser jag att det är de sämsta man kan göra. det bäst är att släppa ihop alla, så kan de på ganska kort tid göra upp sin rangordning. Släpper man in dem en och en måste de göra upp rangordningen varje gång en ny häst kommer in i flocken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 952
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 696
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 158
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp