F

fonen

jag letar bete till min häst.
bara undrar vad som e viktigt o tänka på?
saker man ska fråga o sånt?
ska man skriva kontrakt eller nånting?
eller hur gör alla andra?

räcker en liten skog som vindskydd o skydd från regn o värme o så?
 
Sv: bete

Jag tänker främst på:
# Att det är stora hagar.
# Antalet hästar som ska stå där.
# Kvelitén på betet.

Det är viktigt för mig att hästen har så många hästkompisar som möjligt, och att hagarna är stora. Betet är också viktigt att titta på, man kan fråga om hagen vilat under vintern etc. Om betet verkar magert bör man höra med stallägaren om det finns möjlighet att förvara, eller av dem köpa, grovfoder att stödfodra med om det skulle visa sig att betet inte räcker.

Sen ska man såklart prata om hur man gör med vattnet, vem som rengör vattenkaret och hur ofta.
Prata också om hur ni gör vid ev. insläpp av nya hästar. Du kanske vill vara informerad, vara där?

Vindskydd är ovesentligt, däremot uppskattar hästarna skydd från solen. Det är inget måste med det är ju en fördel om de har lite träd eller ev. tak att gå in under.

Något kontrakt har jag aldrig brytt mig om, men det är klart att man kan komma överens om ett kontrakt om man vill.
 
Sv: bete

Sommartid så väljer så gott som alltid hästarna själva att stå där det blåser som mest, där är det minst med flygfän.

Dom föredrar mao ofta ett stort öppet fält framför vindskydd under sommaren.
 
Sv: bete

Jo, men som nu när det regnar i princip konstant? Det finns hästar som går på bete redan nu. Blir de då dyngsura är det väl en fördel om de har vindskydd eller lä någonstans så att de inte blir kalla också?
 
Sv: bete

Jag har bete om du bor i närheten av mig, du kan ju pm:a om du vill
;)
Hästarna på sommaren står när det är som varmast mitt i solen, men där det blåser som bäst för att slippa flugorna, inte i skuggan som man kunde trott och regnar det så står de med svansen mot regnet, eller går och betar och högakningsfullt ger sjutton i vädret. Trots att de kan ta skydd både i sol och regn under träden.:crazy:
 
Sv: bete

Staketet tycker jag är jätteviktigt. Det måste vara väl underhållet och självklart antingen el eller trä (ingen taggtråd, ståltråd, fårstaket eller annat livsfarligt jox). Det är också viktigt att du kollar igenom hagarna så att det inte ligger något och skräpar som hästarna kan skada sig på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag försökte dö. Men jag klarade inte det lika som jag inte klarar NÅNTING. Och min kropp är värde lös så be hövde ha koll på hjärtat...
2
Svar
35
· Visningar
3 221
Senast: ameo
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 690
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 039
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Fisk som kattmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp