Qvistis

Trådstartare
OBS DETTA ÄR EJ EN ANNONS!

Ska ta hem foderhästen på bete från och med typ maj till september.

Har bete men vet ej hur stort det är? Gissa gärna!!!!
26472324.jpg

Det röda området är tänkt som bete ev lite mer.
Räkna med den hörnan som fattas på bilden.

Tror ni betet räker till två hästar????
Kommer ha hö som säkerhet om det skulle bli en dålig sommar med dåligt bete.

Vad skulle ni ta för en häst när det ingår:
Bete,
Mineralsten,
Saltsten,
Fri tillgång vatten,
daglig tillsyn,
närhet till fyledalen = bra uterittsmöjlighet,
stödfodring om de skulle behövas,
påsättning av täcke vid mkt regn (inte för det skulle behövas men men)
 
Sv: Bete

1-1,5 ha?

Jag tror man säger att till en storhäst räkna man att det behövs ca 1ha. Säkert beror det på betet och hästarna. Har du tex en liten häst o en ponny så behöver de kanske inte 1ha/häst? Nu är detta bara tankar, inte fakta.

Vad skulle ni ta för en häst när det ingår:
Bete,
Mineralsten,
Saltsten,
Fri tillgång vatten,
daglig tillsyn,
närhet till fyledalen = bra uterittsmöjlighet,
stödfodring om de skulle behövas,
påsättning av täcke vid mkt regn (inte för det skulle behövas men men)
Kolla runt vad det kostar på andra beten i området och jämför med dem. Priset är ju beroende av utbudet runt ikring. Var det här hos mig, mellan Sthlm o Uppsala, så skulle jag kanske ta ca 800kr/mån/häst. Det är ju inget stort bete och ingen kuperad mark, men det ingår ju o andra sidan ganska mkt service från din sida.

Tänk på att hästarna MÅSTE ha någonstans att gå undan varma dagar när solen ligger på. Ett soltak eller en skogsdunge som ger skugga. Det är jätteviktigt.
 
Sv: Bete

Dom runt omkring tar ca 500kr / mån och det är i skåne.

Ska snart gå ut och stega upp det och se ungeför hur stort det kan vara.
 
Sv: Bete

Om dom brukar ta 500 så kanske det är ungefär vad du kan ta också. Jag vet inte hur stora beten dom brukar ha men om de är ungefär lika stora så kanske det kan vara befogat att ta mer - 6-700? Det ingår ju som sagt ganska mkt service.
 
Sv: Bete

Det är alltid svårt att se på en bild av denna typ, dessvärre tror jag inte att du kan kalla detta för bete och kommer troligtvis inte att räcka för två hästar en hel sommar.
 
Sv: Bete

*KL*

Många beten i skåne är inte dyrare än 500kr/månad och då ingår allt som Ts räknat upp förutom grovfoder. Jag har betalat lite mera när hästarna blivit stödutfodrade med grovfoder ca 800kr from 1/9 om betet inte räckt till, då har det varit sto med föl som haft tillgång till halmad ligghall eller ev box inne i stallet som kunnat användas vid extremt dåligt väder.

Många släpper på beten ett par månader för att hästarna skall få vila ffa unghästar el ston m föl och då prioriterar man inte lämpliga ridvägar eller terräng utan att betet är bra och välskött och att det är så parasitfritt som möjligt samt för service som beteshållaren tillhandahåller.
 
Sv: Bete

Har bete i Skåne och erbjuder allt det du erbjuder plus skydd i hagen ;-). Jag tar 700kr/mån.

Det svåra är att veta om betet räcker. Men har du möjlighet att tillskottsfodra så är det ju egentligen inget problem. Du kan ju dessutom skriva avtal så att den andra hästens ägare kan få ta hem hästen och få en del av pengarna tillbaka om betet tar slut i förtid.
 
Sv: Bete

Skydd är ett måste tycker jag. Är det varmt behöver dom skugga, och är det skitväder behöver dom skydd.
Pris har jag ingen aning om, men här uppe tror jag det brukar röra sig om ca 500 kr i månaden.
 
Sv: Bete

Från maj till september kan jag aldrig tänka mig att det där räcker till ens en stor häst.:confused:

mitt sommarbete är på 20hektar, bäck med rinnande färskt vatten, flertal "vattenhål" skog, lösdriftshall mm.

Jag hyr inte ut mitt bete, men skulle jag göra det skulle jag ligga på runt 500lappen, tycker det verkar vara det normalaste priset på bete.
 
Sv: Bete

Vad är det för hästar du ska ha där? jag tror inte att detta bete räcker för 2 hästar överhuvudtaget, möjligtvis 2 små ponnyer.
jag har tidigare haft 2 hk per häst och det räckte inte.
 
Sv: Bete

Vad är det för hästar du ska ha där? jag tror inte att detta bete räcker för 2 hästar överhuvudtaget, möjligtvis 2 små ponnyer.
jag har tidigare haft 2 hk per häst och det räckte inte.
Det kan nog variera för jag tror nog att de haft ca 1-1,5 ha/häst på en del ställen där jag varit och det har räckt under 3 månader iaf. Men det beror ju på betet förstås. TS kanske bara har tänkt ha hästarna på bete 1 månad på denna yta? Det är många som bara låter hästen beta i juli tex.

Däremot, soltak, är ett måste.
 
Sv: Bete

I översta inlägget skriver TS att hon ska ta hem hästen på sommarbete från Maj till typ September.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 596
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 189
Senast: Lyraolissy
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 797
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 452
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp