Beteende förändring

Pajen13

Trådstartare
Hej! Jag har ett problem min hästs beteende har ändrats kraftigt på senaste. Jag tror att det är för att hon är stressad och inte trivs i det nya stallet. Vi flyttade dit henne för ca 5 månader sedan och det var då problemen började. Tidigare har hon kunnat stå lös på gången och detta är något som hon bara klarar av när hon är trött nu. Hon sparkar och bits mer än hon gjorde innan. Nu går jag och velar om jag ska sälja henne då det inte finns ett annat närliggande stall som fungerar för henne. Vad tycker ni jag ska göra? Tror ni att beteendet kan bero på stress? Tack på förhand.
 
Hur mycket skiljer sig det nya stallet från det gamla? :)

Tänker på utetider, storlek på hagarna, andra hagkompisar.

Beteendeförändrar brukar ofta tyda på att hästen har ont, har du pratat med en veterinär och gjort en hältutredning ? :)
 
Hur mycket skiljer sig det nya stallet från det gamla? :)

Tänker på utetider, storlek på hagarna, andra hagkompisar.

Beteendeförändrar brukar ofta tyda på att hästen har ont, har du pratat med en veterinär och gjort en hältutredning ? :)
Det skiljer sig rätt mycket. Det förra stallet låg i en väldigt lugn miljö medans detta ligger vid en väg. Hon har också mindre box nu. Det senaste året så har hon tyvärr fått flytta runt mellan många olika jag kompisar. Just nu har hon en som hon gillar. Rutinerna är också rätt olika det gamla stallet kom det in så sent som möjligt och gick ut runt 5-6 på morgonen, hon verkade trivas väldigt bra på det. Nu så har vi fasta tider (8-20). Det är endast i hagen och stallet hon håller på med dessa konstiga beteenden. I ridningen och övrig hantering är hon sig själv. Varken vi eller våran tränare har märkt någon hälta. Hon har dock varit lätt halt 2 ggr under våren men just nu är hon okej. Vi har inte pratat med någon veterinär men har tänkt att ta ut en massör. Kanske är nämnvärt att hon innan har anpassat sig på 2 veckor till 1,5 månad så detta är väldigt olikt henne:)
 
Har hon visat hälta 2 ggr på kort tid utan att en veterinär har tittat på hästen så är det hög tid att boka tid hos veterinär nu. Hälta är ett tydligt tecken på att något är fel med hästen och ofta kan skadan funnits ett tag innan hälta börjar synas. Att hästen dessutom visar en markant beteendeförändring gör att jag i alla fall tycker att det är er skyldighet att ta hästen till veterinär. Inte boka massör innan en veterinär har tittat på hästen. En massör får dessutom inte behandla en häst som kan behöva behandling av veterinär. Först veterinär, sedan eventuellt massör i samråd med veterinär.
 
Har hon visat hälta 2 ggr på kort tid utan att en veterinär har tittat på hästen så är det hög tid att boka tid hos veterinär nu. Hälta är ett tydligt tecken på att något är fel med hästen och ofta kan skadan funnits ett tag innan hälta börjar synas. Att hästen dessutom visar en markant beteendeförändring gör att jag i alla fall tycker att det är er skyldighet att ta hästen till veterinär. Inte boka massör innan en veterinär har tittat på hästen. En massör får dessutom inte behandla en häst som kan behöva behandling av veterinär. Först veterinär, sedan eventuellt
Har hon visat hälta 2 ggr på kort tid utan att en veterinär har tittat på hästen så är det hög tid att boka tid hos veterinär nu. Hälta är ett tydligt tecken på att något är fel med hästen och ofta kan skadan funnits ett tag innan hälta börjar synas. Att hästen dessutom visar en markant beteendeförändring gör att jag i alla fall tycker att det är er skyldighet att ta hästen till veterinär. Inte boka massör innan en veterinär har tittat på hästen. En massör får dessutom inte behandla en häst som kan behöva behandling av veterinär. Först veterinär, sedan eventuellt massör i samråd med veterinär.
Tror inte att hältorna hör ihop med det då hon har fått de i samband med ihopsläpp med andra hästar och hon är ganska vild så springer mycket. Dessutom har hältorna endast varat en dag. Men ska definitivt ringa och rådfråga en veterinär!
 
Tror inte att hältorna hör ihop med det då hon har fått de i samband med ihopsläpp med andra hästar och hon är ganska vild så springer mycket. Dessutom har hältorna endast varat en dag. Men ska definitivt ringa och rådfråga en veterinär!
Det KAN ju vara så att hon har något som ligger och gör lite ont, som blir tydligt efter den ökade påfrestningen ett ihopsläpp normalt är. Oavsett är det bättre prognos på små hältor än kraftiga så det är väl jättebra att unna henne en vetcheck innan ni gör något mer drastiskt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
403
Senast: tessan.g
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 102
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp