Bukefalos 28 år!

Beteende nya marsvin

Madick

Trådstartare
Igår flyttade det hem två 9 mån killar till oss från en barnfamilj där de blivit allergiska. Tanken var ju att då är de ju redan vana vid barn osv, men nu börjar jag fundera.

Att de var lite skygga igår kan jag förstå, åka bil långt och så nytt ställe och allt. Men även idag är de väldigt osociala. Det går att lyfta upp dem (har sån där tygkorg) men de sitter mest som paralyserade och ser livrädda ut.

Släppte ut dem i köket på en matta, ställde ut stolar så de skulle ha tak och känna sig lite tryggare. Då började de leka eller bråka eller vad de gjorde. Det såg lite ut som rangbråk, den tuffaste "betäckte" den milda men han såg inte ut som om han tyckte det var särskillt kul. De lät massor, pip och skrik. Men när den tuffa gick iväg följde den milda efter och försökte mucka så jag kände inte att jag behövde ingripa och dela på dem eller nåt.

De bajsar och kissar precis överallt, brukar de inte vara renligare? Det är samma bur som de bott i, samma spån och hö och allt. Hur kan jag hjäpa dem att hitta "sin" toalett?

Tror ni att det är en övergående blyghet mot oss eller att de helt enkelt inte är vana och litar på människor? De är iaf fina i pälsen och ser ut att må bra fysiskt. Äter hö med god aptit.
 
Sv: Beteende nya marsvin

Mina var skygga för mig när jag köpte dem och var det ett tag, trots att den äldre var 1 år och väldigt van vid människor. Även vid miljöbyten blev de mer skygga, och blev mer skygga ganska fort om jag inte hade så mycket tid för dom i nån period. Fortsätt bara umgås med dom så kommer de ganska snart vänja sig vid er. En snabb väg till marsvins hjärtan är ju via magen så att ofta gå o ge dem lite godis (tex varsitt maskrosblad eller så) från handen är en bra grej.

Att den dominanta betäcker är säkert för att han vill hävda sin rang även hos er. När marsvin bråka "hackar dom tänder", det låter som ett tomt tuggande. Och så bröstar de upp sig mot varandra lite, lyfter upp huvudena och visar hakan typ... Kanske lite luddigt förklarat men om du ser det så tror jag att du förstår vad jag menar.

Mina två kan bråka ganska mycket i perioder, det brukar kunna avhjälpas genom massvis med hö löst i buren, eller annat gott som gräs eller så. Sen fastän de rykt ihop så man tror att de ska döda varandra har de aldrig fått en skråma någon av dem. De låter och ser i princip alltid värre ut än vad det är.
 
Sv: Beteende nya marsvin

Jag tycker det låter som normal blyghet bara. Umgås mycket med dem och som lizan sa, erbjud godsaker, så kommer de vänja sig.
Mina marsvin är inte jätteförtjust i främmande som vill klappa, då är de rätt skygga.
Ni är ju fortfarande främmande i marsvinens ögon.

Angående att de kissar och bajsar överallt i buren, tja så gör marsvin, mer eller mindre. De är inte som kaniner som har ett toahörn.
Mina har dock, på egen tass, lärt sig att det är i buren man gör toa, dock kan det ändå hända att hunden hittar mumsiga lakritspinnar på golvet då och då :D.
 
Sv: Beteende nya marsvin

Tackar! Igårkväll var de framme ur gömställena när vi var hemma och runtikring så lite tuffare har de blivit. Den ena kommer fram också när jag närmar mig buren, han har väl insett att det är jag som har käket.

Skönt att det är normalt beteende då!
 
Sv: Beteende nya marsvin

Att gå via magen funkar med det mesta när det gäller marsvin! :D

Angående kissandet och bajsandet, så när mina var nya så kissade och bajsade de överallt när de var ute ur buren, men slutade med det i takt med att de blev mer hemmastadda och gör nästan allt i buren numera. I början var det även en hel del bajsande och ibland kissande även när man höll dom, men det slutade de med och nu händer det bara om jag har dem i knät för länge. :p
 
Sv: Beteende nya marsvin

Jag tror de börjar vänja sig vid oss. Igår satt jag och dottern och studerade dem när de var lösa. Vi satt bara stilla på golvet med maskrosblad i närheten om de skulle få för sig att vilja komma fram och de busade runt. Funderar på om man kan göra nån sorts ramp så de kan gå in och ut ur buren själva? De har bestämt sig för ett hörn där de har huvudsaklig toalett när de är ute lösa så där la jag en tidning, smidigt! Gjorde också som med hästarna, jag la rent spån på mitten så de skulle känna att där ska det vara toalettfritt och än så länge verkar det funka, de håller sig till ena kortsidan och sen kommer det lite när de ändå sitter och käkar förstås på andra kortsidan.

Vilka gulliga djur det här är! Och nu när de är mer trygga så går de ju normalt också, inte kryper fram så de ser helt missbildade ut :-) Jag har döpt dem, Tuffe och Mille heter de.
 
Sv: Beteende nya marsvin

Skoj att det går framåt! :)

Mina grisar får oftast gå in och ut själva, har jag tillräckligt med strö inne kan de hoppa ut själva om jag har en låda (typ skolåda) utanför utgången.
 
Sv: Beteende nya marsvin

Jag har köpt in broar av trä, finns att köpa i djuraffärer. Har en sån vid varje bur (kanin och marsvin) så marsvinen kan kliva i och ur burarna som de vill.
 
Sv: Beteende nya marsvin

En bro låter smart, så de inte behöver hoppa men får grepp. De börjar vänja sig vid att vara lösa i köket men jag ser att de vill in i buren till och från så om de får välja själv kanske de trivs bättre.

De är så roliga. Igår ringde det på dörren, det gör det inte så ofta. De gjorde rivstarter (klorna hörs mot golvet där det inte är matta) för att gömma sig. Sen ringde det på dörren efter 20 min igen, då brydde de sig inte. De lär sig snabbt nya ljud!
 
Sv: Beteende nya marsvin

Hahahaha, det är så sött när de gör rivstarter... Kan inte låta bli att skratta åt min ena när han gör dem, fastän det inte är schysst eftersom han blivit rädd.. :angel: Den andra rivstartar aldrig, han är för cool för det... :cool:

Om de kan hoppa in och ut själva ur buren lär mindre kiss och bajs hamna på golvet och desto mer i buren. En annan bra grej med det är att de enkelt kan komma ifrån varandra för lite lugn o ro om de vill.

Och lär sig fort gör de absolut. Min pappa tränade mina till att hoppa ut ur buren och gå till ett hörn av vardagsrumsmattan för att få färskt gräs/klöver/maskrosblad när han gick ut för att plocka åt dem. Han tränade dem med att säga "godis" på ett speciellt sätt och sen det i kombination med att de hörde hans träskor på altanen gjorde dem tokiga. Snabbt som ögat hoppade de ut och satt sen och väntade på mattan... :love: :D

Jag började även klickerträna mina lite, men hade inte riktigt tid/tålamod, eller kanske framförallt brist på motivation då jag inte visste vad jag ville träna in... :p
 
Sv: Beteende nya marsvin

Idag blir det en tur till veterinären. Besöket lär kosta mer än marsvin+bur tillsammans... men de kliar sig så mycket, det känns inte bra. Lika bra att kolla upp.
 
Sv: Beteende nya marsvin

Kolla igenom pälsen efter ohyra först om du inte redan gjort det. Inte helt ovanligt och kanske sparar du in vet.räkningen.
 
Sv: Beteende nya marsvin

Kollade pälsen innan jag bokade tiden men såg inget konstigt. Veterinären tyckte kaaaanske att han var lite mjällig så hon tejpade och kollade i mikroskåp (det kunde jag också gjort om jag vetat om det :-) ). Men inget där. Skrapprov var ingen höjdare att göra på marsvin för de brukar krampa så vi fick nåt medel som droppas i nacken och så är det storstädning som gäller, sen upprepning av behandlingen om 2v.

Vi fick beröm för fint marsvin :-)
 
Sv: Beteende nya marsvin

Ett tips är att försäkra om du inte gjort det. Kostar inte många hundralappar per år och kan absolut vara värt det. Min ena gris blev jättedålig på midsommardagen ett par år sen och vi behövde åka in på jourtid (för han behövde om inte annat avlivas, han var jättedålig). Han fick dock ligga över efter röntgen av magen och i och med att det var storhelg och jour o allt så kostade det hela till slut 4200:- :crazy:
 
Sv: Beteende nya marsvin

Vad jag förstod av försäkringsinformationen så var man tvungen att ha dem registrerade eller nåt för att få försäkra. Hur och var gör man det?

Ikväll hade vi båda småttingarna med i soffan, de sitter helst hos mig eller äldsta, den yngsta är lite för högljudd och yvig än så länge, men de är snälla och står ut även om man ser att de inte är lika avslappnade som hon oss "äldre". Nu har jag också lärt mig att när de börjar röra sig och bli lite obekväma så är det dax att sätta ner på t.ex. en tidning... nu blev jag väldigt blöt. Oops.
 
Sv: Beteende nya marsvin

Hos Agria behövs ingen typ av registrering av djuret för att få försäkra det. Låter konstigt?
Men jag rekommenderar verkligen att försäkra, krisar det och det är jourtid är det dyrare än självrisken bara att komma in genom dörrarna, i alla fall i Göteborg. :p

Haha jaa, man lär sig att märka när de tycker att det är dags! Min ena visar dock knappt alls när han tycker det är dags, han har kissat på mig ett antal gånger den jäveln.. :p Jag tar ofta helt enkelt en handduk och har dom på så kan de kissa bäst de vill... :D
 
Sv: Beteende nya marsvin

de första dagarna man har en nytt marsvin ska man inte hålla på med dem så mycket,bara låta dem få känna sig hemma och sen kan man börja kela med dem. de jag har haft har blivit väldigt tama.
Ja de är inte så renliga av sig. Bajsar och kissar överallt gör de. Iallafall mina hah
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ett av mina marsvin (som blir 4 år i april) har plötsligt fått svårt att bita av saker. Märkte det igår kväll när jag delade ut den...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 173
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp