Bukefalos 28 år!

Beteendefrågor - Faraohund

Kalaspinglan

Trådstartare
I rastgården där jag håller till kommer ibland en faraohund (hane) som är runt två år, som är en omplaceringshund (två gånger om jag minns rätt).

Min hund har en "flickvän" som han flera gånger i veckan brukar leka med. Det är en månads skillnad mellan dem och de tycker så mycket om varandra att de inte bryr sig så mycket om andra hundar när de väl leker med vandra.

Faraohunden var tyst och lekfull så länge han fick vara med, men så fort min hund och hans "tjej" ignorerade honom sprang han runt dem och skällde, skällde och skällde. Däremot hoppade han på och juckade på min hund flera gånger, och då gick jag in och föste bort den hunden men han fortsatte lite titt som tätt.

I de fåtal situationer jag träffat hunden och hans ägare har jag märkt att hunden inte alls lyssnar på sin husse (vill inte gå in på detaljer med risk för att hänga ut någon). Hunden verkar som sagt väldigt vänlig och snäll, men beter sig lite "hysteriskt" enligt min mening.

Nu har jag några frågor;
- vad är normalt beteende för en faraohund?
- gjorde jag rätt som gick in och försvarade min hund när den andra hoppade på och juckade på honom?
- jag anser att hunden inte beter sig helt "normalt", vad tror ni det beror på?
- kan den hunden ha negativ påverkan på andra hundar?
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Svårt att svara på dina frågor. Man måste nästan se deras uppförande för att kunna säga hur och varför han/de beter sig som de gör.

Att faraohunden skäller när han inte får vara med och sedan går in och juckar på din hanhund, låter för mig som att han gör lekinviter, även juckandet då. Men helt säker kan jag inte vara då man måste se helheten.
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Hej GA, jag förstår att det kan vara svårt att svara på när man inte själv ser. Jag tänkte också att det kan vara som lekinviter (juckandet) men det kommer liksom "mitt i" en lek, och inte "lek med mig-uppmärksamhet".. men du har säkert rätt (som vanligt... *L*).

Jag måste passa på att säga att jag tycker det är intressant att träffa på olika hundar och se hur de beter sig mot varandra, tyvärr är jag ingen expert och säkerligen förmänskligar förklaringarna till deras beteende...
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Att hundar juckar mot varandra är ett dominansbeteende. Vissa tikar gör så för att "visa vem som bestämmer". Oavsett ras..
Att han skäller antar jag är för att han vill vara med och leka.

Att gå in och bryta tycker jag var "fel". Hundarna måste reda ut det själva. Okej om faraohunden bet och var elak, men bara juck borde din hund klara av själv.

Om det är en omplaceringshund så kan det vara nåt han lärt sig i tidigare hem.

Tror inte du behöver oroa dig för att det ska "smitta".

Men det är ju bara mina åsikter. Finns säkert nån som anser annorlunda.. :smirk:
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

potion skrev:
Att hundar juckar mot varandra är ett dominansbeteende. Vissa tikar gör så för att "visa vem som bestämmer". Oavsett ras..
Att han skäller antar jag är för att han vill vara med och leka.

Att gå in och bryta tycker jag var "fel". Hundarna måste reda ut det själva. Okej om faraohunden bet och var elak, men bara juck borde din hund klara av själv.

Om det är en omplaceringshund så kan det vara nåt han lärt sig i tidigare hem.

Tror inte du behöver oroa dig för att det ska "smitta".

Men det är ju bara mina åsikter. Finns säkert nån som anser annorlunda.. :smirk:

Oavsett ras så är juckandet både en dominanshandling, lekinvit och sexuellt. När juckandet infinner sig och hur avgör vad det betyder. Precis som med att en hund reser ragg. Det är inte alltid för att den är arg, den kan lika gärna vara rädd och osäker.

Att gå in och bryta en hund som juckar på en annan anser jag vara en självklarhet, om hunden inte klarar det själv. Tittar du på om en kompis blir överfallen och tycker att hon ska klara det själv, eller försöker du hjälpa henne? När, hur man bryter avgörs från situation till situation. Ibland behöver man inte bryta, men ser man en hund som inte klarar det själv, ska man naturligtvis hjälpa.

Ibland får man lära sin hund att kunna säga ifrån. Jag har gjort det på min tik. Har då haft en hane som varit jäkligt på, som min tik inte klarade/vågade säga ifrån. Jag hade då en vattenspruta och när hanen började jucka och hon bara morrade lite lite grann, så berömde jag henne massor och sprutade samtidigt lite vatten på hanen. Tiken trodde då att det var hon som lyckats skrämma bort honom med sitt morr. Nästa gång han försökte hade hon lite bättre självförtroende och morrade lite mer. Jag sprutade vatten på hanen och han hoppade ner. Tiken fick massor av beröm. Det tog en träning, så förstod hon att man fick morra och kräva respekt.
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Nä, säg inte att jag har rätt. :o Det kan vara en lekinvit, även om det är mitt i leken. Men det är inte säkert. Man måste nästan vara där eller se det på film för att kunna svara.

Det ÄR mkt intressant att se ihopsläpp av hundar eller bara se hundkompisar leka. Man lär sig varje gång! Har ju den fördelen att jag får se mkt hundar som träffas.

Men ibland blir jag tvungen och filma ett beteende och skicka iväg till "min" "hundguru" :D och fråga vad sjutton som händer. Det är så svårt att läsa en del hundar, speciellt de som överdriver ett beteende. Då kan det vara så som de visar eller helt tvärtom. DÅ är det irriterande att man inte kan mer. :mad:
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Hmm.. Det där med vattensprutan kanske skulle kunna vara något att testa på min hund, som inte tar åt sig så värst mycket av tillsägelser? :confused: Vad tror du, det kanske kan gå helt galet?
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Visst, det kan man göra. Men det gäller att spruta i rätt ögonblick och så kan man spruta på kroppen i första hand. Huvudet är lite onödigt, då det oftast räcker med att träffa dem någonstans på kroppen.

Men allt handlar om taiming.
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Kanske ska prova. Jag är rätt bra på att sikta ;) har använt vattenspruta vid några andra tillfällen och då har det fungerat jättebra. Sprutade på ryggen och det räckte bra.

Har sett att en del hundar blir lite frustrerade, eller de vet inte riktigt vad de ska göra, när de ger en massa lugnande signaler och hon inte bryr sig alls. Och det är rätt svårt att hoppa in och få tag i henne, så vattenspruta skulle vara bra om det fungerade.. ja, får ta och prova det.
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Är det i umgänge med andra hundar du ska spruta på henne?
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Ja, jag menade att det är tillsägelser av andra hundar hon inte lyssnar på. Skrev lite otydligt.
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Där tror jag inte att hon kommer lära sig. Tror det är bättre att hitta en dominant (=språksäker och trygg hund) som hon får umgås med.

Om Du inte menar att hunden som Selma inte respekterar försöker att själv säga ifrån till, då kan ägaren till den hunden beröma och du sprutar vatten på din.

Ni kan även testa att låta den hund som är lite lägre/försiktigare leka med kopplet på. Då får hunden lite trygghet/stöd från sin ägare.

Men det bästa för en hund som Selma är nog att umgås mkt med dominanta hundar, så att hon blir bättre och mer noggrann med språket. En hund som inte visar respekt, kan råka illa ut, även om det bara handlar om lek.

Lycka till!
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Tack för tipsen! :)

Hon brukar få leka med en väldigt bra, äldre tik, som fått vara med och "uppfostra" Selma lite ända sedan hon var liten. Men tyvärr bor den hunden så långt bort så de träffas inte så ofta. Och här hemma känner vi inte många med hund. Grannens hanhund är väldigt dominant och visar det tydligt med kroppsspråket, men Selma märker inget (eller jo, men hon slarvar, visar underkastelse en hundradels sekund och sen tror hon att det räcker och blir lika jobbig igen..) så nu har han gett upp och springer iväg så fort han får syn på henne. :p

Ska försöka hålla ögonen öppna och se om jag hittar någon bra hundkompis. Tack för hjälpen. :)
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

Och förlåt att jag snodde din tråd. :angel: :D
 
Sv: Beteendefrågor - Faraohund

jag ska försöka filma M's nästa hundyra (lek med andra hundar) så kan ni få analysera i all oändlighet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 133
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 570
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp