Beteendefundering - vad är det som triggar?

villhöver

Trådstartare
Vi har stött på ett intressant fenomen i stallet och jag funderar lite på vad detta kan bero på.
I stallet jag står är det just nu 4 hingstar och 9 valacker - inga ston. Men - det finns en valack som triggar igång de andra på ett udda sätt. Det är en äldre valack, väldigt "tyst" och låg i rang, gör inget väsen av sig överhuvudtaget.
Hingstarna blir väldigt intresserade och hingstiga när han går förbi hagarna och vid två tillfällen (olika konstellationer) har två valacker som varit jättekompisar, blivit ovänner och gett sig på varandra när han är i hagen. De låser sig i att "skydda"/valla undan den äldre och göra rätt tuffa utfall mot den andra för att hålla undan den.
De gör alltså inget mot den gamla valacken utan slåss om honom istället. Som om det var ett sto de vill ha för sig själv.

Vad kan detta bero på? Jag har bara sett detta innan när det varit blandflock - men hos oss finns inga ston och har inte funnits heller så har de helt enkelt tagit honom som substitut?
 
Upplevde något liknande med min förra häst.
Vi hade en hingst och en valack hemma (hingsten hade betäckt ston förr, så visste vad det handlade om) och fick hem min kallblodstravarvalack. Pållen va klippt då så hade täcke (vinter).
Första dagarna gick finfint, fast dom sprängde ingenmanslandet vi gjorde dag 1.

Det mysko kom när det blev soligt och vi tog av Pålle täcket. Hingsten blev helt betuttad och försökte betäcka, till bägge valackarnas förvirring.
Jättekul att nya hästen fick väteperoxidblekta fläckar på ryggen efter lite broddar det första som händer..

Gick så långt att det gick för hingsten i boxen när man hade den nya på gången.

Även senare då han flyttat så kom han springandes när man red förbi.

Så kanske är så att vissa valackar luktar lite feminint eller nått? Eller så va en kortklippt kille för fin att låta bli?

Hoppas nån svarar så även jag kan bli klok på't, även om det gått mer än 10 år!
 
Är nog feromoner som spökar. Han luktar kanske tjej.
Ja det är lite det vi funderat på - att det är nåt med lukten, kanske nåt hormonellt, som gör att det slår slint.
En av de aktuella kärlekskranka valackerna har haft en låtsastjej tidigare, när han var hingst var han helt fixerad av en valack och skrek och vrålade efter den hela tiden (om den var inom, eller utom, synhåll). Den valacken såldes sedan och var borta ett halvår innan den kom tillbaka till stallet för en kort period - fixeringen slogs på direkt igen. Old love dies hard så att säga :cautious:
 
Jag har också sett två valacker slåss om en tredje. Utan att för den delen visa någon form av... um... romans? mot den tredje valacken. Det verkade vara någon annan form av ägande/MIN KOMPIS DIN FULA INKRÄKTARE! som var grunden där. Tyvärr fick valack nr3 ganska mycket stryk då han ibland hamnade mellan de två andra (valack 1 och 3 gick i samma hage, valack 2 i en annan).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Hästhantering Jag har läst några trådar tidigare här om de problem som kan uppstå i blandflockar med ston och valacker. Jag har då fått uppfattningen...
Svar
17
· Visningar
2 366
Senast: Linda_A
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp