Beteendeproblem, katt som bits och klöser

Fast näe, det där är bara osnällt och respektlöst mot katten som med största sannolikhet bara försöker hävda sina gränser. En katt med humör lär snarare bli riktigt förbannad och bita ifrån ännu värre nästa gång, och det är det sista som behövs i en sån här situation. Katten kommunicerar med de medel den kan, det ska inte straffas.
Kommer katten till mig och sätter igång och bitts och rivs och jag gång på gång försökt med att vänligt sätta ner den och den kommer farande igen - då får det bli den varianten. Den behöver inte vara hos mig alls. Men sen är det det att kunna hantera katten även när den inte vill utan att för den skull bli sönderriven och biten. Plocka fästingar, göra rent sår osv. Eller för all del bara få in katten i buren för att åka till veterinär.
 
Kommer katten till mig och sätter igång och bitts och rivs och jag gång på gång försökt med att vänligt sätta ner den och den kommer farande igen - då får det bli den varianten. Den behöver inte vara hos mig alls. Men sen är det det att kunna hantera katten även när den inte vill utan att för den skull bli sönderriven och biten. Plocka fästingar, göra rent sår osv. Eller för all del bara få in katten i buren för att åka till veterinär.

Just det där med att ändå kunna hantera katten någolunda när det är något hon ogillar så som kloklippning hade varit väldigt skönt. Varken bada henne eller gå in i transportburen/åka bil är problem för oss då vi tränat mycket sen hon var liten.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 020
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
23 907
Senast: Amk
·
Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
4 895
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp