Beteendeproblem? Tips...

Saigon

Trådstartare
Hur skulle ni göra? Vi har tagit över en underbar omplacerings-hund (1-årig dalmatiner-hane). Det har fungerat väldigt bra och han är helt underbar på alla sätt och vis. Men, det finns ett litet problem som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera på bästa sätt. Hos förra ägaren har han i princip aldrig haft kontakt med andra hundar. Och de få hundar som han hittills hunnit träffa sen han kom till oss har han varit väldigt positiv till, om än lite klumpig och ovan vid mötena. Han blir också gärna lite väl het på gröten. Och det märks tydligt att han helt enkelt inte vet/har fått lära sig vett och etikett och inte vet hur han ska uppföra sig vid möten. Men som sagt de hundar han haft kontakt med hittills har haft överseende med honom och mötena har varit lyckade.

Idag så träffade han en hanhund i stallet. Han var då kopplad (kunde heller inte släppa honom då pga att han även än så länge är lite het på gröten med hästar och katter) vilket nog var lite olyckligt ur underlägsenhetssynpunkt. Ganska så omgående började han morra ganska rejält på den andra hunden när de luktade på varandra. Men samtidigt så viftade han på svansen emellanåt och verkade inte direkt aggressiv utan mer förvirrad för han ville samtidigt hemskt gärna få mer kontakt med den andra hunden. Jag avvaktade läget lite för att se hur det utvecklade sig men han morrade bara mer och mer. Visade dock inga tänder men stelnade till rejält emellanåt.

Den andra hunden tog det hela med ro och sa varken bu eller bä (men enligt ägaren brukar den vara het på andra hundar).

Vi höll väl på i ca 5-10 min tid och ibland tystnade han och luktade (båda pissade en skvätt) och man trodde att nu hade det löst sig, men så började han igen.
Jag stod på helspänn ett par gånger och var beredd på att dra bort honom ifall han skulle attackera, men som tur var gjorde han inte det. Men det kändes som att det var otroligt nära ett par gånger. Men samtidigt så känner jag inte honom helt ännu så jag är inte helt hundra säker på att jag avläste honom helt rätt (men vi har haft väldigt mga hundar, även dalmatiners, förut så jag är inte ovan)

Men det var iaf uppenbart att han var förvirrad för han ville så gärna prata med den andra egentligen. När den andre drog sig undan ett par steg så hoppade våran i kopplet, gnydde och sa " -kom tillbaka!" Vilket den andre också gjorde (vilket jag tolkade som att han inte kände sig speciellt orolig för att min skulle bli agressiv). Men som sagt trots försök så slutade det inte helt lyckligt utan vi fick gå därifrån utan ngn större framgång. Vilket ju inte kändes bra.

Så hur göra nu? Helt klart är ju att han borde få släppas ihop med ngn annan hund som kan lära honom lite hyffs och där han kan få vara lös så att han inte känner sig underlägsen/trängd. Men vågar man det? Nu när man sett tendenser så känns det lite otäckt att släppa ihop honom med ngn annan. Och vilken typ ska man i så fall släppa honom med? Guda-snäll eller ngn som tål lite tuffa tag och som kan läxa upp honom om det behövs? Men samtidigt känns det ju då som att risken ökar för att det ska sluta negativt. Och det vill man ju absolut inte. Det är ju så lätt hänt att en ond cirkel startar.

Ngn som har erfarenhet och tips? Han är för övrigt rejält könsmogen och är enormt intresserad av att "porra" så tanken har redan lutat lite grann åt en ev. kastrering. Ngn som har erfarenhet utav det?

Han har så otroligt bra psyke förövrigt så vi är väldigt måna om att han inte ska bli "förstörd" utan ska bli en fungerande social individ.

Som sagt, mga tankar just nu... Ska man bara ha is i magen och låtsas som att det hela inte hänt och gå in i nya möten med siktet inställt på att han är guda-snäll eller är det oansvarigt? Jag är ju egentligen för att djur ska få klara upp saker och ting utan allt för mkt inblandning från ägare men samtidigt så vill jag ju absolut inte riskera att han ska skada ngn annan hund...

Ett annat problem är också att vi saknar lämpliga hundar i området. De flesta är ganska morriga och störiga av sig (vilket han inte alls reagerat på när han mött dem under promenad) och jag vet faktiskt ingen lämplig kompis så här på rak arm...

Vad göra?
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Jag hade gjort så här.

1. Gå med i en brukshundsklubb eller någon hundgrupp- dels för att han ska få träffa andra hundar under ordnade förhållanden och lära sig att alla är inte roliga. Där jobbar man och ni kan få en bättre relation. Del för att ge honom träning och stimulans.

2. Där försöka hitta en språksäker (gärna äldre hund) som han kan få lära känna och utveckla sitt språk tillsammans med. Ägaren till denna hunden bör vara kunnig och kunna se språkskiftningar snabbt.

3. Aldrig låta honom hälsa på en annan kopplad hund där du inte har en aning om hur språksäker den hunden är. Koppel medför mycket spänning och med tanke på att din hund då kanske beter sig tvetydigt så är det upplagt för missförstånd.

Så hade jag gjort i första läget. Sen hade jag också tagit bort "ovanan" (i mina ögon) att hälsa på allt och alla och enbart valt ut några som är tillåtna, men det är upp till var och en.

//E
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Är det vår f.d. grannes Dalmantiner ni skaffat? :p Han var precis likadan. Var inte van vid andra hundar. Blev stel och morrade men skulle ändå hälsa. Han fick hälsa så på vår tik ett par gånger och sen så släppte det. (F.ö. så gik de alltid med en ridpisk i handen om han skulle anfalla någon hund :o )

Jag skulle INTE släppa honom med hundar som ska sätta honom på plats. Han ska lära sig att lita på andra hundar. Undersöka dem och inse att det inte är någon fara. Han ska inte ha motsatta erfarenheter. Iaf inte ännu. Låt honom umgås och lära sig.

Är det en hund som ni inte tror att han går ihop med så passa på att träna att umgås med hundar på avstånd. Att det inte är någon stor sak att man ska umgås med matte fast det finns en annan hund i närheten. Försök att göra det till en naturlig och skön grej istället för ett förbud.

Att vifta på svansen betyder inte att en hund är glad. Det betyder att den är socialt engagerad. Utifrån det så får man avläsa om man själv tycker att det är negativt eller positivt. Hundar slår/viftar ju med svansen när de arbetar på olika sätt också. kampar, söker etc etc. Så att vifta på svansen behöver inte vara att en hund är just bara glad som när matte kommer hem.
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

lady_vip skrev:
Sen hade jag också tagit bort "ovanan" (i mina ögon) att hälsa på allt och alla och enbart valt ut några som är tillåtna, men det är upp till var och en.

Tack för tips!

Det är tyvärr inte möjligt... I de situationer som han är tvungen att vara med i så kommer det förekomma en del lösa hundar.
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Tack så mkt för dina tankar!

Jo, det är ju en sådan naturlig lösning som jag skulle önska (dvs att det går över av sig själv efter ett par gånger)...

Att möta hundar på avstånd är def inget problem. Det märks att det är endast på så vis han mött hundar förut. Han kan mkt väl ignorera dem om man pockar på hans uppmärksamhet eller om han hittar ngn doft som ter sig mer intressant. Så att så långt så sköter han sig exemplariskt! Det är def. inga problem alls att bara möta andra hundar.

Jag får ta och efterlysa ngn stabil hund som han kan umgås med...

Och visst, jag är ju helt på det klara med att han behöver öva sig på att umgås rent generellt med andra hundar, men det som spökar i mitt huvud lite grann är hur mkt det uppvisade beteendet igår hänger ihop med att han faktiskt är könsmogen och den andra var en hanhund som står högt i rang? Det jag funderar på är om det är ett beteende som kommer eskalera i takt med åldern? Dvs är det en hund som faktiskt borde kastreras och kanske borde göras det redan nu innan han hunnit bli alltför stursk?
Han har förövrigt ett kanon temperament med mkt intelligens och vaket sinne men är även mkt mild och snäll och otroligt mån om att göra rätt. Så i alla situationer hittills så har jag varit mkt, mkt nöjd med hans psyke.

Inte ngn som har erfarenhet av kastrering av hanhund?
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Saigon skrev:
Tack för tips!

Det är tyvärr inte möjligt... I de situationer som han är tvungen att vara med i så kommer det förekomma en del lösa hundar.

Jo, fast lösa hundar är en helt annan sak, jag menar kopplade.

Sen kan man ju fundera på det där. Jag tränar massa tjejer i agility och vi ar ca 10 hundar lösa på banan samtidigt, ingen av de hundarna springer och hälsar på varandra. Mina hundar hälsar inte heller på andra hundar om de är lösa (tänk dig en jakt, där släpps alla möjliga hundar och den som bara springer efter andra hundar fångas in rätt snabbt), de är så fokuserade på mig.

Iaf, faktum kvarstår att han bör få umgås med en hund som är språksäker, som kan lära honom att läsa av ordentligt.

Kastrering tar ju bort hans könsdrift, inte "dåligt" beteende. Jag är helt för kastrering av hundar som inte ska användas i avel, jag gör det själv. Dock ska man veta att det kan förändra hunden. Sök på gamla trådar.

//E
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

lady_vip skrev:
Sen kan man ju fundera på det där. Jag tränar massa tjejer i agility och vi ar ca 10 hundar lösa på banan samtidigt, ingen av de hundarna springer och hälsar på varandra. Mina hundar hälsar inte heller på andra hundar om de är lösa (tänk dig en jakt, där släpps alla möjliga hundar och den som bara springer efter andra hundar fångas in rätt snabbt), de är så fokuserade på mig.

Iaf, faktum kvarstår att han bör få umgås med en hund som är språksäker, som kan lära honom att läsa av ordentligt.

Kastrering tar ju bort hans könsdrift, inte "dåligt" beteende. Jag är helt för kastrering av hundar som inte ska användas i avel, jag gör det själv. Dock ska man veta att det kan förändra hunden. Sök på gamla trådar.

//E

Tack!! Varför tänkte jag inte på att söka på gamla trådar :o

Ja det är ju sant som du säger att jag borde absolut undvika träff i koppel på ett tag :idea: Ska börja leta med ljus och lykta efter en stabil kompis.

Tyvärr är det de andras lösa hundar som jag inte kan kontrollera. Våra andra hundar har också alltid kunnat varit lösa utan att springa fram till andra utan tillåtelse. Men i det här fallet så "behöver" han kunna umgås med veterinärernas lösa hundar på jobbet samt kunna fungera i stallet med de andra lösa hundarna. Men jag är ju samtidigt medveten om att åtgärder behöver vidtas om han inte gör det.

Men som sagt jag ska söka på gamla trådar. För jag är ju medveten om att det inte löser ett dåligt beteende men det kan kanske göra situationen mer lätthanterlig?
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Kastration kan göra situationen bättre, vet dock att måga kastrerade hanhundar blir bemötta på ett konstigt sätt då de inte luktar nåt, andra hundar blir konfunderade.

//E
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Ja jag såg det... Men efter att ha läst igenom ett antal trådar så känner jag mig ännu mer övertygad om att jag vill kastrera honom. Jag vill inte riskera att det utvecklar sig till ngt värre (tänker då på fler faktorer än just bara hanhundsmuck)
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Man ska aldrig låta sin hanhund hälsa på en annan hanhund om man inte vet att de går ihop! De flesta hanhundar ska då försvara husse/matte. Det är ledaren som sköter möte/hälsning på andra hundar. Hunden ska istället lära sig att om husse/matte inte bryr sig om den andra hunden så gör inte jag heller det!
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Jo men det är ju ett problem då om man inte är synsk...

Och mina hundar vill jag ska vara sociala och om möjligt fungera ihop med de flesta hundar. Det blir så mkt lättare då och desto roligare för hunden.
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Anna 87a skrev:
Man ska aldrig låta sin hanhund hälsa på en annan hanhund om man inte vet att de går ihop! De flesta hanhundar ska då försvara husse/matte. Det är ledaren som sköter möte/hälsning på andra hundar. Hunden ska istället lära sig att om husse/matte inte bryr sig om den andra hunden så gör inte jag heller det!

Fast en hanhund som är vettig i skallen och språksäker klarar det alldeles utmärkt.

//E
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

det där är inte sant. alla hanhundar är inte helt testosteronstinna och jämt förbannade. tycker nästan att tikar är värre med sånt om det nu skulle vara könsbundet.
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Nja, beroende på ras och omständigheter skulle jag vilja säga. Jag skulle då inte släppa ihop två vuxna, jämbördiga rottisar eller Schäfrar, oavsett hur språksäkra de än är. Risken för att det smäller är alldeles för stor och inte lär de kunna göra upp heller. Å andra sidan skulle jag inte släppa ihop två jämbördiga tikar heller.

Att kunna vara lösa och tränas bredvid varandra är en sak, att umgås en annan.
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Måste hunden hälsa på andra hundar? När jag har mina i koppel eller lösa är det jag som ska hälsa på både hundar och ägare först. Jag tycker inte hunden ska vara den som får gå i täten och avgöra om den vi hälsar är vän eller fiende, det är jag. Om han får lära sig att det inte är han som har ansvaret kanske han kan lita på att du kan göra rätt bedömning.Finns det många lösa hundar runt omkring blir det lite sjå att få bort dom förstås...
Om du är i stallet kan väl hunden vara i bilen dom timmarna? Har aldrig förstått varför det alltid ska vara så mycket lösa hundar i stallet. :angel:

/absolut
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

I situationen som du beskriver i ditt inlägg, där han träffar en annan stallhund. Där låter det som om han var väldigt osäker och fick inte någon hjälp av dig. Han vill hälsa, men känner sig osäker och behöver stöd ifrån din sida. Du skriver att Du står på helspänn och beredd att dra bort honom så fort något händer. Inte så mycket till stöd med andra ord. Absolut inget elak menat gentemot dig, men det är så jag tolkar situationen. Nu är detta svårt, med tanke på att man måste se det hela för att kunna säga varken bu eller bä.

Men ett tips är att inte stå still när Du möter andra hundar. Rör Dig lite eller allra helst gå en promenad, så löser det upp både stela mattar och hundar.
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Saigon skrev:
Och mina hundar vill jag ska vara sociala och om möjligt fungera ihop med de flesta hundar. Det blir så mkt lättare då och desto roligare för hunden.

Det där kan man som ägare ha önskningar om, men det är ändå hunden som ska avgöra hur social eller inte social den vill vara. Man kan aldrig tvinga eller träna en hund i att vilja umgås med andra hundar. Det slutar bara illa.
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Så sant så sant. Oftast är det vi ägare som vill... Sen helt plötsligt så kommer vi på att vi INTE vill och så blir det också ett problem.

Promenad är super! Är det samma hundar som träffas i stallet så lägg ned tid på att lära hundarnas umgås bredvid varandra utan att behöva leka eller umgås på annat sätt. Om de får promenera ihop och lära känna varandra så behöver de kanske inte leka och trassla i stallet.
 
Sv: Beteendeproblem? Tips...

Att vifta på svansen betyder inte att en hund är glad. Det betyder att den är socialt engagerad. Utifrån det så får man avläsa om man själv tycker att det är negativt eller positivt. Hundar slår/viftar ju med svansen när de arbetar på olika sätt också. kampar, söker etc etc. Så att vifta på svansen behöver inte vara att en hund är just bara glad som när matte kommer hem.

En svansviftning kan även innebära att, - Nu är jag jävligt sur, så passa Dig!! Allt beroende på hur de viftar på svansen och vilka andra signaler de sänder ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 262
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp