Beteendevetare

Lill76

Trådstartare
Vad gör en sån? Har fått lov att ta hjälp av företagshälsovården för mitt mående och dom bokade in mig hos en beteendevetare. Vad kan man förvänta sig av en sån? Har tidigare gått hos kurator, men inte tyckt det hjälpt mig så mycket.
 
Beteendevetare brukar inte vara en yrkestitel, utan en examen. Men jag tror det närmaste du kommer i likhet är kurator.
 
Hej
Jag är beteendevetare. En beteendevetare har en magister / fil kand examen i sociologi, psykologi eller pedagogik. Finns även beteendevetarprogram nuförtiden. Oavsett är det ett huvudämne som man läser samt kompletterar med andra fristående kurser. Jag har t ex sociologi som huvudämne i min examen men blev så att jag läste lika mycket psykologi och lite juridik till. Kuratorer är oftast socionomer.
 
Vad gör en sån? Har fått lov att ta hjälp av företagshälsovården för mitt mående och dom bokade in mig hos en beteendevetare. Vad kan man förvänta sig av en sån? Har tidigare gått hos kurator, men inte tyckt det hjälpt mig så mycket.

Kurator light, ungefär. Om man tycker sig få bra stöd av företagshälsovårdens beteendevetare eller inte beror nog mycket på personlig lämplighet (alltså hos beteendevetaren).

När jag hade gått i väggen hänvisades jag till en sådan men tackade nej, jag ville ha en riktig terapeut och göra ett rejält jobb med mig så jag ordnade det på egen hand.

Men jag tror att du gör klokt i att se positivt på att du får träffa personen ifråga, så länge du bara är på väg in i väggen är alla insatser bra för att förhindra det.
 
Kurator light, ungefär. Om man tycker sig få bra stöd av företagshälsovårdens beteendevetare eller inte beror nog mycket på personlig lämplighet (alltså hos beteendevetaren).

När jag hade gått i väggen hänvisades jag till en sådan men tackade nej, jag ville ha en riktig terapeut och göra ett rejält jobb med mig så jag ordnade det på egen hand.

Men jag tror att du gör klokt i att se positivt på att du får träffa personen ifråga, så länge du bara är på väg in i väggen är alla insatser bra för att förhindra det.

Jag är lite tveksam också då jag skulle vilja ha en riktig "utredning" eftersom jag har återkommande problem jag inte blir av med.... men min vårdcentral är inget att hänga i julgranen, så jag tänkte väl prova här för att se vad detta ger.
 
Det beror väldigt mycket på person och ställe skulle jag säga.
Jag är beteendevetare med inriktning personal, eller personalvetare med inriktning beteendevetare (beror på arbetsställe hur jag kategoriseras av andra, själv ser jag mig nog mest som personalvetare med inriktning beteendevetare). Jag jobbar en del med stresshantering, konflikthantering, psykosocial arbetsmiljö och skulle inte känna mig bekväm att jobba som terapeut. Men det finns ju många beteendevetare som har (minst) steg 1-utbildning som psykoterapeuter och med den inriktningen kanske du kan bli hjälpt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
773
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 376
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 818
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp