Betesalternativ

Lindon

Trådstartare
Vilket av detta alternativt hade ni valt? Lättfödd shettis, men som ändå behöver äta konstant då hon haft magsår för 2 år sen. Kan gärna gå ner ca 15kg.

1. Hö (låg socker) i hönät fri tillgång, mindre hage, grusad, endast något grässtrå som sticker upp runt stolpar. Natt inne med begränsad mängd hö.

2. Bete på dagen med munkorg på riktigt avbetat kort gräs. Natt inne med begränsad mängd hö. Större hage.

3. Bete med munkorg på dagen på långt samt kort gräs. Stor hage. Natt inne med hö.

4. Bete med munkorg några timmar i skogen (granskog). Resten hö. Natt inne.

5. Endast bete i skogshage med munkorg.

Motion: 1-1.5h /dag, alla gångarter. Mesta dels körning. Nu har jag alternativ 1, vilket gör att hon står med näsan i höt och käkar konstant, vilket hon behöver men hon rör ju sig för lite. Lutar år alt 4, för vi har ingen ström i tråden i skogen så jag vågar inte lämna dit henne utan uppsyn.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Betesalternativ

nr 5! :) fast med el, finns batteridrivna elaggregat! Jag har en häst lättfödd med EMS som jag testat det mesta som alternativ och som oxå haft magsår och igentligen behöver äta dygnet om, hon går på skogsbete/magert med betesbegränsare dygnet om. det är det enda som får henne att sluta vara så matfixerd samtidigt som hon kan äta när hon känner att hon behöver det för magens skull utan att bli brutalt fet :)
 
Senast ändrad:
Sv: Betesalternativ

Jag har en lättfödd shettis, och till honom hade jag valt bete då han mår bäst av att få äta när han känner för det, men ändå måste gå runt för att få tag i maten. Antingen på gräs med munkorg eller skogshage med munkorg.
 
Sv: Betesalternativ

Alternativ 5 tycker jag låter bäst för både dig och hästen :) Hästen kan då äta hela tiden och blir inga foderbyten (hö och bete), samt mer lättskött för dig om han går ute dygnet runt :)
 
Sv: Betesalternativ

Svarar alla.
Problemet är väl att vi har så mycket mygg att det inte förrän nu ens gått att ha hästarna i skogen. Annars är det den optimala lösningen. Våra stora killar är känsliga, medan shettisen inte blir så biten. Vi har hittills i sommar haft exemtäcken på alla pga alla mygg,men det börjar lätta nu. I början av sommaren hade jag dom där en stund men alla sprang runt galna övertäckta av mygg så det var bara att hämta dom därifrån..

Hon blir lätt stressad med munkorgen så jag undrar om hon skulle klara dygnet runt utan att försöka rymma ut.

Angående foderbyte har vi klarat oss bra i år, vi har fortfarande hö kvar från förra hösten som hästarna äter av tills den nya säsongens kommer. Det är endast stora killarna som vant in sig på gräs halva dygnet.

Ska prova ha henne några timmar i skogen som omväxling till hagen med hö. Vi får semester nu så vi kan lätt ha dom där hela dagarna. Kan hålla på och spraya myggspray och fiffla med täcken. Sen får jag helt enkelt motionera henne hårdare så att hon förbränner mer! Ska omvärdera om någon vecka. Måttbandet visade 5 kg lättare från förra veckan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp