Betesdammsugare

Merope

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av så kallade betesdammsugare? Funkar de verkligen och i så fall, på alla underlag? Är de smidiga att jobba med? Berätta allt, jag är nyfiken :idea:
 
Sv: Betesdammsugare

Vi har mellanstorleken på betesdammsugare och vi är väldigt nöjda. Den suger bra på alla underlag, man kan till och med suga upp på torven i boxen utan att en massa torv följer med när man fått in snitsen. Den suger lika bra på grusat underlag som i långt gräs. Den är lätt när den är tom men eftersom min rymmer motsvarande ca 4 skottkärror fulla med skit så blir det givetvis tungt om man ska dra den för hand någon längre sträcka eller om det är uppför. Vi använder en fyrhjuling eller en åkgräsklippare med drag och drar med den om vi ska mocka i större hagar.
 
Sv: Betesdammsugare

Tack för ett utförligt svar! :bow: Låter jättebra att man till och med kan dammsuga i boxen bara man får in knixen (fast jag antar att det beror på hur grisig hästen är också).
 
Sv: Betesdammsugare

Jag använder en Paddock Cleaner 500H Plus betesdammsugare i min lösdrift/hage. Den är suverän! (naturligtvis säger jag så eftersom jag även är återförsäljare :laugh: )... Nej, men seriöst. Jag har tre hästar som går i en lösdrift på ca 2 hektar. Tidigare var det ett elände att hålla rent, grepar som fastnade i gräs och tuvor, skottkärror som skulle dras uppför slänter och tippade över ojämna underlag.. Nu tar det mej ca 45 minuter till en timme att städa av hela hagen varannan eller var tredje dag! Och det blir super rent! :bump: Den funkar lika bra i gräs som på grus eller jord/sand, det gäller bara, precis som nån tidigare sa att lära sig knepet hur man suger upp från grus/sand utan att få med så mycket av underlaget. Städar även "blöta högar" i regn utan bekymmer. Jag har testat andra modeller oxå och de fungerar likvärdigt när det gäller att städa/suga upp (det är samma motor på de flesta) men däremot så är denna modell överlägsen när det gäller att tömma ur bajset. Det som sugs upp ska ju oxå tömmas ut när behållaren blir tom... ;)
 
Sv: Betesdammsugare

På vilket sätt är modellen du använder överlägsen vid tömning? Och vad drivs betesdammsugare av? Kanske är olika beroende på storlek? Känns som en dum fråga, men jag har ju aldrig sett en i verkligheten :o
 
Sv: Betesdammsugare

Tömningen av denna är mycket enklare av tre orsaker; du trampar bara ner en pedal för att frigöra tippfunktionen på behållaren (istället för att behöva för hand krångla med en låsfunktion nere framför/under behållaren), behållaren har en rak kant nertill bak vilket gör att allt lätt åker ur när man tippar (i skillnad mot en kant som går lite upp på andra modeller och håller bajset kvar i tanken även fast man tippar), och den är lite högre vilket ger en bättre tipphöjd.

Själva sugen drivs av 95-okt bensin, det är en "vanlig" encylindrig Honda fyrtaktsmotor på den. Just den modellen jag använder har en medelstor behållare, (rymmer en halv kubik skit :rofl: ) och den kopplar man bak på en hjuling/åkgräsklippare/trädgårdstraktor eller vadhelst med dragkrok på och drar runt den i hagen med den. Blir typ en liten släpkärra med dammsug på bakom hjulingen... :D

Har man ingen hjuling eller annat lämpligt fordon att dra den med så finns två andra alternativ; en mindre maskin som man kan dra för hand alternativt en ungefärligt lika stor men som sitter på ett chassi som är motordrivet så att man bara "styr" med hjälp av handtag... typ som en gräsklippare som man inte behöver knuffa fram utan som drar fram sig själv.:p En STOR gräsklippare... :D
 
Sv: Betesdammsugare

Aha :idea: Tack för svaret, nu känner jag mig lite klokare :) Det verkar helt klart mycket enklare att mocka med dammsugare än med grep och skottkärra. Nu har jag ju ingen egen går än så länge, men när jag väl har en kan det mycket väl hända att jag skaffar en "skitsugare", de verkar ju vara värda pengarna.
 
Sv: Betesdammsugare

Jag använder en Paddock Cleaner 500H Plus betesdammsugare i min lösdrift/hage. Den är suverän! (naturligtvis säger jag så eftersom jag även är återförsäljare :laugh: )... Nej, men seriöst. Jag har tre hästar som går i en lösdrift på ca 2 hektar. Tidigare var det ett elände att hålla rent, grepar som fastnade i gräs och tuvor, skottkärror som skulle dras uppför slänter och tippade över ojämna underlag.. Nu tar det mej ca 45 minuter till en timme att städa av hela hagen varannan eller var tredje dag! Och det blir super rent! :bump: Den funkar lika bra i gräs som på grus eller jord/sand, det gäller bara, precis som nån tidigare sa att lära sig knepet hur man suger upp från grus/sand utan att få med så mycket av underlaget. Städar även "blöta högar" i regn utan bekymmer. Jag har testat andra modeller oxå och de fungerar likvärdigt när det gäller att städa/suga upp (det är samma motor på de flesta) men däremot så är denna modell överlägsen när det gäller att tömma ur bajset. Det som sugs upp ska ju oxå tömmas ut när behållaren blir tom... ;)
 
Vi hyrde en betesdammsugare för att städa av en vinterhage på ca 1 hektar som används av 2-3 hästar. Oerhört smidigt och enkelt! Vi kopplade på den på vår fyrhjuling och vi var klara på några timmar. Många års skit i hagen… Hade varit omöjligt att fixa med skottkärra.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 205
Senast: Hoarfrost
·
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
355
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
272
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
273
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp