Bukefalos 28 år!

Maja_Kandi

Trådstartare
Jag och min sambo köpte vår första gård i höstas och trivs verkligen urbra! Till gården finns ca två ha åker som vi kommer använda uteslutande som betesmark. Men de föregående ägarna har inte skött marken alls utan den har förvildats totalt och ser bitvis förjäklig ut. Därför funderar jag på att plöja upp den, så nytt och helt enkelt fixa till den ordentligt!

Min fråga är därför ganska enkel men omfattande: Hur gör man?

Hur länge måste vallen "vila" från hästar innan man återigen kan göra hage där? Hur mycket skulle det kosta att så dessa två ha? Vilka grässorter skulle ni välja att så? Vi har en bonde som har sina åkrar i anslutning till vår och min tanke var att be honom om hjälp mot att han såklart får pengar för bränsle och sen får ta hö på vallen de åren som hästarna inte kan gå där, är det ett skäligt "pris"?

Tacksam för svar!
 
Sv: Betesfix

Min första fråga är hur marken faktiskt ser ut? Vilken typ av hästar ska gå där?

Min åsikt är att hästfolk generellt är för snabba med att plöja upp och så nytt på mark som inte behöver hålla vallkvalitet.
 
Sv: Betesfix

Håller med Lady vip där.
Om det inte är så att det är upplöjd mark som fått växa igen kan det räcka att slå med betesputs och använda som det är. Då går den att använda på en gång. Ev. sly brukar hästarna ta hand om.
Vallfrö är ganska dyrt och det får ni ju betala. Det ska vara utan Rajgräs och inte mycket om något klöver alls till hästar. Fråga efter lämplig blandning där ni köper, det brukar finnas för häst.
Kan ni få den dealen med bonden har ni gjort en bra affär men fråga kan ni alltid. Beror på hur bra kontakt ni har.
Ska ni så om får ni räkna med ett år innan ni kan använda betet. Hade ni varit lite snabbare hade ni kunnat låta bonden så spannmål i våras och sått in vall i det. På så sätt blir vallen hållbarare tack vare stubben och det är bra att ha spannmål emellan och inte så gräs efter gräs även om det går det också.
 
Sv: Betesfix

Vi sitter lite i samma sits... marken har varit suuuuuuperfin betesmark för *hrm* 30 år sedan kanske.. sedan har den förfallit och de som vi köpte av har inte gjort något åt betet utan haft hästarna där ändå. Det hade vi förra året också när vi var alldeles nyinflyttade, och kommer förstås ha även i år men...

Vi kommer inte att plöja - dels vill vi inte ha en enda stor äng bara - och dels är det galet mycket sten i marken. Själva betet är kanske 2-3 ha, sen är det en del skog och dungar här och var, en del lite våtare mark också. I år röjer vi sly och fäller "småbjörkar" (ca 5 cm i diameter på stammen). Förhoppnigsvis med hjälp av får som kan växelbeta med hästarna. Nästa år kommer vi gallra ur skogen lite för att optimera vattenupptaget hos de träd som blir kvar och så in mer betesväxtlighet (gräs).
 
Sv: Betesfix

Tack för svar!

Det är en lägda som det slagits hö på förut, senast för kanske fyra-fem år sen, vet inte exakt. Men de som bodde här innan oss hade som sagt inte hästar här så gräset bara växte och växte och det är mestadels daggkåpor och annat ogräs. Inte så mycket sly ännu, bara lite lite i kanterna. Så det är ju alltså "riktig" åkermark men den är helt enkelt misskött och förfallen. Det är två ha helt öppet.

Hästarna som ska gå på betet är mina två småttingar (i år ett och två år) samt deras lekfarbror, en äldre nordis. I år kommer det ju inte räcka alls så jag ska försöka få arrendera lite av bondens lägda alldeles intill vår och sen blir det ju till att stödfodra med hö tidigt.
 
Sv: Betesfix

Jag är tveksam fortfarande till att plöja. Du skulle kunna testa att släppa hästarna där och se hur det ser ut efter en säsong och sedan utvärdera.

Annars, släpp får på betet en säsong, förhoppningsvis tar de död på alla växter som inte tål bete. Gödsla och se vad ni får. Annars, gräv bort det ni inte vill ha och så fläckvis.

Få hästar tål att gå på vallbete ändå, ängsbete är ett mycket bättre val, sen att tillskottsfodra om det behövs.

Kan du inte ta ett par bilder?

Anledningen till att jag är skeptisk är att jag haft mina hästar på bete på naturmark de senaste 10 åren. Ingen häst har fått fång, eksemhästar mår bättre och även lättfödda hästar klarar det ganska bra. Marken i sig är en i grunden god jord, men med mycket sand och fläckvis därför relativt näringsfattig. Pga ratades den för jordburk och har varit hästbete minst 30-40 år, enbart. Marken har aldrig plöjts, de sista åren har dock EU krävt att icke nerbetade områden skulle putsas på hösten. Det har inte gödslats, inte blivit sått. 7 hektar har kunnat föda minst 6-8 hästar maj-oktober.
 
Senast ändrad:
Sv: Betesfix

På din beskrivning hade jag plöjt upp och bearbetat marken för minska mängden oönskade växer och sedan sått in den i en fröblandning lämplig för bete.
Det kommer ju att innebära att den inte går att använda på ett eller två år. Men det kommer att löna sig med tiden om den vallen som finns har så mycket ogräs i sig.
 
Sv: Betesfix

Tack också Masse för svar! Det var lite så jag tänkte, på ett lite längre perspektiv...

Här kommer två bilder på vallen från i höstas samma dag som vi flyttade in. Hästarna fick gå och äta ner där ända tills det blev vinter, men det är myyyycket långgräs som inte ätits av som nu ligger, plus att det är mestadels ogräs som sagt. Man ser tydligt vart bondens lägda tar vid och vår slutar. :grin:

hemma001.jpg


hemma002.jpg


Nån där man ser en liten del av hur det ser ut idag.

bete167.jpg


På många ställen växer inte gräset, det sticker upp ett fåtal daggkåpor. Dessutom har det varit mycket sork bitvis så på vissa ställen är marken alldeles tokknölig och hålig (såklart har vi gått runt och fixat till det värsta på de ställen vi sett).
 
Sv: Betesfix

Jag hade nog försökt först med att regelbundet putsa betet och även att gödsla om det är möjligt. Det blir så mycket enklare och det är inte säkert att slutresultatet blir bättre bara för att ni plöjer upp och sår nytt gräs, det är en hel del arbete med att anlägga en ny äng och den måste noga hållas efter i början så att det inte ogräset tar över.
 
Sv: Betesfix

Varför i hela friden vill du plöja upp det där?

Låna lite får som får gå där antingen med hästarna eller växelvis, putsa det som ev blir kvar i höst :)

Jag har gammal vall, inte spec omskött tidigare. Ogräs, sly och massor med gamla rator.

Får-häst-får-häst om vartannat och nu i vår såg den ut som en golfbana :D

Jag har tusen gånger hellre ett naturbete än ett odlat, hästar och ponnyer kan äta så mycket de vill och de som ev är svårfödda kan man ge lite tillskott.
 
Sv: Betesfix

Det betet hade jag inte brutit upp. I mina ögon verkar det bra, med tanke på att odlad vall verkligen kan ge oönskade effekter på hästarna (feta, fång etc).

Putsa ratorna regelbundet, fundera på gödning och jag tror du kommer få ett lagom bete. Det är lättare att tillskottsfodra än att begränsa. Begränsa (yta) kommer att ge hårdare tryck på ytan.
 
Sv: Betesfix

Tusen tack allihopa för alla era svar! :bow:
Kanske man skulle låta vallen vara ett tag då, vilken himla tur att man kan fråga några som varit med längre än jag själv!


Hmm, en liten fråga till då! :D
Jag kom på att min hovis har massvis med får, han kanske skulle kunna låna mig ett gäng. Hur stängslar ni när ni har får med hästarna? Att inte ha enbart fårstängsel förstår jag såklart, men kan man få dem att stanna inne i hagen med enbart vanlig eltråd (och stängsla a la shetlandsponny) eller måste man ha sånt nät? Jag har aldrig haft får. :angel: Kan tillägga att jag har ett mycket bra aggregat.

Och en till fråga.
Bitvis har det som sagt varit stora angrepp av sork vilket gör marken riktigt knölig och hålig bitvis, hur skulle ni göra där? Nu har vi gått runt i vår innan det växte upp och försöka kratta till det och stoppat ner stenar och jord i de värsta hålen, men det är ju helt omöjligt att få till allt...
 
Sv: Betesfix

Bitvis har det som sagt varit stora angrepp av sork vilket gör marken riktigt knölig och hålig bitvis, hur skulle ni göra där? Nu har vi gått runt i vår innan det växte upp och försöka kratta till det och stoppat ner stenar och jord i de värsta hålen, men det är ju helt omöjligt att få till allt...


Sorken brukar flytta på sig när man har häst i hage- de gillar inte stampet o trampet så den biten kommer nog lösa sig.

Jag skulle inte heller plöjt upp-äldre vall är outstanding när det gäller tåla hästtramp.
 
Sv: Betesfix

Sork gillar när marken ligger orörd och med långt gräs. Tycker som flera här att de bilderna inte är någon katastrof. Betesputs och slå av allt långt, vilket inte sorken kommer att uppskatta och sedan djur som rör sig kommer säkert att få dem att flytta på sig. Vi har inte ett sorkhål i hagarna men i vallarna har det varit en del efter de milda vintrarna.
Gamla hål kan vara otäcka om någon trampar ner i dem i full fart men fyller ni i det värsta så borde det klara sig. Vi brukar köra med tallriksvält på betena och vallarna dels för att köra sönder och trycka ner gödseln i marken men också för att jämna till ev. sorkhål.
 
Sv: Betesfix

Får brukar stanna inom elstängsel. Tro mig. Har vart installad hos en fårbonde en gång, och där fanns bara elstängsel.
 
Sv: Betesfix

Jamen dåså! Ska prata med hovslagaren och se om jag får låna ett par stycken! Kanske inte behövs så många...?

Som jag gjort nu har jag delat av det på tre bitar, men jag skulle kunna göra så att fåren kan gå under avskiljningarna så de kan komma undan hästarna. Blir ju riktigt spännande detta! :D
 
Sv: Betesfix

Vill återigen tacka alla för hjälpen! :bow: :bow: :bow:

Har precis hämtat gödningsmedel som jag här på forumet läste mig till skulle vara bra för bete! Har dessutom pratat med min hovslagare som skulle låna mig några får som kommer till nästa vecka - super! Så nu hoppas jag att jag får ordning på betet så att det håller ett tag till! ;)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 332
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp