Betesfunderingar

DeDen

Trådstartare
Hej

Jag är bara väldigt nyfiken på hur andra tänkt i min situation, vill inte skapa stor diskussion eller dålig stämning.

Jag har en mindre d-ponny. Just fått ner honom i vikt (igen) och fullt igångsatt, denna gången pga konvalecent.

Han står i ett inackorderingsstall.
Nu har vi släppt inackorderingarna på bete och stallägare vill helst ha få stora grupper på sommaren så alla inackorderingsrna ska gå tillsammans (7 st, varav en ponny inte är släppt än)
Min ponny blir tjock när han tittar på gräs men de andra storhästarna behöver bra bete. Vi har löst det med att min går med betesreducerare. Vilket funkat 2 somrar utan några som helst synliga skador på tänderna)

Vi hade även alternativet att han, den andra ponnyn och en av de mer lättfödda hästarna skulle gå tillsammans i en "bantningshage".

Hade ni låtit honom gå med den stora flocken (som är väldigt fin och harmonisk på sommaren) med betesreducerare (han slickar både salt, dricker och kliar sina kompisar med den på) eller hade ni tryckt på för att han skulle gå i bantningshage med en mindre grupp? Eller hade ni försökt med något annat alternativ?

Nyfiken på hur andra skulle tänkt.
 
Behöver han betesreducerare hela sommaren? Isåfall, inget bete eller begränsat. Är det en kortare period, nu när gräset är som mest bördigt, skulle jag ha honom med reducerare.
 
Behöver han betesreducerare hela sommaren? Isåfall, inget bete eller begränsat. Är det en kortare period, nu när gräset är som mest bördigt, skulle jag ha honom med reducerare.

Om jag kan hålla igång honom motionsmässigt borde jag kunna ta av den framåt mitten av sommaren,
 
Om din häst fungerar socialt med de andra hästarna och inte får problem med skav, svårighet att dricka etc, hade jag valt att ha den på det stora betet med betesreducerare på.
 
i min värld är betesreducerare något som används så lite som möjligt, kanske som en tillfällig lösning. Att ha betesreducerare på hästen dygnet runt i många veckor är inget alternativ för mig.
De av mina hästar som kräver betesbegränsning får en mindre hage där det av naturliga skäl finns mindre gräs. De får också halm i fri tillgång (placerat inomhus, så den överlever regn utan att bli dålig innan den är uppäten). Det fungerar bra hos mig.
 
Jag använder själv betesreducerare på mina hästar och ser inget fel med det, hellre betesreducerare än en tjock häst som riskerar att bli sjuk. Men, jag hade inte velat ha den på dygnet runt. Finns det någon möjlighet att ha hästen på bete dagtid och i bantningshage nattetid? Så har jag med mina. De går på gräs dagtid och i uppgrusad hage på nätterna. De får då sin vanliga högiva till natten.
 
Betesreducerare endast en del av dagen. Vi har väldigt mycket gräs och ingen tillgång till nedbetad hage. Men hästarna betar endast halva dygnet, på kvällen går dom i sin vinterhage med ligghall och får halm. Min kan inte gå 12 timmar på detta feta gräs just nu. När betet blir kortare tar jag av den och han får mindre betestid när jag kan fixa det. Så betesreducerare sätts på på morgonen, sen åker jag till stallet och tar av den runt 16,00 tillbaka och rider runt 18,00. Alternativ rider runt 17 och sen släpper ut så han får äta till 20. Har fördelen att ha en våg i stallet så han vägs flera ggr i veckan så att jag ser om han får för lite eller för mycket gräs. Vi med matglada hästar hjälps åt så mycket vi kan. Har data från 3 år tillbaka på vikten med olika lösningar. Nedbetad hage, utan betesreducerare heltid och som vi har i år. Kan tillägga att betesreducerare är den i mitt tycke sämsta lösningen men tyvärr enda alternativet maj, juni, juli
 
Jag kan tillägga att stallägaren vill att alla går tillsammans på det stora betet. Han vill ha så få hagar igång samtidigt som möjligt. Så ska jag få en bantningshage måste jag få med honom samt 2 andra hästägare att gå med på det vilket inte är det lättaste. Att ta honom från betet delar av dygnet är inget alternativ då han avskyr att bli ensam, vilket han då skulle bli och skulle behöva vara instängd i en box under den tiden som han skulle vända uppochner. Jag har han smitit ur förr.

Han är en mycket speciell herre så är svårt att få honom nöjd och lugn, och han älskar sin stora sommarflock.
Jag håller med om att betesreducerare inte är det bästa alternativet. Men tror inte de andra alternativen kommer funka lika bra gör honom...
 
Inne på natten är min lösning till gräset slutar växa, typ juli. Jag skulle åka ut och ta in honom själv om du inte får några att samarbeta med dig i stallet. Vad betalar du för detta upplägg, dvs enbart bete från maj?
 
Om det finns ett alternativ till "bantningshage" med 2 till pållar och din häst kan gå där utan betesreducerare hade jag pushat för det, beroende pp hur de andra 2 hästägarna tänker med
 
Jag har nu omvärderat betssreducerare då pållen fick kolik förra veckan. Veterinären trodde inte det var avgörande men jag chansar inte. Nu hjälps vi åt att ta in dom en stund på dagen för att minska betestiden. VI har sjukt mycket fet vall i hagen. 378 kg vid betessläpp, 391 kg förra veckan i viktuppgång. 5 lökar fattigare.
 
På mina blir valet GG då dom inte tycker om när flocken delas, inte ens om hagarna ligger brevid varandra är dom nöjda.
Inte nöjda nu som 2 och inte när jag hade fler under somrarna.

Visst skulle jag kunna anpassa betet så det passade den lättfödda och stödfodra den andra men vill ju även få hagarna avbetade och helst utan att ta in andra utifrån.
 
Inne på natten är min lösning till gräset slutar växa, typ juli. Jag skulle åka ut och ta in honom själv om du inte får några att samarbeta med dig i stallet. Vad betalar du för detta upplägg, dvs enbart bete från maj?

1775 i månaden under betesmånaderna, men då med tillgång till stall, ridhus och paddock.
 
På mina blir valet GG då dom inte tycker om när flocken delas, inte ens om hagarna ligger brevid varandra är dom nöjda.
Inte nöjda nu som 2 och inte när jag hade fler under somrarna.

Visst skulle jag kunna anpassa betet så det passade den lättfödda och stödfodra den andra men vill ju även få hagarna avbetade och helst utan att ta in andra utifrån.

Jag har valt metoden gg också nu för dels så är inte de andra intresserade av en bantningshage, och dels så är han inte särskilt förtjust i de hästarna han isåfall skulle gått med.
 
Inne på natten är min lösning till gräset slutar växa, typ juli. Jag skulle åka ut och ta in honom själv om du inte får några att samarbeta med dig i stallet. Vad betalar du för detta upplägg, dvs enbart bete från maj?

Hade han klarat att stå ensam i stallet på nätterna hade detta varit ett alternativ. Tyvärr blir han stressad då
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har ett shettissto som snart ska föla. Tanken i sommar var att de skulle gå ihop med min storhäst i en hage då ponnyn inte klarar...
Svar
4
· Visningar
674
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp