Beteskrav för hästar

Fast ingen är väl emot principen att hästar helst bör få gå på bete om det fungerar för individen? i tråden alltså. Jag tror bara man (i alla fall jag är nog lite) emot att det ska vara lag på det, eftersom lagar kan vara lite för fyrkantiga för alla de här shettisarna och araberna om man inte kan trumma upp en lämplig stor stenöken till dem eller en gigantoform gruspaddock varpå frågan är om endera skulle få kallas bete ens (bete antyder väl äta något som växer på platsen).
Här är du inne på något intressant: jag har mycket mark och många hagar, som växelbetas mellan hästarna och fåren.
Några av hagarna har, helt eller delvis, mycket mager mark/nästan skogsbeten, som passar för endera en flock med baggar i överhull på sommarsemester, eller för lättfödda kallblodsvalacker eller t.ex. shettisar.
Dessa relativt steniga och variationsrika marker, är dessutom ofta mycket naturligt väldränerade, och fungerar utmärkt även på vintern.

Det är svårt att få dessa magrare hagar godkända i sin helhet, som bidragsberättigad mark enligt EU-reglerna, eftersom "fodervärdet är för lågt" i vissa delar.
Fodervärdet bestäms i enlighet med en norm som handlar om att t.ex. hålla producerande mjölkkor i hull, inte efter vilken art och typ av djur gården har.
Inte efter att gården som helhet, behöver en variation av beten som passar alla djur i gårdens produktion, under alla delar av året.
 
Jag vet inte om vi har en Länsstyrelsepersonal ibland oss eller om det bara är en tillfällighet, men kolla kommentarsfältet från dagens Miljömålsseminarium som jag deltar i :D.

Visa bifogad fil 60237
Det vore väldigt bra, om hästar, hade en högre status som betesdjur, och räknades in bland djurenheterna på gården.

Så snart hästar börjar "räknas", när de finns på "aktiva lantbruk", så vore det lämpligt med ett beteskrav för dem.

Då borde också de marker som räknas som betesmarker, kunna anpassas för olika djurslags behov, så att t.ex. "magra beteshagar till shettisar" blir godkända betesmarker.
 
Här är du inne på något intressant: jag har mycket mark och många hagar, som växelbetas mellan hästarna och fåren.
Några av hagarna har, helt eller delvis, mycket mager mark/nästan skogsbeten, som passar för endera en flock med baggar i överhull på sommarsemester, eller för lättfödda kallblodsvalacker eller t.ex. shettisar.
Dessa relativt steniga och variationsrika marker, är dessutom ofta mycket naturligt väldränerade, och fungerar utmärkt även på vintern.

Det är svårt att få dessa magrare hagar godkända i sin helhet, som bidragsberättigad mark enligt EU-reglerna, eftersom "fodervärdet är för lågt" i vissa delar.
Fodervärdet bestäms i enlighet med en norm som handlar om att t.ex. hålla producerande mjölkkor i hull, inte efter vilken art och typ av djur gården har.
Inte efter att gården som helhet, behöver en variation av beten som passar alla djur i gårdens produktion, under alla delar av året.
Jo exakt, dessutom tar man säkert inte hänsyn till fjällkor i det heller så det skulle säkert vara svårt att en betesmark godkänd även om den duger för mjölkkor som är fjällkor.

Sedan var det ju regeln om max antal träd på betesmark också. Dvs viss bra betesmark i Sverige som till och med kan vara en sänka för koldioxid har så mycket träd att det är en skog i Sydeuropa och därmed inte kan få bidrag som betesmark.
 
Jag tycker att bete är självklart. För hästens skull.
Men jag förstår samtidigt att de som bor storstadsnära får det svårare.

Av de hästar jag har kommit i nära kontakt med genom åren (många) som har vuxit upp på lösdrift, är det ingen som har överätit sig. Så inte heller på betet, när de har kommit dit.
Finns säkert det vanliga undantaget.

Men visst, det blir inte lika bekvämt för ryttaren att ha hästen på bete.
Många gånger tror jag att det är där som skon klämmer.

Har en kompis som har mjölkkor, över 200 aktiva i stallet. På sommarhalvåret går de ut, men de går ju in och mjölkar ändå. Blir mer arbete bara.
Då måste ju hästägare kunna lösa bete med, tänker jag?

På Strömsholm på stenåldern, stod de flesta skolhästarna i spiltor dygnet runt, utom vid ridpass. När man skulle ut med sin andra häst, som man inte hade pass med, var det många gånger med livet som insats. :) Ibland hann man bara skritta runt Åsen 20 minuter.
Vet att det 1X2 ett par veckors tid om jag, när jag när jag passerade Markan:
1 Skulle sitta fint på hästen
X Skulle hänga på trekvart på en bockande häst
2 Hästen kom först och jag en stund senare.
De små och få rasthagar som fanns, var det slagsmål om och korta tidsintervaller.
Det var ju inget konstigt att det var så på den tiden?
Ändå tror jag inte någon skulle vilja gå tillbaka till den hästhållningen?

Samma sak vid ett ev. beteskrav.
Först skulle omställningen vara svår.
Därefter förstår man inte att det inte alltid varit så?
Samma sak är det med lösdrift. Har man fått det att fungera, vill man inte tillbaka?
För hästens skull.
 
Men hade ni inte redan en tråd om mjölkkor mm???


Ang beteskrav på hästar. Jag ser hellre krav på kompis, yta, markförhållanden, ligghall och begränsad tid på box (typ 4 h kanske?).

Fattar faktiskt inte öht hur det fortfarande kan vara tillåtet att stänga in ett strövande flockdjur på box hela natten och/eller hålla dem eventuellt även där ensamma i små hagar.
 
Om man hållit hästar på samma sätt som man håller kor hade jag absolut varit för ett beteskrav på häst med, men nu ser det ju inte ut så.
Båda djurslagen har bättre och sämre normer i hur man håller dem & det finns nog saker man kan lära sig av mellan dem - men att ha samma regler mellan dem ser jag ingen anledning till i dagsläget. Det är trots allt inte själva betet jag tycker är det viktiga i lagstiftningen om kor utan att de ska få komma ut. Moderna mjölkgårdar med lösdrift inne & mjölkrobot där korna bestämmer själva där de vill mjölkas tycker jag verkar vara ett bra liv i övrigt dock.
 
Det spårade som sagt ur lite här med en massa diskussion om kor och mjölkpriser mitt bland tråden som ska handla om hästar. Jag har flyttat 60-70 inlägg till tråden om kor på grönbete och hinner inte gå längre tillbaka än så. Rapportera gärna om ni ser fler inlägg som ni tycker ska flyttas så tittar jag på det senare.

/Mod
 
Jo exakt, dessutom tar man säkert inte hänsyn till fjällkor i det heller så det skulle säkert vara svårt att en betesmark godkänd även om den duger för mjölkkor som är fjällkor.

Sedan var det ju regeln om max antal träd på betesmark också. Dvs viss bra betesmark i Sverige som till och med kan vara en sänka för koldioxid har så mycket träd att det är en skog i Sydeuropa och därmed inte kan få bidrag som betesmark.
Den regeln finns som tur är inte längre.
 
På bilderna får man ju intryck av att de framstår som ganska rimliga, för en lekman.

Även om det kanske är lite osäkert om Lojsta hed kvalar in. Men det borde den ju på ren tradition om inte annat. :)

Jag menar att det har mindre betydelse även om stödsystemet såklart spelar roll. Det viktiga för var och en är väl mest att hålla reda på vad som är vad när man gör ansökan.
 
På bilderna får man ju intryck av att de framstår som ganska rimliga, för en lekman.

Även om det kanske är lite osäkert om Lojsta hed kvalar in. Men det borde den ju på ren tradition om inte annat. :)

Jag tycker kraven i sig är rimliga, men det är oerhört svårbedömt. Finns många gråzoner och just eftersom man bedömer fodervärdet i hög grad kan trädens utseende vara vilseledande
 
För att återgå till ämnet anser jag att hästar absolut är en outnyttjad resurs som naturvårdare. Många i tråden pratar om att gödslade vallar inte passar alla hästar, och jag skulle nog vilja påstå att det är extremt få hästar som faktiskt ska gå på en sådan vall. Hästar är utmärkta foderomvandlare på energifattigt foder och skulle kunna göra stor nytt i att hålla betesmarker öppna, och då pratar jag inte bete på åker utan naturbetesmarker och liknande. Det skulle gynna såväl den biologiska mångfalden som djurvälfärden. Om lagstiftning är en väg att gå vet jag inte, tror att många skulle ha svårt att nå upp till kraven och tvingas lägga ner sin verksamhet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 795
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 229
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 540
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp