Bukefalos 28 år!

mian1

Trådstartare
Jag har mark som jag skulle vilja ha avbetad för att hålla den öppen. Har haft goa grisar där som öppnat upp hygget och sedan sått i vall på sina ställen. Det växer en del sly där, det är kuperat och i en svacka går en bäck och där är det ganska blött.
För nåt år sen försökte jag låna ut marken till fårägare, men de tyckte att det var för igenvuxet och kuperat för att de skulle kunna få upp ett staket passande för lamm och betet var för magert för att passa dem.

Finns det någon sorts betesdjur som skulle kunna passa som betesdjur och finns det nåt forum för sökande eller öht nåt behov av att låna betesmark för den sortens djurs ägare??
Jag vill inte sätta upp staket och sköta om utan bara låna ut marken och se hur fin den blir när djuren öppnar upp :angel: Finns det nån chans eller ska vi ge upp och plantera igen med skog till våren? Vi hade tänkt att våra hästar skulle fått ännu större sommarhage, men vi har redan hagar så att det räcker och marken är lite långt från stallet (om man är laaaat).
 
Sv: Betesmark

Get och får är bäst på att rensa upp sly etc. Får är ju dock betydligt lättare att hålla inne.

På alternativ.nu kanske det går att hitta intresserade, vet inte riktigt.
 
Sv: Betesmark

Du kommer aldrig att få bukt med igenväxningen utan att röja själv till viss del. Visst kan betesdjur hålla årsskott tillbaka, men du kommer ändå att måsta röja själv också.

Skulle det vara min mark så skulle jag själv se till att få upp ett tre- eller fyr-trådigt elstängsel som både får och hästar kan gå innanför. Erbjuda fårägaren att du står för stängsel och tillsyn under de veckor som fåren går där. Dom kommer att äta örter och blad, samtidigt röjer du under sommaren ner sly vartefter så äter fåren även löven. Sedan, eller samtidigt, beroende på hur hästarna är mot fåren så har du hästarna där. Dom kommer att äta det grövre, insådda gräset vilket fåren inte gör särskilt bra. Kombinationen av djur kommer att ge det bästa betet.

Om du står för stängslignen så finns det i alla fall chans att du kan få dit får, getter skulle jag inte välja då dom är rätt mariga att stänga inne. Dock kan du nog aldrig räkna med att något djurslag kommer att magiskt "öppna upp" dina igenväxta marker. Bara att slipa slyklingan till röjsågen också!
 
Sv: Betesmark

Jag håller inte riktigt med dig avseende får som betesdjur och igenväxning...
Har haft allmogefår i ett antal år, och numera har jag inte ett enda sly (med 4-5 cm diameter eller mindre) kvar på fårens betesmarker...Grövre sly har vi röjt. Jag har haft en viss diskussion med Länsstyrelsen, som velat att vi skulle röja även klent sly/buskar, det tog några år, men nu allt ordentligt uppätet. De tyngre köttraserna, eller blandrasfär med köttinriktning som jag hade tidigare, föredrog definitivt gräs och örter på marken, så dom rengjorde inte lika effektivt. Men de svenska, mer härdiga raserna, som Gutefår, Gotlandsfår och de olika allmogefårsraserna föredrar att äta sly. Blad, knoppar och bark äts noggrant upp, medan gräset står kvar... Vissa trädslag smakar tydligen illa, för dessa rör dom inte, t.ex. är Al äckligt.

Det går säkert att hitta någon fårägare som vill beta marken, bara det inte är för stora ytor som är blöta. Blöta beten och får funkar inte bra, man kan drabbas av parasiter som leverflundra, och får lätt diareer.

Att som dorro säger, sätta upp ett stängsel av god kvalitet (till får minst 4 trådar, rejäl spänning och max 30-35 cm från mark till nedersta tråden) , och sedan annonsera efter betesdjur, ger nog napp. Finns det stängsel, så kan du ju ta bidragen för betesmarken.
I vissa län, så har länsstyrelsen en betesförmedling.
 
Sv: Betesmark

Allt sly behöver inte betas/röjas. Det är ingen betesmark med stödrätt utan f.d. hygge som grisar har bökat bort allt skrutt från så att det växer fint. Min man vill plantera igen med granskog, men jag tycker att det är fint när det finns lite luft mitt i all granskog. Bättre ljus på hästhagarna också.
En del björk hade vi tänkt behålla. Det är grovt sly och björk brukar väl inga djur gilla? Finns lite klent asksly och på nåt ställe hallon. För betets skull är det mest gräset som behöver hållas kort och att djuren motverkar att det växer en massa buskar och skrutt, sånt som inte växer i dag.

Efter att grisarna gick där och bökade som bäst i den blöta svackan så förstördes det lilla som fanns kvar av dräneringen plus att det kom mer ljus och värme, vilket har gjort att bromsarna trivs. Förr har vi varit så gott som helt förskonade från dem, men de senaste 2 somrarna har det kommit hemska svärmar från midsommar och ungefär en månad framöver. De djur som betar på marken bör därför inte vara känsliga för broms!
Kan det bli avbetat så kan vi också lättare komma åt att dränera så att det blir mindre bromsvänligt. Tramp redan tidigt på våren kan också få bromslarverna att reduceras, om jag förstått rätt?

Hagen är på ca 3 hektar, om man hägnar in alltihop som är sammanhängande, men då får man lite skog och dungar med också. Det blir rätt dyrt att dra bra staket så jag är ju ytterst tveksam om min man går med på att vi ska stängsla in. Vet att han inte heller vill ha mer djurjobb på somrarna.

Har en granne en bit bort som har nån form av allmogefår. Han har iof inte så många och använder dem som gräsklippare på sian ängar, men jag får väl göra ett försök där.

Tack för svaren! :)
 
Sv: Betesmark

Det är grovt sly och björk brukar väl inga djur gilla?

Min ena nordsvensk brukade böja ner hyfsat stora björkar och sedan stod resten av hästflocken och betade av alla löven. Vi pratar alltså om björkar som var 7-8 meter höga och kanske i runda slängar 15 cm i diameter- vi upptäckte att det såg ut som om giraffer betat av uppe i kronorna och vi kunde inte fatta hur det gick till. Så höga djur finns ju inte i Sverige precis.

Sedan råkade vi se hela proceduren som tillgick enligt följande.

Vicke lutade sig mot björken och tryckte den framåt, sedan liksom gick han över den och så gick han med stammen under magen, längre och längre ut mot toppen av björken som därmed böjdes ned mot marken. Sedan åt han upp löven där han nådde och de andra stod runtomkring och käkade glatt på björklöven. När björken var plundrad, ja då steg han helt enkelt bakåt och släppte upp björken igen.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag har ca 4 ha som är....ja, ovårdat, kan man väl säga. Det var skog en gång i tiden som för några år sedan gallrades ut alldeles för...
2
Svar
33
· Visningar
5 504
Senast: Idas
·
Lantbruksdjur Vi har funderingar på att skaffa ett par får (lamm) till våren, för att ha som "ogräsklippare" på sommarbetet bland annat (växter som...
Svar
16
· Visningar
7 773
Senast: Dorro
·
Träning Det här kommer att bli långt känner jag.. Hoppas att någon orkar läsa och kanske kan komma med lite goda råd. Under den senaste veckan...
Svar
18
· Visningar
1 822
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan I markerna runt vårt stall sitter det uppe halvtrasiga taggtrådsstängsel lite här och var. På vissa ställen står det upp, men till...
Svar
14
· Visningar
2 855
Senast: fnorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp