Bukefalos 28 år!

Betesplanering- hur hade ni gjort?

Cassiopeia

Trådstartare
Försöker göra en framtida betesplanering för mina två hästar, skulle behöva lite hjälp från er som har större erfarenhet.

Hästarna det gäller är en lättfödd c-ponny och en lättfödd a-ponny, friska, vuxna djur.
Hagarna det gäller är Hage1: väl kuperad och dränerad hage på 0,5ha med ligghall till samt hage2: naturbeteshage på 0,5ha. Finns även två boxar att tillgå.

Vad hade ni valt av följande alternativ? (Motivera gärna hur ni tänker)

1. Box nattetid året runt med fri tillgång på hö i slowfeedingnät, ute i hage 1 vintertid med hö i portion på morgonen. Går i hage 2 dagtid under sommarsäsong, då hage 1 helt får vila.

2. Ute i hage 1 vintertid dygnet om med hö i portion på marken samt ledas över till hage 2 eftermiddagar så fort gräset börjar växa för bete 1-4h/dag.

Andra alternativ som jag ej tänkt på?
 
Kanske ute på bete dagtid och i vinterhagen nattetid med hö.
halva dagen i beteshagen och resterande tid i vinterhagen
beteshagen hela dygnet med betesreducerare
 
Alltså det beror ju på en massa saker? Om du vill ha dem ute på natten tex. Blir ju hur långt som helst om man ska ta upp allt, vad vill du egentligen ha input på?

Vi har tidigare haft en vinter o en sommarhage. Box nattetid året runt. Sedan efter noggranna träckprov/avmaskning mm så är de två som bor här under bra kontroll o då öppnade vi bara till sommarhagen o de gå nu i båda. Till vintern kommer vi nog inte vara lika noggranna utan snarare låta dem gå i båda hagarna när marken är tillräckligt torr. När marken tar skada (ja det behöver dräneras) så stänger vi till sommarhagen så den kan få vara lite jämnare. Då kan man också öppna till den om det blir stenfruset o barmark så har de lite jämnare mark o gå på.

Men tills dess att man har bra koll på parasiterna (inkl stor blodmask o bandmask) tycker jag man ska vara väldigt noga med hagbytena höst o vår så man inte smittar ner mark i onödan.
 
Jag är lösdriftsfanatiker, men jag hade valt alternativ 1. Dels för att reglera intaget på bete men också för att det låter som på tok för lite mark för att klara trycket av att ha hästar där dygnet runt.
 
Alltså det beror ju på en massa saker? Om du vill ha dem ute på natten tex. Blir ju hur långt som helst om man ska ta upp allt, vad vill du egentligen ha input på?

Vi har tidigare haft en vinter o en sommarhage. Box nattetid året runt. Sedan efter noggranna träckprov/avmaskning mm så är de två som bor här under bra kontroll o då öppnade vi bara till sommarhagen o de gå nu i båda. Till vintern kommer vi nog inte vara lika noggranna utan snarare låta dem gå i båda hagarna när marken är tillräckligt torr. När marken tar skada (ja det behöver dräneras) så stänger vi till sommarhagen så den kan få vara lite jämnare. Då kan man också öppna till den om det blir stenfruset o barmark så har de lite jämnare mark o gå på.

Men tills dess att man har bra koll på parasiterna (inkl stor blodmask o bandmask) tycker jag man ska vara väldigt noga med hagbytena höst o vår så man inte smittar ner mark i onödan.
Jag har tidigare haft en d-ponny och en c-ponny på denna marken, men då använt ytterligare en beteshage att alternera med. Har inte så stor erfarenhet av a-ponny, vill inte att den blir för fet.. så det är mest det jag vill ha input på. Om det blir för mkt mark för dessa hästarna.

När jag hade c+d-ponnyn blev hagarna aldrig upptrampade och det var konstant tillväxt på gräs, precis lagom för de två. Osäker på hur det blir nu med en a-ponny och en c-ponny.

Hagarna är väl dränerade och jag mockar dem dagligen. Stället jag köpt a-ponnyn ifrån hade betydligt mindre hagar
 
Jag är lösdriftsfanatiker, men jag hade valt alternativ 1. Dels för att reglera intaget på bete men också för att det låter som på tok för lite mark för att klara trycket av att ha hästar där dygnet runt.
Att det skulle vara för lite mark är jag inte rädd för, tidigare haft en d-ponny och en c-ponny på detta och hagarna höll sig fina året om. De är väl dränerade och blev aldrig upptrampade. Jag mockar i hagarna varje dag, vill inte att de har för mycket att äta utan ska vara lagom med mat. Det handlar om två mycket lättfödda individer.
 
Kanske ute på bete dagtid och i vinterhagen nattetid med hö.
halva dagen i beteshagen och resterande tid i vinterhagen
beteshagen hela dygnet med betesreducerare
Det låter som en bra tanke, eller om jag har dem i beteshagen på ex eftermiddagen. Rädd att det blir för mycket mat för dem annars?
 
Jag har tidigare haft en d-ponny och en c-ponny på denna marken, men då använt ytterligare en beteshage att alternera med. Har inte så stor erfarenhet av a-ponny, vill inte att den blir för fet.. så det är mest det jag vill ha input på. Om det blir för mkt mark för dessa hästarna.

När jag hade c+d-ponnyn blev hagarna aldrig upptrampade och det var konstant tillväxt på gräs, precis lagom för de två. Osäker på hur det blir nu med en a-ponny och en c-ponny.

Hagarna är väl dränerade och jag mockar dem dagligen. Stället jag köpt a-ponnyn ifrån hade betydligt mindre hagar

Då förstår jag din frågeställning bättre!

Tycker mig läsa mer o mer att hästar har en himla förmåga att äta ikapp om man begränsar antal timmar med mat så jag är med våra mer inne på att ha ute så många timmar som möjligt numera. Vill inte att de hamnar i "hetsätarmode". Hmm.
 
Jag hade nog valt att ha dem ute i ligghallen - på vintern och väntat med att släppa i naturbeteshagen tills gräset där blivit lite förvuxet - dvs efter midsommar och då släppt dem och successivt utökat tiden i början. - det värsta är väl det första gräset som kommer på försommaren - hagarna de går i på vintern brukar bli såpass nedbetade att de inte får några större mängder i sig av det "nya" gräset. Sen skulle jag satsa mycket på halm - både för att blanda ut höet med och för att ha som "tuggtillbehör"

På sommaren när man "byter" hage så får man i värsta fall får man gränsa av hagen och utöka hagen successivt. på det sättet får de inte tillgång till så mycket mat och kan även få "banta lite däremellan. :)

Funderar själv på om min ponny skulle må bättre av en 5-2 diet ;) 5 dagar bete - två dagar bantningshage - med halm ... någon som provat? :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 873
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 325
Senast: Twirro
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 770
Senast: Lavinia
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 370
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Lätt E
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp