Skrotten

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte höra med er vad ni har för kunskaper om betesputs.

Om man slår hagen som hästarna går i, då blir det ju färskt gräs som ligger och hästarna kan äta av det. Man ska ju inte ge hästarna gräsklipp för att
en jäsningsprocess sätter igång i gräset när det är slaget.
Är det skillnad om man använder en betesputs som ju antagligen hackar gräset till skillnad mot ett slåtteraggregat.

Vad vet/tror ni?
Skrottan
 
Sv: Betesputs

Där jag har min häst så betesputsar vi alla hagar. Men vi låter dem inte gå där när det klippta gräset är färskt då det kan jäsa. Det är bara att vänta några dar tills gräset har torkat så kan man släppa hästarna där igen :) Sen beror det på vad för gräs man slår, är det högt torrt gräs så gör det inget att hästarna äter det direkt efter det är slaget, hoppas du fattar :D
 
Sv: Betesputs

Jag slår med betesputs i hagarna som hästarna går i. Det beror ju på hur mycket gräs det är, jag putsar rätt ofta och då blir det inte så mycket. Dessutom så är gräset som längst vid bajsplatserna och där äter inte hästarna ändå. Sen är det en del hundkex och skräppor som hästarna heller inte gärna äter och som heller inte är giftiga om de nu skulle pilla i sig någon torkad stjälk.

Sen tycker jag jag det är skillnad beroende på vad man har för maskin, jag använder ibland åkgräsklipparen på ett par ställen i vinterhagen (där hästarna alltså inte får gå efter det är putsat) där det är lite trångt för traktorn och det spillet blir annorlunda jämfört med betesputsen som har y-slagor istället för knivar. Spillet från betesputsen blir längre och det spids ut det mer (tycker jag i alla fall) och då torkar det fort medan gräsklipparen ger ifrån sig klumpar ibland som inte är så roliga då de jäser och dessutom tror jag dessa klumpar skulle kunna fastna och orsaka foderstrupsförstoppning.

Så jag har inte haft några problem trots att jag släpper hästarna direkt efter putsning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 815
Senast: Keb71
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 084
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp