Bukefalos 28 år!

Betesvård, mull och håligheter

Apollo 13

Trådstartare
Vi har en vall som vi verkligen skulle behöva göra något åt. Jag vet inte om jag kan få några kloka svar här men jag kan ju alltid försöka.

Det har gått djur till och från på vallen i många år men hyfsat sällan på senare år. En del av vallen är helt ok kvalitetsmässigt men ska man göra något långsiktigt så är det dags att plöja upp och så om även där.
Problemen jag funderar på är två stycken. Det ena är att jorden är som torvmull på de värsta delarna. Det är som damm och växtligheten där är någon form av nässelliknande växter. Vad gör man åt detta? Något måste ju tillföras för att det ska växa bättre, men vad?

Det andra problemet är att längs vallen går en å och vid ett ställe verkar det vara en väldig hålighet i marken. Det sviktar och det verkar som att vattnet i ån ev påverkat på något sätt och helt enkelt dragit undan jorden/mullen på något sätt. Nu vet jag inte hur djupa eller stora håligheten/erna är, men hur hanterar man detta rent generellt? Vågar man åka ut där med en traktor tro? Hur löser man det annars?

Alla tips och tankar tas gärna mot!
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 306
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 547
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Hej! Jag har en blandras som nu är snart 7 månader. Hon har vart en ganska svår valp med massvis av hyss för sig, som många är! Vi har...
Svar
8
· Visningar
2 420
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 155
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp