Betet är slut, höet har lågt protein, unghästen äter inte lucern. Vad göra?

Jossans81

Trådstartare
Hej,
Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har lågt proteininnehåll men har bra värden för övrigt. Jag får i hästen ungefär 10-12 kg hö per dygn. Han äter 2 kg Krafft Muscle Up per dag men är ändå tunn. Man ser revbenen på honom. Han går ihop med två lättfödda hästar. Dem stänger jag in i provisoriska hagar under natten så att 3-åringen får tid att äta. (De andra två är nästan feta.) Har provat med lucern pellet (uppblötta) och med strå hack blandat med Muscle Up pellets. Men han ratar lucernen. Ska jag ge mer fett i form av någon olja kanske? Hur får jag upp hullet så att man slipper se revbenen på honom? Känns ju inte så bra om en växande unghäst inte får i sig tillräckligt med mat.
 
Potatisprotein kan vara ett alternativ, det är mycket koncentrerat så du behöver inte ge några mängder. Det påverkar heller inte balansen mellan kalcium och fosfor.
 
Hej,
Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har lågt proteininnehåll men har bra värden för övrigt. Jag får i hästen ungefär 10-12 kg hö per dygn. Han äter 2 kg Krafft Muscle Up per dag men är ändå tunn. Man ser revbenen på honom. Han går ihop med två lättfödda hästar. Dem stänger jag in i provisoriska hagar under natten så att 3-åringen får tid att äta. (De andra två är nästan feta.) Har provat med lucern pellet (uppblötta) och med strå hack blandat med Muscle Up pellets. Men han ratar lucernen. Ska jag ge mer fett i form av någon olja kanske? Hur får jag upp hullet så att man slipper se revbenen på honom? Känns ju inte så bra om en växande unghäst inte får i sig tillräckligt med mat.
Är det energi eller protein du behöver tillföra? Med så mycket som 2 kg muscle up känns det som om proteinbehovet borde vara täckt, om jag minns rätt blir det över 700 g SRP. Om det är energi som saknas kan ju olja vara ett bra alternativ, kanske i kombination med havre och betfor?
 
Tack för era tips. Kanske ska jag prova att ge lite linfröolja också då. Kan det vara så att hästen får tillräckligt med mat men helt enkelt bara har framträdande revben? Jag har hängt upp mig lite på det där med att man ser revbenen, men det kanske inte alltid är ett relevant mått på om hästen är undernärd eller inte?
 
Tack för era tips. Kanske ska jag prova att ge lite linfröolja också då. Kan det vara så att hästen får tillräckligt med mat men helt enkelt bara har framträdande revben? Jag har hängt upp mig lite på det där med att man ser revbenen, men det kanske inte alltid är ett relevant mått på om hästen är undernärd eller inte?
Jo, man ska inte se revbenen :)
 
Tack för era tips. Kanske ska jag prova att ge lite linfröolja också då. Kan det vara så att hästen får tillräckligt med mat men helt enkelt bara har framträdande revben? Jag har hängt upp mig lite på det där med att man ser revbenen, men det kanske inte alltid är ett relevant mått på om hästen är undernärd eller inte?

Det är absolut ett relevant mått. Men det kan också vara så att en häst i extrem tävlignskondition (galopp- eller trav t ex) kan ha synliga revben under arbete, just för att det är så lite underhudsfett. Det behöver inte vara underhull, beroende på hur muskler och fett i övrigt ser ut på hästen.

Du kan alltid lägga in en bild här om du vill ha andras input.
 
När det är protein i första hand som saknas har jag haft, och har, bra resultat av att komplettera med det fermenterade jästprotein som Trikem tillverkar, det är lätthanterat och relativt drygt/prisvärt.
 
Om man ser honom snett framifrån ser man revbenen som mest. Men rakt från sidan så ser han inte lika mager ut.
 

Bifogade filer

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    70 KB · Visningar: 390
Det var svårt att få något foto på honom från sidan eftersom han hela tiden vill komma och gosa. Men det här var i alla fall något.
 

Bifogade filer

  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    70,1 KB · Visningar: 388
Om man ser honom snett framifrån ser man revbenen som mest. Men rakt från sidan så ser han inte lika mager ut.
Svårt att se muskelstatus men från den här vinkeln ser den mest unghästtunn ut i mina ögon. D v s så mycket annat att tänka på att det inte är aktuellt att äta.

Själv gillar jag Hippo Alfa (pellets) för att öka både protein och energi i foderstaten. Mycket grönmjöl så det blir hyfsat snällt mot magen. Men eftersom det ändå är ett proteinrikt kraftfoder hade jag absolut räknat foderstat på det. Olja går att tillsätta om det är energi som ska upp ytterligare.

Edit: nu kom andra bilden. Jag hade inte varit särskilt orolig men möjligen introducerat ett kg Alfa per dag.
 
Fast på en 3-åring som växer är det inte kris om man kan skimta revbenen... Grejen är ju att om man ökar för mkt på MJ så kan de dra iväg och växa snabbare...

Har du kollat tänder på honom nyligen? Min 3-åring äter dåligt i perioder pga tandfälling... Och kolla maskstatus skulle jag göra innan du ökar på foret.
 
Han har jättefin mun. Den kollades i våras. Han har inga hakar eller vargtänder. Men kanske lösa tänder. Det har jag inte kollat. Han avmaskades i våras. Tänkte kolla masken i höst, men det kanske är läge att göra det nu igen även om det är mitt i sommaren?
 
Han har jättefin mun. Den kollades i våras. Han har inga hakar eller vargtänder. Men kanske lösa tänder. Det har jag inte kollat. Han avmaskades i våras. Tänkte kolla masken i höst, men det kanske är läge att göra det nu igen även om det är mitt i sommaren?

Ja, på unghästar kan man med fördel kolla masken även under sommaren.

De brukar fälla mjölktänderna nu som 3-4 åringar, och då kan det göra lite ont att tugga innan de nya tänderna kommit upp ordentligt.
 
@Jossans81 Tycker inte alls han ser så fasligt tunn ut, iaf inte i kontexten av 3 årig unghäst. Jag hade kanske lagt på lite linfröolja för säkerhetsskull, men annars hade jag nog bara fortsatt på med samma foderstat som nu.
 
Är inne på samma som sorbifolia, tuggar han bra? min unghäst fick foderfickor när han tappade tänder så gjorde ordentligt ont i munnen ett tag. Jag tänker att du kan öka på höet, bara bra om han äter mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 655
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 441
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 493
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp