Betet är slut, höet har lågt protein, unghästen äter inte lucern. Vad göra?

Räkna på en foderstat. För mycket protein gör att de "vill" omsätta det till energi, och det är en energikrävande process. För att få upp dem i hull är det alltså bäst att täcka proteinbehovet men inte mer än så, och sedan öka MJ. Kanske ska du minska på muscle up och ge tex havre istället, eller komplettera med olja :)
 
Det var svårt att få något foto på honom från sidan eftersom han hela tiden vill komma och gosa. Men det här var i alla fall något.
Det där skulle inte jag oroa mig för om den inte är på väg ner i vikt. Visst kan han gå upp lite men i det stora tycker jag han ser väldigt fin ut. Han är trots allt en unghäst och de kan inte se ut som de gör när de är färdigvuxna.
 
Hej,
Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har lågt proteininnehåll men har bra värden för övrigt. Jag får i hästen ungefär 10-12 kg hö per dygn. Han äter 2 kg Krafft Muscle Up per dag men är ändå tunn. Man ser revbenen på honom. Han går ihop med två lättfödda hästar. Dem stänger jag in i provisoriska hagar under natten så att 3-åringen får tid att äta. (De andra två är nästan feta.) Har provat med lucern pellet (uppblötta) och med strå hack blandat med Muscle Up pellets. Men han ratar lucernen. Ska jag ge mer fett i form av någon olja kanske? Hur får jag upp hullet så att man slipper se revbenen på honom? Känns ju inte så bra om en växande unghäst inte får i sig tillräckligt med mat.

Kan du inte ge havre och kornkross?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 425
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 430
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp