Betfibrer för magens skull

the_connemara

Trådstartare
Alla har väl hört att pektin från betfibrer är mumma och bra för de goda bakterierna i grovtarmen. Om man vill ge betfor för att få den effekten, finns det några mängder att förhålla sig till? Jag har faktiskt aldrig hört det utan bara just påståendet att pektin är bra för de goda bakterierna.
 
Superintressant fråga. Jag ger typ 1dl torrvikt till shettisen, 3-10dl till mustangen.

Jag har ingen källa på hur mycket som faktiskt har en effekt! Så det kanske får bli helgens forskningsprojekt, för det borde finnas data på det här. Kanske till och med via SLU.

Jag har iaf vägt vad min häst verkar gilla för att äta tillskotten och det är 100 g/dag (1 kåsa = 3.5 dl torrt). Men tänkte om han verkar tycka det är fortsatt trevligt att äta så kan jag lika gärna passa på att matcha eventuell rekommenderad mängd som kan ge bra effekter för magen. Eftersom han är lite för känslig i den och jag testar mig fram.
 
Min häst får 5 dl betforpellets. Hon har inte speciellt känslig mage. Däremot gillar hon betfor bättre än lusern och fick en del knölar här och där på kroppen av lusernet (troligen) vilka har börjat försvinna nu när hon gått över på betfor.

Har alltid gett betfor till hästar som varit kolikbenägna. Betfor med olja i smörjer upp magen bra.
 
Ja men i vilken mängd?
Screenshot_2023-03-17-16-58-31-895_com.google.android.apps.docs.jpg


Det där är från Betfor-pdf:en, så jag antar att den mindre mängden för allmänt välbefinnande är just "för magen". Jag ger inte Betfor för tillfället då jag inte ser någon anledning riktigt, de studier som har gjorts på pre- och probiotika är ganska "meh" ärligt talat.
 
Visa bifogad fil 114618

Det där är från Betfor-pdf:en, så jag antar att den mindre mängden för allmänt välbefinnande är just "för magen". Jag ger inte Betfor för tillfället då jag inte ser någon anledning riktigt, de studier som har gjorts på pre- och probiotika är ganska "meh" ärligt talat.

Drygt. Och blir ju ganska mycket (om man har en kräsen häst 😅). Om jag ska vara ärlig så har jag alltid lite halvt tänkt att den egenskapen kanske rotades fram för att det är en biprodukt som hade varit bra att kunna sälja.
 
Alla har väl hört att pektin från betfibrer är mumma och bra för de goda bakterierna i grovtarmen. Om man vill ge betfor för att få den effekten, finns det några mängder att förhålla sig till? Jag har faktiskt aldrig hört det utan bara just påståendet att pektin är bra för de goda bakterierna.
Aj, nu har jag missat nåt här.. Var hittar jag mer info om detta?
 
Jag letar efter en källa, men jag lärde mig det på Cecilia Müllers universitetskurs.

Tror det kan stå i hästfoderboken som jag inte minns namnet på nu. Har den hemma. Sen vet jag att foderbladet pratade gott om betfor också.

Hojta om jag ska kolla. :) Vet dock att det inte stod några mängder.
 
Tror det kan stå i hästfoderboken som jag inte minns namnet på nu. Har den hemma. Sen vet jag att foderbladet pratade gott om betfor också.

Hojta om jag ska kolla. :) Vet dock att det inte stod några mängder.

Ja kolla gärna, det är alltså mängd för uppnåd prebiotisk effekt vi undrar över.
 
Jag som är så kass på att läsa rapporter på engelska 😔

Men sköljer ni i så fall betforn innan ni ger? Eller ger ni betfiber?

Jag blötlägger i minst 1 timme, använder vanlig Betfor.

Till extremt sockerkänsliga eller för att minska järnhalt kan man skölja också, det gör jag sommartid. Använder biltemas beteshink för det.
 
Jag som är så kass på att läsa rapporter på engelska 😔

Men sköljer ni i så fall betforn innan ni ger? Eller ger ni betfiber?

Sköljer inte eftersom min är kräsen. Han vill inte äta betfibrer. Eller kanske beroende på hur man blandar. Hans senaste "äter allt med detta i"-foder har han tröttnat på så nu testade jag betfor.
 
Jag blötlägger i minst 1 timme, använder vanlig Betfor.

Till extremt sockerkänsliga eller för att minska järnhalt kan man skölja också, det gör jag sommartid. Använder biltemas beteshink för det.
Fick för mig att det är grus i betfor och att man skulle skölja av den anledningen. Men det va ett tag sen så minns inte hela diskussionen.
Men då kanske jag också ska börja använda betfor som ”blanda mineraler och salter mat”. 😊
 
Lånar tråden och undrar om betfibermash har samma bra effekt på magen? Alltså också innehåller pektin?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
597
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: Myrten
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Hedinn
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp