Betfor eller inte?!

morris

Trådstartare
Har på senaste tiden hört att betfor inte är speciellt bra alls att ge till hästarna, bara som godis ungefär. Dessutom ska visst levern ta stryk? (Har inte ursprungskällorna på detta.)

Har nå kommentarer till detta. VAD är betfor egentligen BRA för? Varför ger man det? Kan man lika gärna strunta i det?
 
Om betfor inte är bra, så beror det på sockerhalten i det. Annars så är det ju jättebra att ge om man vill ha stor volym av liten mängd foder. Det innehåller *ingen* stärkelse, så för hästar som är stärkelsekänsliga är det ju utmärkt. Dessutom bra om man vill ge mkt energi, men mindre protein. Bra med kalcium i det dessutom. Och så har det mkt fibrer och kan ge lite "sprutt" på magen. :smirk:

Jag tycker personligen att det är rätt slafsigt att hålla på med, så jag har slutat ge det..
 
Tibbe fick inte betfor och han mådde bra.

Patsy har inte ätit betfor sedan hon flyttade till mig och hon mår också bra :)

Har ingen användning för betfor i min foderstat.
 
Betfor är suveränt att ge när hästen har jobbat hårt!
Jag burkar ge min häst betfor mellan klasserna när vi tävlar, just för att snabbt återställa musklerna och förhindra mjölksyra!
 
Har inte hört att det skulle vara farligt på så sätt. Men det är gott för hästarna och det blir inte så torrt i krubban när dom får annat smått och gott. Det är väldigt lösande i magen, så mycket att min fjording har svårt att äta av det utan att hon får diarré, tyvärr. Hon är t o m känslig för morötter.
 
När man är gammal minns man ju inte så bra men jag har för mig att det var väldigt hög kaliumhalt i riven betfor.
Därför skulle man använda den pelleterade enl. producenten.
Det kanske fortfarande är så, nån som vet?
Hur farligt är det isf med kaliumöverskott?
 
Det är helt ofarligt med kaliumöverskott, i princip alla hästar har det pga av att höet innehåller så höga halter kalium. Därför är det också omödigt att ge kalium i elektrolytblandningar, de ersätter ändå förlorat kalium genom grovfoderintaget.

Det har gjorts en doktorsavhandling på betfibers (betfor) positiva effekter på hästar, kan inte referera den precist, men det är Carina Palmgren-Karlsson som har gjort den. Betfor är ett alldeles utmärkt hästfoder.
 
Jag var på ett föredrag med Carina och hon sa angående betfor att det var i princip jämställt med havre som hästfoder. Det är alltså inte farligt utan snarare ett mkt bra sätt att ge energi till hästen.
 
Råder skilda meningar om betforen märker jag.

Själv har jag helt strukit betfor ur min hästs foderstat - han klarar inte av det utan får diarré. Tidigare gav jag det som energitillskott när vi var iväg på träningsläger/kurser och red flera pass/dag (lite som Splittan resonerar alltså).

Sedan har jag hört att betfor (liksom socker för oss människor) är så snabb energi att det är lite meningslöst att ge dagligen eftersom energin så snabbt går ur kroppen. Låter för mig logiskt, och jag har tidigare därför använt Betforen som ungefär Dextrosol för oss tvåbeningar. :)

Men jag har inga "källor" för detta påstående dock. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 695
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 214
Senast: super
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp