Betfor fråga?

Cita

Trådstartare
tror ni att betforn hinner svälla ordentligt om jag blötlägger de på kvällen i kallt vatten (har bara de i stallet :crazy: ) å fodrar me de på morgonen...kan oxå tillägga att vi fodrar på kväll vid 7-8 å morgonfodrar vid 7...cirka hur många dl ska jag ge te en d-ponny?? kan jag på kvällen lägga i mineraler i burken så att de kan ligga i när de sväller? :confused:
 
Ja det hinner svälla. Vet inte hur mycket du ska ge, det får du räkna fram. Enligt min mening kan man lägga i mineralerna på en gång. Kortfattad, jag vet! Hoppas du fick tillräckliga svar!
 
Absolut! Det räcker att det sväller 20-25 minuter om man har ordentligt med vatten i.

Problemet med mineraler i är att de sjunker till botten och fastnar i hinken. Bättre att ha i när du fodrar.
 
"Problemet med mineraler i är att de sjunker till botten och fastnar i hinken"

det beror väl på om man har grus eller pellets
 
Det beror snarare på NÄR man lägger i mineralerna. Om man gör det när betforn har hunnit svälla det mesta (20-30 minuter), så går det ju bra, man får ju iof inte ha för mkt vatten i heller, så det är en massa vatten längst uppe fastän betforn har svällt mkt.

Förstog nån min virriga förklaring? :confused:
 
Jaa, den hinner absolut svälla, allt skitsnack om tolv timmar ... Vi lägger vår betfor i blöt i ca en timme och våra hästar mår bara bra! :)
 
Vem i hela friden påstår att betfor ska ligga i blöt i 12 h? Det var det fånigaste jag hört! :rofl:
 
jag skulle aldrig ge min häst betfor som har svällt i bara en timme i kallt vatten.
däremot har jag givit min häst betfor som svällt i 40 min i varmt vatten.

Ett tips om du inte ska göra massa betfor är att ta ner en vattenkokare till stallet och koka en liter vatten och blanda ut det så det blir ljummet om man vill få det att svälla fortare...

Skulle jag ge min häst betfor som svällt i kallt vatten skulle jag vänta minst två timmar - och hellre för mycket vatten än för lite :smirk:
 
Enligt tillverkaren kan man ge strimlad betfor efter endast 15 minuter i varm vatten.

Det är ju bara att man kollar själv när de är färdiga. Är det lätt att få nageln genom betforstrimlan och den känns mjuk är den färdig. Den hastigaste uppsvällningen sker de första 20 minutrarna (kallt vatten), sedan är det långsam svällning som gäller. Alltså går det bra att ge efter 20 minuter. Jag har gett efter så kort tid i varmt vatten, och betforn är färdig då.. Men det skadar ju inte att vänta längre.
 
jag brukar alltid vilja vänta en timme, för säkerhetsskull.. kallt vatten då också förståss..

men jag har alltid lite extra vatten också, pållen ääääääälskar att få slafsa i sig betforen och suga ur vattnet o sen tugga tugga tugga, suga ur vatten, tugga tugga tugga... :D
 
Som sagt, det räcker med 30 minuter i kallt vatten.
Fast jag brukar alltid vänta minst 1 h. För säkerhets skull.. :)
 
Jag har hört att pelleterat betfor sväller mycket längre än strimlat betfor. :confused:

Men som sagt, strimlat betfor räcker det med någon timma i kallt vatten. Har man inget varm vatten så går det jätte bra med kallt... :bump:

Det är ju inte som linfrö, där man måste få ut de giftiga ämnena... :crazy:
 
japps det gör den,jag har en D-ponny och han får ca ett halvt kilo/dag för jag fodrar bara krafftfoder på kvällen.men det är från individ till individ,du får titta hur pass pigg din totto blir.jag tycker det räcker gott och väl till min. /Tess :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 470
Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 266
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
877
Senast: Elo
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp