Bukefalos 28 år!

Betfor Negativt??

C

charnac

Hej!
Jag behöver lite hjälp. Jag har hört från flera håll att betfor verkar negativt på hästens muskler. Det påstås att sockret gör så att hästarna får mjölksyra snabbare och dom får svårt att transportera ut mjölksyran ur musklerna villket resulterar i spänningar i muskulaturen. detta har jag hört från både experter och icket experter men kan inte hitta någon information om det någon stans.
Om det är så, varför är det så.
Någon som vet???
 
Sv: Betfor Negativt??

Nej det finns tvärtom en studie som visar på motsatsen om man jämför betfor med spannmål.
PL
 
Sv: Betfor Negativt??

Har aldrig hört nått liknande. Har du själv upplevt dessa problem? Jag har iallafall inte märkt nått.
 
Sv: Betfor Negativt??

Precis som PL skriver så finns det en svensk undersökning som visar att Betfor tvärt om är positivt.
Det är ju synd att även "experter" inte känner till den.
// Linda
 
Sv: Betfor Negativt??

Jag ger inte ((socker)) betfor. Men har aldrig hört att det skulle va negativt på hästens muskler, fast det e iof socker.
 
Sv: Betfor Negativt??

min häst får betfor efter varje ridpass för att återhäta sig snabbare...
 
Sv: Betfor Negativt??

Jag ger inte ((socker)) betfor. Men har aldrig hört att det skulle va negativt på hästens muskler, fast det e iof socker.

Hästar är inte människor, och behöver inte följa Pauluns GI - metod. På senare år har det blivit allt vanligare att man hör att folk tror att betfor och andra sockerrika fodermedel är skadliga för hästar.

Som PL skrev tidigare visar ett flertal studier att betfor ger en skonsammare form av energi och mindre mjölksyra än t ex havre.
 
Sv: Betfor Negativt??

Nej det är klart man inte ska köra gI metoden på hästar :rofl: Jag har inte sagt att det är skadligt för hästar. Har jag ingen susning om.! Men mina hästar klarar sig iallefall sig bra utan;)
 
Sv: Betfor Negativt??

Vem vet vad de skulle presterat om du provade?
Lägre mjölksyrakoncentration och minskat muskelglykogenutnyttjande ökar prestationsförmågan.
// Linda
 
Sv: Betfor Negativt??

Betfor innehåller mkt kalium och ger du VÄLDIGT mkt betfor kan det ge stelhet mm. och vara negativt för hästen. Ger du "normal" mängd är betfor ett bra och skonsamt foder. Innehåller ju ingen stärkelse som spannmål gör. Stärkelsen i spannmål däremot ger mkt slaggprodukter vilket kan upplevas negativt på vissa hästar på olika sätt.
 
Sv: Betfor Negativt??

Jag ger inte ((socker)) betfor. Men har aldrig hört att det skulle va negativt på hästens muskler, fast det e iof socker.

Betfor innehåller inte mer än 23% socker och det är inte mer än vanligt bete!
Så det där med att ge Betfor är samma sak som att ge sockerbitar är bara smäck!

Man måste plugga lite fakta - inte bara sitta och gissa ;)
 
Sv: Betfor Negativt??

Min häst är fräschare sedan jag slutade ge betfor. Det finns en undersökning i USA som säger att betforen bidrar till ökad bildning av slaggprodukter i musklerna (som i sin tur kan orsaka stelhet). Huruvida detta stämmer eller inte ska jag låta vara osagt, men min tjej mår iaf bättre!
 
Sv: Betfor Negativt??

Min häst är fräschare sedan jag slutade ge betfor. Det finns en undersökning i USA som säger att betforen bidrar till ökad bildning av slaggprodukter i musklerna (som i sin tur kan orsaka stelhet). Huruvida detta stämmer eller inte ska jag låta vara osagt, men min tjej mår iaf bättre!

Det är just sådana studier som jag också har hört talas om. Men sedan fins det studier som säger tvärt om. Jag tycker att det är mycket sådant inom hästhälsan. Det beror heltenkelt på vem man frågar. om det nu finns två undersökningar om betfors inverkan på hästen, en negativ och en positiv, hur skall man då veta vad som är rätt. Hmm jag får leta mera.

Två stycken som jag har hört det här ifrån är en som arbetar med muskulära problem på hästa och från en travtränare som säger att han upplever att mjölksyran kommer fortare när han använder betfor.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 034
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 335
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 693
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp